دهیار روستای فرمان‌آباد واقع در شهرستان تایباد گفت: پس از گذشت 22 سال مشکل 400 متقاضی واگذاری زمین در این منطقه هنوز حل نشده و بلاتکلیف است و هیج نهاد مربوطه‌ای در این مورد پاسخگو نیست.

صلاح‌الدین برآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: اراضی این روستا به دلیل اینکه در حریم شهری قرار گرفته در تملک شهرسازی است و با وجود پیگیری‌های انجام شده در این مدت همچنان توپ در میدان ادارات بنیاد مسکن و شهرسازی معلق مانده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی این روستا نابسامانی جاده ورودی به سمت جایگاه سوخت به دلیل عدم بودجه و اعتبار  است که به دلیل تردد بیش از حد خودروهای سبک و سنگین شاهد حوادث تلخ و ناگواری هستیم.

برآبادی با بیان این موضوع که فرمان‌آباد یکی از 29 روستای مدل توسعه اقتصادی استان است، گفت: این منطقه در سه کیلومتری جنوب شهر تایباد قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری دارای 3200 نفر جمعیت در قالب 840 خانوار است که بیشترین نرخ جمعیت آن را جوانان سنین 15 الی 40 سال تشکیل می‌دهند.

وی مطرح کرد: به دلیل نزدیکی این روستا با شهر، یکی از روستاهای مهاجر پذیر به شمار می‌رود که دارای 2 واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه در دو نوبت پسرانه و دخترانه و همچنین از امکانات گاز، برق و آب شرب برخوردار است.

او گفت: شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است؛ در این روستا بیش از سه هزار دام سبک و200 راس دام سنگین وجود دارد. مردم این روستا در بخش کشاورزی به کشت گندم، جو، پنبه، زعفران، خربزه و هندوانه مشغول هستند و البته چندسالی است به علت خشکسالی پی در پی عده‌ای ازمردم روستا با مشارکت همدیگر اقدام به خرید چند دستگاه کامیون و تریلی نموده و در قسمت حمل و نقل و ترانزیت سرمایه‌گذاری و امرار معاش می‌کنند.

کارگاه‌های تولیدی و ایجاد اشتغال

دهیار فرمان‌آباد گفت: اکنون بیش از 70 کارگاه تولیدی از صنایع دستی و سنتی شامل تولید و آموزش فرت‌بافی و قالی‌بافی فعالیت دارند همچنین ایجاد بازارچه عرضه صنایع دستی با وجود 10 عدد کانکس برای 15 نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

وی با اشاره به فعالیت 2 کارگاه تولید پوشاک در این روستا، ادامه داد: در این کارگاه‌ها بیش از 70 نفر مشغول هستند و بیشتر سفارش‌ها از مشهد و تهران پذیرفته می‌شود. کلاس‌های آموزش خیاطی، گلدوزی و تابلوفرش از طرف کمیته امداد برای 30 نفر از بانوان برگزار شده که تاکنون 20 نفر از آنان برای خود اشتغال ایجاد کرده‌اند.

برآبادی بیان کرد: همچنین کارگاه تیرچه و بلوک و راه‌اندازی دفترهای کشاورزی برای روزانه بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد کرده و حدود 50 نفر از ساکنان این روستا در گمرک دوغارون مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: شرکت تعاونی توسعه روستایی با 150 نفر عضو و شرکت حمل و نقل جاده ابریشم با 400 نفر عضو در حال ساخت و بهره‌برداری است که با اتمام این پروژه‌ها 500 نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به طور غیرمستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

او تکمیل سالن چندمنظوره را از دیگر پروژه‌های نیمه تمام این روستا اعلام کرد و افزود: سال گذشته احداث این سالن با اعتبار سه میلیارد ریال آغاز شد و برای اتمام این طرح عمرانی پنج میلیارد ریال نیاز است.

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستای فرمان‌آباد

برآبادی ادامه داد: در این روستا پنج مسجد اهل تسنن و یک مسجد اهل تشیع، یک واحد دهیاری، هشت گلخانه و 2 واحد مرغداری فعالیت دارند. همچنین کشاورزان برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی با تغییر کشت به محصولات کم آب طلب به ویژه کاشت پسته روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: توسعه شبکه آب وبرق، تلفن ثابت، گازرسانی، احداث بلوار ورودی روستا، آسفالت روستا، زیرسازی، جدول کشی، ایجادفضای سبز، درختکاری معابر، احداث ساختمان دهیاری، احداث ساختمان پایگاه بسیج، اجرای طرح هادی بازگشایی معابر، دیوارکشی گورستان، واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن، واگذاری زمین توسط شورای اسلامی و دهیاری، بازنگری طرح هادی و افزایش محدوده روستا، تعویض شبکه آب و انتقال آبشخور به خارج از روستا و احداث آن، کمک به تیم‌های ورزشی و فرهنگی، توسعه فضاهای مذهبی و فرهنگی، خرید لوازم پارکی و ست کامل ورزشی، برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی از عمده فعالیت‌های دهیاری و شورای این روستاست.

دهیاری فرمان‌آباد در سال ۱۳۸۳تاسیس شده است؛ این دهیاری در سال جاری جزء 10 دهیاری برتر استان و رتبه 13 دهیاری‌های کشور را کسب کرد؛ 95 درصد ساکنان روستای فرمان‌آباد را اهل سنت تشکیل می‌دهند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.