به گزارش ایرنا، هنر یکی از عناصر مؤثر در زندگی انسان است و در واقع مجموعه‌ ای از آثار یا فرآیندهای انسان ساز که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند.
هنر تبلور زیبایی‌هایی است که زایش آن از الطاف خداوندی سرچشمه می گیرد و هنرمندان آن را به تصویر می‌ کشند و این گونه است باید گفت خداوند زیباست و زیبایی هایی را دوست دارد.
هنر تئاتر به سبب به‌ روز و گذرا بودن شباهت بسیاری به رویدادهای روزمره زندگی جوامع بشری دارد و لایه های پنهان زندگی اجتماعی با زبان هنر به روی صحنه نقش می بندد.
پس از انقلاب اسلامی حمایت‌های بسیاری از هنر تئاتر برای ترویج فرهنگ اسلامی شکل گرفت و هنرمندان بسیاری وارد صحنه نمایش شدند.
شهرستان خمین، زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی محل تربیت بسیاری ازهنرمندان به خصوص در رشته تئاتر است و اکنون بازیگران و نویسندگان صاحب نامی از این شهر مشغول فعالیت هنری هستند.
در سال های اخیر نیز با ورود نیروهای جوان و با انگیزه به مجموعه تئاتر شهرستان، تشکیل گروه های نمایشی و برگزاری دوره های تخصصی تئاتر، جهشی قابل توجه در این رشته هنری در شهرستان ایجاد شده است.
گروه های نمایشی خمین تابستان امسال در سی امین جشنواره تئاتر استان مرکزی موفق به کسب رتبه اول و کسب عناوین برتر در جشنواره های ملی روح الله و ایثار شدند.
مسئول انجمن نمایش خمین که ساخت بیش از 30 فیلم بلند، کوتاه و تئاتر را در کارنامه هنری خود دارد، معتقد است: سه دهه از فعالیت انجمن نمایش خمین می ‌گذرد و حرکت رو به رشد این رشته هنری مانند دیگر هنرها قابل لمس است.
«محمدجواد طاهری» ادامه داد: نبود حمایت کافی، هنرمندان این رشته را به جشنواره ‌ای کار کردن عادت داده است.
این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه امروز در کشور نمایش‌ها به سمت پلاتو می‌رود، ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همکاری مناسبی با هنرمندان تئاتردارد اما سالن آمفی تئاتر کوثر خمین به عنوان تنها سالن نمایش شهرستان برای اجرای تئاتر به خصوص از نوع پلاتو، مناسب نیست.
طاهری اظهار داشت: نمایش پلاتو فضای کمتری برای حضور تماشاگر دارد و حتی شهرداری شهرهای کوچکتر از خمین در استان چنین سالن نمایشی را برای هنرمندان تئاتر خود ساخته اند.
وی با بیان اینکه ساخت این سالن ها هزینه کمتری دارند، گفت: سالن پلاتو امکان حضور اساتید تئاتر و برگزاری جشنواره های نمایشی را افزایش می دهد.
این نویسنده تئاتر با اشاره به تعطیلی جشنواره تئاتر تجربه با پیشینه 13 ساله در خمین، تصریح کرد: تئاتر تجربه برای افراد مبتدی و کار اولی‌ها فرصت بسیار خوبی بود.
یکی دیگر از بازیگران خمین با اشاره به اینکه بسیاری از پیشکسوتان تئاتر شهرستان به دلیل نبود امکانات وحمایت به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند، گفت: استقبال نکردن مردم شهرستان از نمایش ها سبب ناهماهنگی هزینه و درآمدهای گروه های نمایشی شده است.
« عادل کوچکی مطلق » افزود: نمایش می تواند مهمترین مسائل فرهنگی و اجتماعی را با زبان تاثیرگذار هنر آموزش دهد.
وی ادامه داد: این شهرستان زمانی یکی از شهرستان های شاخص در هنر تئاتر استان بود و در دوره‌ای که سایر شهرها حتی انجمن نمایش هم نداشتند از اهالی تئاتر خمین برای ساخت نمایش دعوت می‌کردند.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: شهرستانی که در جشنواره فجر همیشه یک اثر داشت چند سالی است که هیچ نمایشی در این جشنواره ملی ندارد.
وی تاکید کرد: انجمن‌های هنری باید به روز شوند و کتاب به عنوان یکی از نیازهای ضروری انجمن‌هایی همچون نمایش است و نبود کتابخانه تخصصی در حوزه نمایش یکی دیگر از مشکلات هنر نمایش خمین است.
این بازیگر حضور خیران نیکوکار در ساخت فضاهای فرهنگی را ضروری دانست و ادامه داد: آگاه سازی خیران ازاهمیت هنر در جامعه آنها را به ساخت مکان های فرهنگی و هنری ترغیب می کند.
کوچکی تصریح کرد: استعدادهای هنری در خمین بسیار است اما این استعدادها در نبود حمایت ها یا هدر می‌روند یا مهاجرت می‌کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین با اشاره به عضویت 300 نفر در انجمن نمایش این شهرستان گفت: 80 هنرمند به شکل حرفه ای در چهار گروه نمایشی در شهرستان فعالیت می کنند.
« مریم السادات حسینی » افزود: این نهاد فرهنگی همواره امکانات و فضای فیزیکی مورد نیاز اجرای عموم نمایش را در اختیار هنرمندان نمایش قرار می دهد.
وی درباره ساخت سالن پلاتو اظهار داشت: اگر شهرداری خمین زمینی را که برای ساخت نگارخانه در این شهرستان متعهد شده به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کند می توان قسمتی از آن را به سالن پلاتو اختصاص داد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری برای اجرای برنامه های فرهنگی مشارکتی در سطح شهر،ادامه داد: با توجه به بودجه فرهنگی شهرداری انتظار هنرمندان از این سازمان حمایت و همکاری بیشتر است.
بدون شک افزایش شاخص های هنری در شهرستان خمین سبب پرورش استعدادهای هنری، کاهش آسیب های اجتماعی ومعرفی هنرمندان خلاق این خطه در جشنواره های ملی می شود.
9930/7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.