آمار، دانشی است که به مطالعه، گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازماندهی داده‌ها می‌پردازد، اطلاعات و آمار به عنوان ابزارهای لازم در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها شناخته می شود و برای نیل به این هدف، جمع آوری داده، تجزیه و تحلیل آماری و برنامه ریزی مناسب از مولفه های ضروری آن به شمار می روند.
به گزارش ایرنا، در این میزگرد، محمدرضا لعلی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، غلامعلی رئیسی رئیس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های دانشگاه صنعتی اصفهان، نصرالله ایران پناه عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان و مجتبی معقول مسوول کمیته تولیدات کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان حضور داشتند.
این کارشناسان با اشاره به اهمیت و نقش آمار در برنامه ریزی و مدیریت، تاکید کردند زمانی نتایج همه اقدام ها و برنامه های یک دولت خوب و قابل قبول خواهد شد که از آمار در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها استفاده شود.
آنان از جمله مشکلات و معضلات بکارگیری آمار در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در کشورمان را پایین بودن سواد و فرهنگ آماری بویژه در میان مدیران، پراکنده و موازی کاری دستگاه های اجرایی مختلف، فقدان آمار در برخی بخش ها، جدا بودن نظام آماری از برنامه ریزی و فقدان ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این دانش بیان کردند.
این کارشناسان، مهمترین راهکارها برای بکارگیری آمار و اطلاعات در برنامه ریزی و توسعه کشور را اصلاح قانون مرکز آمار، تدریس دروس بیشتر مرتبط با آمار ثبتی و کاربردی در دانشگاه ها، افزایش سطح فرهنگ و سواد آماری در جامعه و حرکت به سمت نظام آماری ثبتی برشمردند.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.