شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا اعلام کرد که دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا از آن خود کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نتایج اولیه انتخابات میان دوره ای آمریکا از پیشتازی نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات مجلس نمایندگان حکایت دارد. این در حالی است جمهوریخواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شده اند.

شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا اعلام کرد که دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا از آن خود کردند.

بر اساس تخمین های ان بی سی دموکرات ها 229 کرسی از کرسی های مجلس نمایندگان و جمهوری خواه ها نیز 206 کرسی را از آن خود می کنند.

خبرنگار المیادین در آمریکا نیز گفت که حزب دموکرات 218 کرسی را در مجلس نمایندگان و حزب جمهوریخواه 192 کرسی را از آن خود کردند.

این خبرنگار افزود که حزب جمهورخواه نیز 51 کرسی مجلس سنا و حزب دموکرات 44 کرسی را از آن خود کردند.

سی ان ان نیز گزارش داد که دموکرات ها 222 کرسی را در مجلس نمایندگان در مقابل 199 کرسی جمهوری خواه ها از آن خود کردند. 

در سنا نیز جمهورخواه ها 51 کرسی و دموکرات ها 45 کرسی را به دست آوردند.

رئیس اقلیت دموکرات ها در کنگره گفت که دموکرات ها امیدوارند حق قانونی خود برای بررسی تصمیم های رئیس جمهور را بازپس گیرند.

رسانه های آمریکایی اعلام کردند که جمهوری خواه ها نیز اکثریت را در مجلس سنا حفظ کردند.

شماری از نامزدهای حزب دموکرات در ایالت های «ویرجینیا، مین، پنسیلوانیا، تگزاس، مینسوتا» موفق شده اند نمایندگان کنونی جمهوریخواه در مجلس نمایندگان را شکست دهند.

در مقابل جمهوریخواهان با پیروزی در انتخابات مجلس سنا در ایالت های «تنسی و تگزاس» موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شدند.

انتخابات میان دوره ای امسال برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و قدرت سیاسی او در دو سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اش اهمیت زیادی دارد.

رای دهندگان آمریکایی روز سه شنبه برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، یک سوم اعضای مجلس سنا و شماری از فرمانداران ایالت های مختلف به پای صندوق های رای رفتند.

«تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس موفق شد نامزد حزب دموکرات را شکست دهد. تد کروز در سال ۲۰۱۶ رقیب دونالد ترامپ برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری بود.

«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت و رقیب «هیلاری کلینتون» در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ موفق شد برای یک دوره شش ساله دیگر به عضویت در مجلس سنا انتخاب شود.

«میت رامنی» کاندیدای ناکام حزب حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ موفق شد از ایالت «یوتا» به مجلس سنا راه یابد. میت رامنی از باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بود. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ انتقاد کرده بود.

«نانسی پلوسی» رهبر دموکراتها در مجلس نمایندگان به احتمال زیاد با پیروزی اکثریت نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس نمایندگان بار دیگر پس از هشت سال به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب خواهد شد. نانسی پلوسی پیش از این از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رئیس مجلس نمایندگان بود.او اولین زنی است که در تاریخ ایالات متحده به ریاست مجلس نمایندگان رسیده است.

 

دو زن از بومیان آمریکا برای اولین بار به عنوان عضو کنگره انتخاب شدند

«شاریس دیویدز» و «دب هالاند» دو زن از تبار بومیان آمریکا هستند که در انتخابات میان دوره ای به عنوان عضو مجلس نمایندگان انتخاب شدند. شاریس دیویدز از یکی از حوزه های انتخابیه ایالت کانزاس و دب هالاند از یکی از حوزه های انتخابیه ایالت نیومکزیکو به مجلس نمایندگان راه یافتند. این برای اولین بار است که زنی از تبار بومیان آمریکا به کنگره راه می یابد.

 

انتخاب دو زن مسلمان به عنوان عضو کنگره

«رشیده طالب» و «الهان عمر» دو نامزد مسلمان حزب دموکرات موفق شدند از ایالت های میشیگان و مینسوتا به مجلس نمایندگان راه یایند. آنها اولین زنان مسلمانی هستند که در تاریخ آمریکا به عضویت در کنگره این کشور انتخاب شده اند.

الهان عمر، کاندیدای سومالیایی تبار حزب دموکرات موفق شد از ایالت مینسوتا به مجلس نمایندگان راه یابد. رشیده طالب، نامزد فلسطینی تبار حزب دموکرات نیز از ایالت میشیگان به مجلس نمایندگان راه یافت.

 

شکست سه سناتور دموکرات

سه سناتور دموکرات در انتخابات میان دوره ای در ایالتهای که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آنها به پیروزی دست یافته بود شکست خوردند. «کلر مک کسکیل» سناتور ایالت میسوری از «جاش هالی» نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ شکست خورد.

«جو دانلی» سناتور ایالت ایندیانا نیز از «مایک براون» نامزد حزب جمهوریخواه در این ایالت شکست خورد. 

«هیدی هیتکمپ» سناتور ایالت داکاتوی شمالی نیز نتوانست کرسی خود را حفظ کند.هیدی هیتکمپ از «کوین کریمر» رقیب جمهوریخواه خود شکست خورد.

 

انتخاب جوان ۲۹ ساله به عنوان عضو کنگره

«الکساندریا اوکازیو کورتز» نامزد ۲۹ ساله حزب دموکرات موفق شد به مجلس نمایندگان راه یابد. او جوانترین عضو کنگره آینده ایالات متحده خواهد بود. الکساندریا اوکازیو کورتز موفق شد «آنتونی پپاس» رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد و از یکی از حوزه های انتخابیه ایالت نیویورک به مجلس نمایندگان راه یابد.

 

پیروزی الیزابت وارن رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

«الیزابت وارن» سناتور ایالت «ماساچوست» همان طور که پیش بینی می شد توانست بار دیگر به از این ایالت به سنای آمریکا راه پیدا کند. از الیزابت وارن به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نام برده می شود.

این سناتور دموکرات در سخنرانی سه شنبه شب خود بر نقش زنان در «مقاومت در برابر ترامپ» تاکید کرد.

 

برادر مایک پنس به عضویت مجلس نمایندگان انتخاب شد

«گرگ پنس» برادر معاون رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات میان دوره ای به عنوان عضو مجلس نمایندگان انتخاب شد. برادر بزرگتر «مایک پنس» از یکی از حوزه های انتخابیه ایالت ایندیانا به کنگره ایالات متحده راه یافت. مایک پنس پیروزی برادرش را به وی تبریک گفت.

 

شکست دو کاندیدای جمهوری خواه در انتخابات فرمانداری ها

«کریس کوباچ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات فرمانداری ایالت «کانزاس» از «لورا کلی» نامزد حزب دموکرات شکست خورد. کریس کویاچ در انتخابات مقدماتی ایالت کانزاس برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه با حمایت دونالد ترامپ موفق به پیروزی شده بود.

او در حالی در انتخابات فرمانداری کانزاس شکست خورد که این ایالت از جمله ایالتهایی است که دونالد ترامپ دو سال پیش به راحتی در آن به پیروزی دست یافته بود.

«جرد پولیس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات فرمانداری ایالت کلورادو نیز به پیروزی رسید. او اولین فرد همجنسگرایی است که در تاریخ آمریکا در یک انتخابات فرمانداری به پیروزی دست می یابد. پولیس موفق شد «والکر استاپلتون» نامزد حزب جمهوریخواه را شکست دهد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که دموکرات در انتخابات فرمانداری ها در پنج ایالت پیروز شدند و در دو ایالت جمهوریخواه ها پیروز شدند.

 

واکنش های بین المللی

روسیه  اعلام کرد که تغییر ترکیب کنگره ایالات متحده آمریکا تاثیری بر بهبود روابط میان دو کشور ندارد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به نتایج انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده گفت:‌ «با درجه بالایی از اطمینان می‌تواییم بگوییم قطعا چشم‌انداز درخشانی برای عادی‌سازی روابط روسیه آمریکا وجود ندارد.»

دستگاه قضایی و نهادهای امنیت آمریکا روسیه را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ با هدف تقویت دونالد ترامپ و تخریب هیلاری کلینتون متهم می‌کنند.

 پسکوف درباره وجود چالش‌های بسیار در روابط میان این دو ابرقدرت گفت: «ما با مشکلات بسیاری مواجهیم که احتیاج به گفت‌وگو میان دو کشور دارد، از جمله ثبات راهبردی و کنترل تسلیحاتی. این چالش‌ها خود به خود و بدون مذاکره حل نخواهند شد.»

روسیه و ایالات متحده بر سر مساله اوکراین، جنگ داخلی در سوریه و توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف نظر‌های گسترده‌ای دارند. با وجود آنکه برخی ناظران گمان می‌کردند تمایل روسیه به انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تنش در روابط دو کشور را کاهش دهد، این تحول دیپلماتیک عملا روی نداد.

سخنگوی کرملین با بی‌تاثیر خواندن ترکیب مجلس نمایندگان برای روسیه گفت: «آیا [شرایط جدید] برای ما بهتر یا بدتر است؟ با آمریکایی‌هاست که تصمیم بگیرند. ما خودمان را در این مسائل قاطی نمی‌کنیم.» وی افزود که گفت‌وگوها میان رهبران دو کشور ادامه خواهد یافت.

پس از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی، روسای جمهور دو کشور امکان ملاقات در جشن پایان جنگ جهانی اول در پاریس و نشست گروه ۲۰ در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین را در ماه جاری میلادی (نوامبر) در پیش رو دارند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با انتشار پیامی در حساب توییتری خود نوشت: «انتظار تغییر سیاست‌های دونالد ترامپ پس از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده اشتباه خواهد بود.»

ماس با این حال بار دیگر تاکید کرده است که «آمریکا کماکان بزرگ‌ترین شریک آلمان خارج از اروپا است. ما باید روابط با این کشور را برای حفظ شراکت مورد بازبینی قرار دهیم.»

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن سیاست‌های مهاجرتی و رویکردهای تامین انرژی دولت آنگلا مرکل را مورد انتقاد قرار داده است. رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل وابستگی آلمان به گاز روسیه را خطرناک توصیف کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.