گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی خرم: ترامپ از نظر حقوقی نمی تواند هیچ کاری کند/ بهانه به آمریکایی ها نشان ندهیم

تا اینجا جمهوری اسلامی ایران پیروز شده و علتش هم این است که ترامپ از نظر حقوقی هیچ کاری نمی تواند بکند. مسئولین ما هم باید تأکید کنند که ایران به تعهدات خود در برجام مستحکم ادامه می دهد و روابطش با آژانس هم عالی و حسنه است.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با تأکید بر اینکه ترامپ از نظر حقوقی هیچ کاری نمی تواند بکند، گفت: در قضیه اعتراضات مردمی ترامپ و نیکی هیلی خیلی خوشحال شدند که بلکه بتواند ایران را آنجا گیر بیندازد.

علی خرم در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد بیانیه شب گذشته ترامپ و سخنان ضد برجام او، اظهار کرد: به این دلیل شب گذشته ترامپ سخن نگفت؛ زیرا برای او یک شرمندگی بزرگ است. او در بن بستی گیر کرده، چون نه از نظر حقوقی قادر است که توافق هسته ای را نقض کند و نه از نظر سیاسی قادر است اجماع جهانی را پشت سر خودش جمع کند؛ هر کاری که نیکی هیلی هم در قضایای موشکی، یمن و اعتراضات مردمی کرد همه نقش بر آب شد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل ادامه داد: او به همین دلیل کار را به کارشناسان سپرد که آنها حرف بزنند و آنها هم گفتند که ما به اروپا هشدار می دهیم ظرف مدت 120 روز تصمیمی بگیرد. این هشدار به ایران نبود، بلکه به اروپایی ها بود و در حقیقت می خواهد اجماع پشت سر ایران را هدف قرار دهد. از طرف دیگر تحریم هایی را علیه افراد به کار برد که ممکن است بعضی از آنها اصلا کاربردی نداشته باشد. مثلا تحریم کردن آقای صادق لاریجانی کاربردی ندارد. به همین دلیل این بیانیه بیشتر یک واکنش احساسی بود؛ تا یک عمل حقوقی نسبت به توافق هسته ای.

وی با اشاره به تهدید ترامپ به خارج شدن از برجام گفت: الآن یک سال و چهار ماه است که ترامپ از این نعره ها می زند. اگر می توانست غلطی بکند تا حالا کرده بود؛ پس اینها همه بلوف است. اما در مقابل، چند عامل است که او را تا به حال موفق نکرده و نمی تواند بکند. اولین مورد اجماعی است که از اروپایی ها، روسیه و چین روی توافق هسته ای پشت سر ایران قرار دارد. ایران باید حواسش باشد که این اجماع به رایگان به راه خودش ادامه نمی دهد و هزینه دارد. هزینه آن هم این است که ایران ملاحظات اروپایی ها را در نظر بگیرد و آنها را پشت سر خودش نگه دارد. اما به نظر می رسد ایران فکر می کند آنها باید محض رضای خدا پشت سر ما بایستند؛ این طور نیست.

خرم افزود: دوم اینکه ترامپ مواظب است که ایران یک جا از خودش بهانه دهد. در قضیه اعتراضات مردمی ترامپ و نیکی هیلی خیلی خوشحال شدند که بلکه بتواند ایران را آنجا گیر بیندازد. اما در قضیه اعتراضات مردمی هم چون خوشبختانه روز دوم اعتراضات آقای رئیس جمهور گفت که بر اساس ماده 27 قانون اساسی اعتراضات و راهپیمایی مجاز و قانونی است، دست آمریکایی ها را در شورای امنیت بست. بقیه هم گفتند وقتی خود ایران این را می گوید ما چه چیزی بگوییم؟

وی تأکید کرد: به همین خاطر باید بدانیم کجاست که ممکن است ترامپ یا سیستم تندروهای دور ترامپ می توانند سوء استفاده کنند. ما باید حواسمان باشد که از خودمان بهانه و راهکار به آمریکایی ها نشان ندهیم. اگر اعتراضات مردمی و راهپیمایی است آن را به رسمیت بشناسیم تا مثل تونس و بقیه جاهای دیگر شویم. الآن یک هفته است که در تونس تظاهرات است و 240 نفر هم دستگیر کرده اند اما هیچ کس تونس را به شورای امنیت نبرده است. علتش این است که تونس در قانون اساسی خود اعتراضات را به رسمیت شناخته و در عمل هم مقاماتش بر این تأکید دارند و صحه می گذارند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: راهکار دیگر این است که ما باید اروپا را در کنار روسیه و چین داشته باشیم. اگر ما در مسائل مختلف مواظبت نکنیم آنها سُر می خورند و به آن طرف می روند. اگر حتی یکی دو کشور از آنها به طرف آمریکا بروند کار تمام است.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ بلوف می زند و دستش به جایی بند نیست، گفت: تا اینجا جمهوری اسلامی ایران پیروز شده و علتش هم این است که ترامپ از نظر حقوقی نمی تواند هیچ کاری کند. مسئولین ما هم باید تأکید کنند که ایران به تعهدات خود در برجام مستحکم ادامه می دهد و روابطش با آژانس هم عالی و حسنه است. اینها نکاتی است که باید ایران بگوید تا راه را بر ترامپ ببندد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.