به گزارش ایرنا، 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده تا مردم دنیا زمین را فراموش نکنند.
از آنجا که کیسه ها و محصولات پلاستیکی از مهمترین عوامل تهدید زمین و محیط زیست هستند و تجزیه آنها در طبیعت صدها سال به طول می انجامد سازمان ملل با انتخاب شعار ' پایان آلودگی پلاستیکی' برای روز زمین پاک سعی بر نهادینه کردن فرهنگ کاهش استفاده از پلاستیک و محصولات پلاستیکی در اقصی نقاط دنیا دارد.
طبق برآوردهای صورت گرفته، ایران جزو 10 کشور اصلی مصرف کننده پلاستیک در دنیاست و در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود، زباله هایی که حدود 500 سال در طبیعت می مانند، نابودی محیط زیست و زمین را رقم می زنند و در کنار تخریب منابع آب و خاک تهدید جدی برای حیات جانداران و گیاهان هستند.
هم اکنون تمرکز اغلب دولتها جایگزین کردن ظروف و پلاستیک ها با پایه گیاهی به جای محصولات پلاستیکی است که به سرعت در طبیعت تجزیه می شوند.

*لزوم جایگزینی ظروف و کیسه های گیاهی
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پلاستیک و ظروف پلاستیکی از فرآورده های نفتی و زغال سنگ تولید می شوند و غیر قابل بازگشت به طبیعت هستند.
محمد عرفانی افزود: انباشت پلاستیک و زباله های پلاستیکی در طبیعت، سواحل دریا، رودخانه ها و مناطق مختلف کشور چشم انداز گردشگری را خدشه دار می کند و تهدیدی برای حیات وحش است.
وی اظهار کرد: اغلب محصولات پلاستیکی دارای افزودنی های سمی هستند و استفاده از آنها برای ظروف مواد غذایی منجر به افزایش بیماریهای تنفسی، عصبی و سرطانی می شود.

*استفاده از ظرفیتهای معنوی برای تغییر فرهنگ مصرف جامعه
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با تاکید بر تغییر فرهنگ مصرف مردم گفت: یکی از روشهای تاثیرگذار برای تغییر فرهنگ مصرف مردم استفاده از ظرفیتها و برنامه های معنوی است.
عرفانی افزود: هیاتهای مذهبی می توانند با استفاده از ظروف گیاهی در مراسم مختلف در نهادینه کردن فرهنگ 'نه به پلاستیک' نقش موثر داشته باشند.
وی اظهار کرد: حرم مطهر رضوی سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر است و چنانچه در این بارگاه منور و در کفشداری های آن به جای پلاستیک از کیسه های تجزیه پذیر استفاده شود، تاثیر بی بدیل در نهادینه کردن این فرهنگ خواهد داشت.
وی گفت: پلاستیکها از بزرگترین تهدیدهای زیست محیطی هستند و آینده زمین را با مخاطره جدی روبرو می کنند لذا هرچه زودتر باید از چرخه استفاده خارج شوند تا فرزندانمان نیز فرصت زیست داشته باشند.

* 72 درصد آلودگیهای زیست محیطی خراسان رضوی مربوط به خاک و آب است
آلودگی آب و خاک از جمله تهدیدهای زباله های پلاستیکی است که در کنار سایر آلاینده ها نظیر فاضلاب خانگی و صنعتی، حیات انسان و جانوران را با مخاطره روبرو می کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در باره آلودگی های زیست محیطی استان به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال 4 هزار و 833 فقره پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی و معدنی، خدماتی و کشاورزی این استان انجام و یکهزار و 33 اخطاریه صادر شد.
حمید صالحی افزود: 39 درصد آلودگیهای زیست محیطی این استان مربوط به آلودگی در حوزه آب، 33 درصد مربوط به حوزه خاک و پسماند و 28 درصد نیز سهم آلودگی هواست.
وی با بیان اینکه زباله های پلاستیکی از تهدیدهای زندگی مدرن است، اظهار کرد: استفاده از پلاستیک و رها سازی آنها در طبیعت باید متوقف شود.
وی با بیان اینکه روز زمین پاک فرصت مناسبی برای تغییر فرهنگ استفاده از پلاستیک است گفت: با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری مشهد پنج بیلبورد تبلیغاتی در این شهر به موضوع شعار امسال روز زمین پاک و تنویر افکار عمومی در این زمینه اختصاص یافته است.
صالحی افزود: همچنین توزیع کیسه های پارچه ای بین شهروندان در برنامه های مختلف از دیگر برنامه های روز زمین پاک در این استان است.

*سهم هشت درصدی پلاستیک از زباله های کلانشهر مشهد
طرح تفکیک از مبدا اصلی ترین راهکار برای جلوگیری از رها سازی پلاستیک درطبیعت است.
معاون فنی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره وضعیت تفکیک زباله از مبدا و سهم پلاستیک در زباله های این کلانشهر گفت: اولین گام در راستای حفظ محیط زیست و پاک کردن زمین از پلاستیک، تفکیک زباله از مبدا است.
علی آدینه نیا افزود: برای اینکه مواد تجزیه ناپذیر نظیر پلاستیک، شیشه و فلز با زباله ها دفن نشوند و به طبیعت آسیب نرسانند باید این مواد از مبدا تفکیک شوند.
وی اظهار کرد: روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در مشهد تولید می شود که هشت درصد آن زباله های پلاستیکی است.
وی گفت: کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در زمینه تفکیک زباله از مبدا از شهرهای پیشرو در کشور است و روزانه 11 درصد از زباله های خانگی مشهد از مبدا تفکیک می شوند.
آدینه نیا افزود: البته تا رسیدن به وضعیت ایده آل در این زمینه فاصله داریم و باید مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبدا با اقدامات تبلیغی و تشویقی بیشتر شود.
وی با تاکید بر جایگزینی کیسه ها و ظروف تجزیه پذیر به جای ظروف پلاستیکی، اظهار کرد: برای ترویج این فرهنگ سعی شده است در فروشگاه ها و میادین میوه شهرداری مشهد به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های تجزیه پذیر استفاده شود و همچنین کیسه های تفکیک زباله از مبدا بین شهروندان توزیع شود.
وی گفت: امیدواریم روز به روز شاهد کاهش حجم زباله های پلاستیکی در طبیعت باشیم.
وی ادامه داد: تحقق شعار 'پایان آلودگی پلاستیکی' موضوع فراسازمانی و نیازمند همت و اراده همگان است و
گفتن 'نه' به پلاستیک نباید تنها مختص به یک روز خاص بلکه باید زمزمه ای برای لحظه لحظه زندگی بشریت باشد.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.