شکست گروه های مسلح در غوطه شرقی که مهمترین پایگاه آنها در نزدیکی دمشق از سال 2012 به شمار می رود بزرگترین و سهمگین ترین ضربه به گروه های مسلح سوری پس از شکست بزرگ آنها در شهر«حلب» در پایان سال 2016 به شمار می رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ارتش سوریه بلافاصله پس از پایان عملیات تخلیه افراد مسلح و خانواده های آن ها از منطقه جنوبی «غوطه شرقی» دمشق این منطقه را خالی از افراد مسلح و آزاد اعلام کرد و تأکید کرد که نبرد برای بازپس گیری و آزادی شهر«دوما» بزرگترین شهر غوطه شرقی که در اشغال گروه های مسلح است ادامه دارد. سرنوشت این شهر نیز همچنان معلق است و منتظر نتایج مذاکرات با روسیه است.

پس از خروج 45 هزار فرد مسلح و غیرنظامی از جنوب غوطه شرقی طی هشت روز نیروهای دولتی سوریه اکنون 95 درصد از مساحت غوطه شرقی را پس از حمله گسترده ای که ای 18 فوریه آغاز شد، آزاد کردند.

شکست گروه های مسلح در غوطه شرقی که مهمترین پایگاه آنها در نزدیکی دمشق از سال 2012 به شمار می رود بزرگترین و سهمگین ترین ضربه به گروه های مسلح سوری پس از شکست بزرگ آنها در شهر«حلب» در پایان سال 2016 به شمار می رود.

یکی از فرماندهان میدانی سوریه در گفت و گو با تلویزیون رسمی سوریه که به شکل مستقیم از غوطه شرقی و گذرگاه«عربین» برنامه پخش می کرد، گفت که «پیروزی بزرگ علیه طرح تروریسم را اعلام می کنیم».وی این پیروزی را «نقطه عطف» در مسیر جنگ در سوریه توصیف کرد.

این فرمانده میدانی افزود:« ما بعد غوطه غیر از ماقبل آن است و زمینه را برای پیروزی بزرگ در همه اراضی سوریه مهیا می کند».

وی تأکید کرد:« تصمیم های قطعی بازگشت ناپذیری برای پاک سازی هر وجب از خاک سوریه که در آن گروه های تروریستی حضور دارند،اتخاذ شده است.»

 این در حالی است که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح  سوریه روز گذشته از بازپس گیری تعداد زیادی از شهر ها و شهرک های غوطه شرقی در ریف دمشق خبر داد.

فرماندهی کل ارتش سوریه تصریح کرد: بازپس گیری شهر ها و شهرک های غوطه پس از سلسه از درگیری ها صورت گرفت، و یگان های ارتش به عملیات نظامی خود در اطراف شهر دوما برای آزادی این شهر از تروریسم ادامه می دهند.

فرماندهی ارتش سوریه در ادامه تأکید کرد: یگان هایی از ارتش با همکاری نیروهای پشتیبانی و همپیمان، پس از عملیات رزمی برنامه ریزی شده و با همکاری و هماهنگی بین نیروهای مختلف همه شهر ها و شهرک های غوطه شرقی در ریف دمشق را بازپس گرفتند.

فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانه ای اعلام کرد: مناطق بازپس گیری شده شامل:«حزرما ،النشابیة ،الصالحیة ، جسرین ، تل فرزات ،حوش خرابو ، بیت نایم ، المحمدیة ،حوش القبیات ،أفتریس ،حوش البارودة ، حوش الأشعری ، أرض الباشا ،حوش الظواهرة ،الشیفونیة ، أرض العب ، الریحان ، حوش مبارکة ، أرض الأبرشیة ، أرض الزاویة ، أرض الصفصافة ، بیت سوا ، مدیرا ، حموریة ، مسرابا ، حزة ، سقبا ، عین ترما ، جوبر ، زملکا ، عربین ،حرستا ، کفربطنا» است.

فرماندهی کل ارتش سوریه توضیح داد: بازپس گیری شهر ها و شهرک های غوطه پس از از بین بردن صدها تروریست و انهدام مخفیگاه ها و سلاح آنان صورت گرفت.

فرماندهی کل ارتش سوریه همچنین افزود: واحد هایی از ارتش به عملیات خود برای آزادی  شهر دوما از تروریسم ادامه خواهند داد.

فرماندهی کل ارتش سوریه علاوه بر آن تصریح کرد: همچنین امنیت خروج ده ها هزار غیرنظامی که گروه های تروریستی از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند، از سوی واحد های ارتش تامین شده است.

فرماندهی کل ارتش سوریه بر اهمیت این پیروزی در غوطه شرقی برای بازگرداندن امنیت و ثبات کامل به دمشق و اطراف آن و تامین مسیرها و راه های اصلی بین دمشق و مناطق مرکزی و ساحلی و منطقه شرقی تاکید کرد.

فرماندهی کل ارتش سوریه بر عزم ارتش برای ادامه مبارزه با تروریست ها باقی مانده تا از بین بردن کامل آن ها و بازگرداندن امنیت و ثبات به کامل خاک جمهوری عربی سوریه تاکید کرد.

فرماندهی کل ارتش در پایان از گمراه شدگان در مناطق دیگر خواست تا به اوضاع خود را رسیدگی کنند و به زندگی عادی خود باز گردند.

از سوی دیگر، «نیک هیراس» پژوهشگر در مرکز آمریکایی برای امنیت به خبرگزاری فرانسه گفت که غوطه شرقی همیشه «قلب تپنده گروه های مسلح» در نزدیکی دمشق به شمار می رفته است.

هیراس می افزاید:« زمانی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بتواند تپش این قلب تپنده را متوقف کند این یعنی او توانسته است که بزرگترین تهدید حکومتش در دمشق را از کار بیندازد.»

از زمان آغاز حمله گسترده نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش به غوطه شرقی نیروهای دولتی به تدریج حلقه محاصره گروه های مسلح را تنگ تر کردند و غوطه را به سه بخش تقسیم کردند. پس از آن که فشارها به گروه های مسلح افزوده شد، آنها به شکل جداگانه وارد مذاکرات مستقیم با مسکو شدند که با خروج گروه های مسلح از شهر «حرستا» و جنوب غوطه شد اما سرنوشت  شهر دوما همچنان معلق است.

«یاسر دلوان» رئیس دفتر سیاسی گروه «جیش الاسلام» شب گذشته گفت که مذاکرات متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود که پیشنهادهای زیادی وجود دارد که در حال بررسی هستند و هنوز توافقی حاصل نشده است اگر چه فضا مثبت است.

پیشروی ارتش سوریه و آزادی بیشتر مناطق غوطه شرقی عامل فشار بیشتر بر گروه جیش الاسلام در دوما به شمار می رود؛ فرماندهان این گروه بارها از زمان آغاز مذاکرات با روسیه با هر گونه راه حلی برای خروج شان به هر گونه منطقه دیگر را رد کرده اند.

«حمزه بیرقدار» سخنگوی جیش الاسلام در روز جمعه به خبرگزاری فرانسه  گفت که مذاکرات برای ماندن در منطقه در جریان است و هنوز توافقی حاصل نشده است.

شهر دوما که 200 هزار نفر جمعیت دارد شاهد خروج روزانه غیرنظامیان از گذرگاه «الوافدین» به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی است که آنها را به مراکز امن در ریف دمشق منتقل می کنند.

برخی منابع محلی نیز گفتند که مذاکره کنندگان با روسیه در ساعات پایانی شب گذشته بر سر انتقال زخمی ها به مناطق شمال غرب سوریه به توافق رسیدند.

با وجود این، مشخص نیست که این اقدام راه را برای رسیدن به توافق گسترده تر برای بیرون کردن افراد مسلح از دوما  به مانند توافق مشابه گروه «فیلق الرحمن» با مسکو برای خروج بیشتر افراد مسلح این گروه از جنوب الغوطه است یا نه.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که سرنوشت شهر دوما از دیگر شهرک ها و شهرها غوطه شرقی متفاوت باشد. هیراس در این زمینه می گوید:« دوما جایی است که جیش اسلام ریشه دارد و نیروهای اسد عزم خود را برای ریشه کن کردن این گروه از طریق توافق یا از طریق حمله نظامی جزم کرده اند».

علاوه بر آن، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که همانند حلب، زندگی در غوطه شرقی به زودی به حالت عادی خود بازمی گردد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: بازگشت ساکنان غوطه شرقی به این منطقه نشان می‌دهد که روال طبیعی زندگی به غوطه بازخواهد گشت.

ماریا زاخارووا  در گفتگو با کانال پنج تلویزیون روسیه گفت: همانند حلب، روال طبیعی زندگی به غوطه شرقی بازخواهد گشت.

در تحولی دیگر، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) اخبار منتشر شده درباره حمله اسرائیل به مواضع ارتش سوریه را تکذیب کرد.

این خبرگزاری اعلام کرد که اخبار منتشر شده درباره بمباران مواضع ارتش سوریه توسط رژیم اسرائیل دروغ است.

برخی رسانه ها اعلام کرده بودند که رژیم اسرائیل مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.