مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: در صورت جدی نگرفتن امتیاز رشت بعنوان شهر خلاق خوراک یونسکو، این امتیاز از این شهرستان سلب خواهد شد.
شهرود امیرانتخابی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این تهدید بدین معنا نیست که این امتیاز  در زمان حاضر گرفته شده اما در صورت نادیده گرفتن این امتیاز ، این اتفاق ناخوشایند رقم خواهد خورد.
وی اظهار داشت: تمام شهرهایی که جهانی می شوند بعد از مدتی ارزیابی و در صورتی که اتفاق مثبتی در این زمینه رخ ندهد، سلب امتیاز می شوند.
وی با بیان اینکه متولی رسیدگی به عنوان شهر خلاق یونسکو، شهرداری است ادامه داد: این اداره کل خود را در کنار شهرداری می داند و آمادگی دارد برای حفظ این موقعیت ، نهایت تلاش خود را انجام دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه شهرداری رشت برای از دست ندادن این امتیاز، باید به یونسکو مستندات ارائه دهد اظهار داشت: این مستندسازی‌ها باید در راستای برنامه‌ها و رویدادهایی باشد که شهرداری برای معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی تاکنون انجام داده است.
امیرانتخابی مهم‌ترین دلایل غیر مثمر بودن عنوان شهر خلاق خوراک جهان برای شهر رشت را شهردار نداشتن رشت به مدت طولانی ذکر و اضافه کرد: معرفی رشت بعنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو می بایست در قالب همایش های ملی و بین المللی معرفی شود.
وی اظهار داشت: جام بین المللی نامجو در گیلان برگزار می شود و برگزاری چنین موقعیت هایی می تواند در راستای حفظ امتیاز شهر رشت با عنوان شهر خلاق خوراک رقم بخورد.
وی ادامه داد : باید چنین اتفاق هایی در بعد ملی و بین المللی رقم بخورد که این اداره کل بتواند در راستای جذب گردشگر خارجی و بستن تورهای تخصصی در زمینه خوراک اقدام کند.
رشت از سال ۹۴ در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل ، سنگاپور و۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست ؛ اینک که باید از این فرصت در راستای ثبت جهانی و جذب گردشگر خارجی و توسعه گردشگری استان بهره گرفت در آستانه تهدید برای از دست دادن فرصت قرار گرفته است.
روشن بابایی مدیر کمیته علمی شهر خلاق رشت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو می گوید : مسئولیت شهر خلاق خوراک شناسی با شهرداری است.
وی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: شهرهایی که در شبکه خلاق خوراک یونسکو عضو هستند باید فعالیت‌های بین‌المللی انجام داده و امتیاز کسب کنند.
بابایی افزود: شهر رشت از سال ۲۰۱۵ در یونسکو ثبت‌شده و در سال های اخیر اقدام خاصی در این حوزه انجام نداده و چنانچه طی این مدت نتواند اقدام مؤثری در این حوزه ارائه کند از یونسکو حذف می‌شود.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم حوزه شهر خلاق رشت به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار شود و یقیناً در صورت تداوم وضعیت فعلی رشت در یونسکو ماندگار نیست.
بابایی با بیان اینکه در این راستا جزو معدود افرادی بودم که هیچ گاه سکوت نکردم گفت: از ۲۰ آذر ۱۳۹۴شهر خلاق خوراک شناسی رشت به ثبت رسید و قرار شد آکادمی خوراک و موزه خوراک احداث شود که تا به امروز اجرایی نشده است و هیچ شهرداری نپرسید چه باید کرد؟
دنیا بر مدار تند قرار گرفته و ایران نیز از دنیای مدرن عقب نماند؛ فرهنگ غذایی مان از عطر غذای دیگ های مسی مادربزرگ فاصله گرفت که هیچ ، ذائقه ها هم دیگر شد! سفره های ساده و خانگی به فست فودها رنگ باختند و نان برکت سفره نبود.  
جهان در اوج مدرنیته در خلا آداب و آئین به سر می برد و به تقریب همه چیز موقتی است؛ شهرهای امروزی دنیای بیگانه هاست؛ بیگانگی فرهنگی افزایش یافته و کارشناسان برای درمان این درد  بازگشت به فرهنگ اصیل خودمانی را  هشدار می دهند و می گویند: باید ایرانی ماند اما از تمدن و فرهنگ روز دنیا نیز عقب نماند.
آنان معتقدند هنوز آنچنان بی اقبال نشده ایم که باز نگردیم! هنوز کوچه باغ های روستاهایمان از عطر داغ تنور آگنده است و هنوز می توان بازگشت! و در فرهنگ غنی روستاهایمان سلامت زیست و آداب و آئینش را جهانی ساخت.

امیدواریم اتفاق ناخوشایند سلب عنوان شهر خلاق خوراک شناسی از رشت در سایه تعامل ، خلق اتفاقات خوش یمن و جبران کاستی ها در این راستا ، رخ ندهد و تهدید یادشده به فرصتی ناب برای رونق استان تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.