علیرضا زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک او مهمان روز ملی شوراها در شورای شهر تهران بودند تا درباره قرارداد خرید واگن مترو از چین گزارش بدهند، اما برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این گزارش انتقاداتی داشتند و جلسه شورا را ترک کردند.

پایگاه خبری جماران: دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران آغاز شد. در این جلسه پس از تذکرات اعضا، محسن هرمزی(معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی را از اقدامات شهرداری در حوزه حمل و نقل و به ویژه سفر شهردار تهران به چین ارائه کرد.

به گزارش جماران، در این جلسه برخی از اعضای شورای شهر بحث قرارداد‌های چین را مطرح و خواستار شفافیت این موضوع شدند.

یکی از اعضا اما به کنایه، افشای این اسناد را به یکی از اعضا نسبت داد.

در همین حال، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر فعال رسانه‌ای، افشاکننده را «پروژه‌بگیر» توصیف کرد که با واکنش برخی اعضا مواجه شد.

مهدی عباسی هم اعلام کرد چرا قراردادی که عضو شورا ندارد را باید یک فعال رسانه‌ای داشته باشد؟!

در ادامه، علیرضا زاکانی شهردار تهران با استناد به ادعای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت که نرجس سلیمانی و سید جعفر تشکری هاشمی به عنوان رئیس کمیسیون‌های حقوقی و حمل و نقل شورای شهر تهران این قرارداد را دریافت کرده‌اند. ولی مهدی چمران گفت که تشکری هاشمی پیش از این به او اعلام کرده که  قرارداد را دریافت نکرده و از چمران خواسته که این موضوع را اعلام کند.

شهردار تهران در واکنش به اسناد منتشرشده در یک سایت فارسی‌زبان درخصوص قرارداد شهرداری و چین، گفت: «موضوعات مطرح‌شده توسط یک قلم‌به‌مزد در سطحی نیست که من در مورد آن صحبت کنم و قطعا دستگاه قضایی به این موضوع می‌پردازد؛ چرا که این بازی با منافع ملی است و مواردی که مطرح شده 100 درصد غلط بوده و حتما شکایت می‌کنیم. ما پا در کفش کسانی کرده‌ایم که می‌خواهند کل معاملات را برهم بزنند. قرارداد ما در چین کاملا مشخص است و کسی که احتمالا کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد».

در ادامه برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این گزارش و قراردادهای چین اعتراض و انتقاداتی را مطرح کردند و شهردار تهران  پشت تریبون قرار گرفت تا به انتقادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران پاسخ دهد اما برخی از اعضای شورای شهر تهران اقدام به ترک صحن شورا کردند! سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، علی‌اصغر قائمی اعضایی بودند که همزمان با قرار گرفتن زاکانی در پشت تریبون، صحن شورا را ترک کردند و گفته می‌شود این کار با هدف از حد نصاب انداختن جلسه شورای شهر انجام شده اما پس از این اقدام نیز جلسه شورا به کار خودش ادامه داد.

مهدی چمران شب گذشته در برنامه تهران 20 گفت: اتفاق خاصی نبوده؛ جلسه ما باید ساعت 12 تمام می‌شد؛ تا بیش از یک طول کشید و قاعدتا یک تعدادی از دوستان ما صحن شورا را ترک کردند. نسبت به صحبت‌ها و کارهایی که انتظار داشتند شهردار انجام بدهد هم ایراداتی داشتند و بحث‌هایی کردند؛ اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که اینها طبیعی است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا این اعضای شورای شهر قهر کرده‌اند؟ تأکید کرد: یا قهر کرده‌اند و یا به طور کلی، قاعدتا ما ساعت 12 جلسه را تمام می‌کنیم ولی من خواهش کردم که نیم ساعت اضافه بمانیم. نیم ساعت اضافه را ماندند و اضافه بر نیم ساعت را عده‌ای نتوانستند تحمل کنند و جلسه را ترک کردند. یک مقدار هم از صحبت‌هایی که شده بود ناراحت بودند؛ گفتم که اختلاف‌نظرها وجود دارد.

اختلاف نظری که رئیس شورای شهر تهران به آن تصریح دارد هم شاید اشاره به بحثی باشد که میان او و جعفر شربیانی در گرفت مبنی بر اینکه چمران تأکید داشت در جلسه شورا نباید وقت مردم را برای پاسخ دادن به همدیگر بگیریم و غیر از گزارش هرمزی اجازه ندارید که در مورد دیگری صحبت کنید.

شربیانی به این موضوع این طور واکنش نشان داد: تشکر می‌کنم از آقای مهندس چمران که در روز ملی شوراها گفتند که بنده اجازه ندارم در مورد موضوعات دیگر صحبت کنم. من می‌خواستم در مورد مردم صحبت کنم و تقارن تلخی است که در روز ملی شوراها به من بگویید صحبت دیگری نکن. اساس شورا تضارب آراء به نفع مردم و در راستای حقوق مردم است و برای استیفای حقوق مردم باید دخالت کنیم. اگر شما به عنوان رئیس و نماد شوراهای کشور می‌گویید که من سخنم را نگویم، من هم نمی‌گویم.

اما روزنامه همشهری امروز روایتی همسو با سخنان شهردار تهران از ماجرای روز گذشته منتشر کرده و سعی دارد که این افراد را به مافیایی نسبت بدهد که در راه واردات واگن مترو سنگ‌اندازی می‌کنند.

روزنامه همشهری دوشنبه در مطلبی با عنوان «عصبانی از پیشرفت پایتخت» با اشاره به سفر مهر ماه  سال گذشته جمعی از مدیران شهری به چین، آورده است: «دستاورد این سفر، انعقاد قراردادهای مهم در حوزه ناوگان ریلی، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حتی شهرسازی بود؛ قراردادهایی که گویا خیلی به مذاق برخی خوش نیامده و از همان ابتدا تلاش کردند با سنگ‌اندازی مانع از نهایی شدن و تحقق آنها شوند؛ چرا که یک روز موضوع ترک تشریفات در انعقاد قراردادها را مطرح و رسانه‌ای کردند و روز بعد هم ورود و امضای مستقیم قراردادها توسط شهرداری تهران را غیرقانونی دانستند. در روزهای اخیر هم با انتشار اسنادی در یک سایت خبری فارسی‌زبان توانایی و تخصص شرکت‌های چینی مرکز سیبل شده است و از این‌رو شهرداری تهران را متهم به انعقاد قرارداد با شرکت‌های نامعتبر و فاقد تخصص در حوزه حمل‌ونقل کرده‌اند».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.