به گزارش ایرنا، مسجد نهال خودباوری، خلاقیت و روحیه هنری را در وجود افراد تقویت می کند. مسجد محیطی سالم، مملو از آرامش روحی و به دور از هرگونه تشویش ذهنی بوده و می توان جسم و روح را در آن پرورش داد.
در همین راستا پیوند کانون های فرهنگی و هنری با مساجد ظرفیتی فراهم کرده تا در نهاد مسجد در راستای تعالی بخشی و تربیت کودکان، نوجوانان و نوجوانان در محیطی امن و سالم با بهره گیری از رشته های فرهنگی و هنری به نحو مطلوبی بهره گرفت.
کانون های مساجد جوانان را تبدیل به سرمایه های اجتماعی می کند که نتیجه این مهم هرچند ممکن است در درازمدت خود را نشان دهد اما بسیار موثر است.
از سوی دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد موجب رونق این مکان های مقدس می شود و جذب اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد را به همراه دارد.
امروز در آستانه 18 اسفندماه پس از گذشت 26 سال از تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد گرچه همچنان چالش ها و کاستی هایی برای رونق بخشی فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد وجود دارد اما این کانون ها با جذب جوانان و نوجوانان سهم بسزایی در تربیت جوانان تراز انقلاب اسلامی برعهده دارند.
هم اکنون 24 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کل کشور فعال است و در چهارمحال و بختیاری 422 کانون با مجموع بیش از 50 هزار عضو در حال فعالیت است.
بگفته سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری چهارمحال و بختیاری، این نهاد گرچه از ابتدای تاسیس تاکنون منشا فعالیت های بیشماری در عرصه مسجد بوده اما در خصوص هویت بخشی به این کانونها کم کاری صورت گرفته است.
محمدرضا مظاهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کاستی سبب شده تا با تقویت فعالیت ها و اطلاع رسانی بیش از پیش اهداف کانون های مساجد نقش و جایگاه این نهاد را بیش از گذشته تبیین و تعمیق بخشیم.
وی ادامه داد: ارتقای اعتماد جامعه بویژه والدین برای ورود فرزندان به کانون ها، تبیین جایگاه کانون ها در اعتلای فرهنگی دینی، ارتقای فرهنگ عمومی و تحقق مسجد تراز اسلامی و جریان سازی فرهنگی در راستای ترغیب و تشویق خیرین و جذب مشارکت های مردمی از دیگر اهدافی است که در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
وی افزود: 26 سال از تاسیس این کانونها در کشور می گذرد و طی این سالها تلاش شده تا در قالب برنامه های فرهنگی و هنری در جذب جوانان و نوجوانان به کانون مسجد گام های بزرگی برداشته شود.
سرپرست دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار داشت: در هفته گرامیداشت این روز تلاش ما بر این است تا دستاوردها و خدمات کانونها را به اقشار مختلف مردم، نخبگان و مسئولان معرفی کنیم.
مظاهری از فعالیت 422 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان خبر داد و گفت: همچنین در استان 167 کتابخانه مسجد راه اندازی شده است.
وی، نیازسنجی وآسیب شناسی فرهنگی متناسب با هر محله و منطقه را از مهمترین برنامه های کانونهای مساجد برشمرد و گفت: در کانون هر محله، شهر و روستا متناسب با نیازها فرهنگی و هنری همان مناطق برنامه هایی تدوین و اجرا می شود.
مظاهری، محدودیت اعتبارات را از مهمترین چالش های فراروی کانونهای مساجد عنوان کرد و افزود: این موضوع می طلبد تا با جذب خیران، معتمدان و مشارکت های مردمی، محدودیت های مالی را تا حدی برطرف کرد.
وی ادامه داد: کمرنگ بودن هم افزایی و همکاری نهادهای فعال در مساجد از دیگر چالش های موجود است که برای رفع آن میثاق نامه ای پیشنهاد داده ایم تا بر اساس آن ارکان و نهادهای فعال در مساجد از فعالیت های موازی و تک روی ها دور شوند.
سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین نیاز است تا در مساجد اتاقی مجزا هرچند کوچک بعنوان ساختمان اداری در اختیار کانونهای مساجد قرار داده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حالی که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد از مساجد استان دارای کانون فرهنگی هنری می شدند اما تا پایان این برنامه بیش از 45 درصد از مساجد استان دارای کانون شدند.
جواد کارگران، توسعه کانون ها در مناطق محروم عشایری استان را از مهمترین رویکردهای این نهاد برشمرد و تصریح کرد: کانون های روستایی می توانند نقش موثری در معرفی ایده ها و فعالیت های موثر روستاها و شناسایی این ظرفیت ها باشند که امید است روز به روز فعالیت های آنها نسبت به گذشته از کیفیت بیشتری برخوردار شود.
وی تصریح کرد: 26 سال از عمر کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور می گذرد و هر سال شاهد رشد کمی و کیفی این کانون ها در استان بوده ایم که این امر نشان از عزم و اراده والای فعالان این حوزه دارد.
کارگران، گره زدن فرهنگ و هنر به فضای مسجد را از مهمترین اهداف شکل گیری کانون های مساجد دانست و گفت: با بهره گیری از فرهنگ و هنر می توان جوانان بیشتری را به مسجد جذب کرد چراکه امروز بیش از گذشته نیازمند توجه به نیازهای جوانان و نوجوانان هستیم و باید از ظرفیت کانون ها برا رسیدن به این مهم استفاده کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت 422 کانون در استان، تصریح کرد: 60 درصد این تعداد در روستاها ایجاد شده است.
کارگران ادامه داد: همچنین هفت باب کانون در زندان های استان، 6 باب در دانشگاه ها و 17 کانون در مصلاهای های استان راه اندازی شده است.
کارشناسان مذهبی بر این باورند؛ کانون های مساجد ظرفیتی برای جذب جوانان به فعالیت های اسلامی و مذهبی و نیل به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راستای فعالیت های مساجد است که نیازمند توجه ویژه دولتمردان می باشد.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.