حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی گفت: اگر روابط مردم و حکومت در جامعه غلط شد، جامعه دچار فقر و ناامنی می‌شود. در نامه امام علی (ع) به مالک به جای آنکه مالیات بر اساس کسری بودجه دولت گرفته شود، گفته شده باید طوری مالیات بگیری که مردم برای گسترش فعالیت اقتصادی و تولیدی خود شوق پیدا کنند. امام علی در نامه به محمد ابن ابی بکر می‌نویسد جامعه مومن برای در رفاه بودن لایق‌تر از دیگر جوامع است.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی استاد دانشگاه مفید و حوزه علمیه قم  در نشست‌های امام علی و پاسداری از حقوق مردم در کانون توحید به مناسبت شب نوزدهم ماه رمضان گفت: حکومت ناشی از قرارداد مردم و حاکم است، بدون حکومت نظم اجتماعی شکل نمی گیرد و حق مردم از بین می‌رود، وظیفه حکومت ایجاد فضایی است که کافر و مومن استفاده کنند و امنیت ایجاد کند، با دشمنان مقابله کند و جلوی تعرض به حق ضعفا را بگیرد و عدالت را اجرا کند.

وی افزود: امام علی در مکالمات با معاویه به الهی بودن حکومت خود اشاره نمی‌کند و صرفاً به بیعت مردم با خود به عنوان منشأ اعتبار حکومت اشاره دارد.

یوسفی گفت: یکی از دلایل امام علی (ع) برای خودداری از پذیرش حکومت این بود که در روز قیامت از یک به یک اقدامات حاکم پرسیده می‌شود که به عدالت رفتار کرد یا نه و اگر به عدالت رفتار نکرده باشد، عذاب شدیدی بر او وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: امام علی به مردم می‌گوید اگر من به تعهداتم عمل نکردم، می‌توانید نافرمانی مدنی کنید.

یوسفی گفت: امامت و نبوت نیازمند شایستگی ذاتی برای راهنمایی مردم است اما حکومت بدون رضایت مردم ممکن نیست.

این استاد دانشگاه گفت: قرآن جامعه مثال زدنی را دارای امنیت، رفاه و اطمینان از آینده و با ثبات می‌داند. تا وقتی مردم امنیت، معیشت و اطمینان از فردا ندارند، نمی‌توانند به دنبال نیازهای متعالی مثل هنر، ادبیات، معنویت و بالاتر از همه دین بروند.

یوسفی گفت:  اگر روابط مردم و حکومت در جامعه غلط شد، جامعه دچار فقر و ناامنی می‌شود. در نامه امام علی (ع) به مالک به جای آنکه مالیات بر اساس کسری بودجه دولت گرفته شود، گفته شده باید طوری مالیات بگیری که مردم برای گسترش فعالیت اقتصادی و تولیدی خود شوق پیدا کنند. امام علی در نامه به محمد ابن ابی بکر می‌نویسد جامعه مومن برای در رفاه بودن لایق‌تر از دیگر جوامع است.

یوسفی تاکید کرد: الزامات حکومت برای ایجاد رفاه شفافیت و فساد زدایی است. طبق نامه ۵۰ نهج البلاغه مردم باید به مسائل مختلف حکومت آگاه باشند و هیچ چیز جز اطلاعات نظامی و‌ امنیتی را نباید از مردم مخفی کرد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مانع توسعه کشورها در ادبیات جدید، فساد است، کشوری که مناسباتش دارای فساد باشد، توسعه پیدا نمی‌کند و کشورهای پیشرفته کمترین فساد را دارند.

یوسفی گفت: یکی از دلایل شورش مردم علیه حکومت عثمان، حضور افراد فاسد در حکومت بود. امام علی گفت باید جامعه غربال و نظام ارزشی آن اصلاح شود. در زمان عثمان نماز جمعه و جماعات و ظواهر دینی به راه بود، اما امام علی می‌گوید وضع جامعه جاهلیت است یعنی  خدا و ارزش‌های دینی در جامعه وجود ندارد. چون اگر خدا باشد، آسیب‌های اجتماعی به این شکل وجود نخواهد داشت. مسئله دوم ضروری، شایسته سالاری و نظارت بر آن است. که در خطبه ۱۶ بر آن تاکید می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.