جی پلاس؛

ترتیب از دست دادن حواس قبل از مرگ

بدن با گذر از زندگی به مرگ، مجموعه ای از رویدادها را پشت سر می گذارد و تغییر می کند و یکی از این فرآیندها، زوال عملکرد و حواس بدن است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله پزشکی: جیمز هالنبک، متخصص مراقبت‌های تسکینی در دانشگاه استنفورد، در کتاب خود با عنوان چشم‌انداز مراقبت تسکینی می‌گوید که وقتی بدنشان شروع به از کار افتادن می‌کند، افراد در حال مرگ به ترتیب خاصی حواس خود را از دست می‌دهند.

گرسنگی و تشنگی

هالن بک می گوید اکثر افراد در حال مرگ در ابتدا کاهش اشتها و تشنگی را تجربه می کنند.

این به این دلیل است که بدن در حال مرگ به همان ویتامین ها، مواد مغذی و تغذیه ای که یک بدن سالم نیاز دارد، نیاز ندارد. آنها همچنین برای به دست آوردن انرژی نیازی به غذا و نوشیدنی ندارند، زیرا در حال حاضر در مرحله توقف هستند.

علاوه بر این، سیستم گوارشی شما نیز برای پردازش غذا و نوشیدنی زمان دشوارتری خواهد داشت.

صحبت

هنگامی که عملکردهای بدن شروع به خاموش شدن می کنند، گفتار کند می شود و انجام مکالمه دشوار می شود.

کناره‌گیری از ارتباط اغلب نشانه‌ای از این است که فرد در حال از هم پاشیدن است و در نهایت توانایی صحبت کردن را به طور کامل از دست می‌دهد، زیرا زمان بیشتری را در خواب یا در حالت ناخودآگاه می‌گذراند.

تنفس فرد در حال مرگ نیز نامنظم می شود، از جمله تغییر از عمیق به کم عمق و از سریع به آهسته، به این معنی که صحبت کردن نیز ممکن است یک کار طاقت فرسا باشد.
الصورة:

 

چشم

حس بعدی که باید ضعیف شود بینایی است و وقتی بینایی فرد شروع به ضعیف شدن می کند، ممکن است فقط بتواند آنچه را که از نزدیک است ببیند.

گرایش برای شما از نظر شرایطی که یک فرد در حال مرگ تجربه می کند، اغلب برای آنها دشوار است که آنچه را که در حال وقوع است به درستی پیگیری کنند و گاهی اوقات ممکن است دچار توهم شوند. به عنوان مثال، آنها ممکن است حیوانات خانگی یا افرادی را ببینند که قبل از آنها مرده اند.

همچنین ممکن است دید آنها تا زمانی که در حالت بیهوشی قرار گیرند تار شود.

دست زدن

در مدت کوتاهی قبل از عبور، زمانی که از هوشیاری خارج می‌شوند، احتمالاً همچنان می‌توانند لمس‌ها و شنیدن عزیزانشان را حس کنند.

اما هنگامی که حالت خلسه ایجاد می شود، حس ماقبل آخر لمس است، به این معنی که این تبادلات نهایی با خانواده و دوستان ممکن است فقط توسط آنها احساس شود.

شنیدن

در آخرین لحظات قبل از مرگ، اکثر بیماران وارد دوره‌ای از عدم پاسخگویی می‌شوند، جایی که دیگر قادر به پاسخگویی یا تجربه محیط بیرونی خود نیستند.

در این مرحله، مغز اطلاعات حسی را متفاوت از همیشه پردازش می کند.

یک مطالعه  در ژوئن 2020، ثابت کرده است که شنوایی آخرین حسی است که همیشه ناپدید می شود - و برای برخی افراد، تا آخرین لحظات با آنها باقی می ماند.

دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه بریتیش کلمبیا با استفاده از نشانگرهای الکتروانسفالوگرافی (EEG)، فعالیت الکتریکی مغز بیماران بیمارستانی را پس از از دست دادن هوشیاری و سپس عدم پاسخگویی، اندازه گیری کردند.

آنها همچنین شرکت کنندگان جوان و سالم را برای مقایسه اندازه گیری کردند. چیزی که آنها دریافتند این بود که مغز در حال مرگ به طور مشابه به گروه کنترل سالم پاسخ داد و ثابت کرد که حتی در حالت ناخودآگاه نزدیک به مرگ، شنوایی هنوز وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید