جی پلاس؛

آیا غذاهای دریایی سرطان زا هستند؟

محققان کالج دارتموث چندین نوع غذای دریایی را آزمایش کردند و نمونه‌ها نشان دادند که میگو و خرچنگ حاوی سطوح خطرناکی از PFAS (به ترتیب حدود 1.74 و 3.30 نانوگرم در گرم) هستند که یک سم است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس به نقل از  روسیا الیوم:  نظرسنجی انجام شده توسط این تیم نشان داد که ساکنان نیوهمپشایر غذاهای دریایی را با نرخی بالاتر از میانگین ملی مصرف می کنند، به این معنی که ممکن است خود را در معرض PFAS و عوارض سلامتی مرتبط با مواد شیمیایی قرار دهند.

در حالی که محققان سطح PFAS شرکت‌کنندگان را آزمایش نکردند، یک مطالعه جداگانه در سال 2023 نشان داد که آمریکایی‌های آسیایی آمریکایی که اغلب رژیم غذایی سرشار از غذاهای دریایی دارند، سطح PFAS در خونشان 89 درصد بیشتر از سایر نژادها بود.

این مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از غذاهای دریایی می تواند مقصر باشد، زیرا ماهی منبع اصلی آلودگی PFAS است.

مگان رومانو، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما خوردن غذاهای دریایی را که منبع عالی پروتئین بدون چربی و اسیدهای چرب امگا هستند، توصیه می کنیم، اما همچنین منبع بالقوه ای برای قرار گرفتن در معرض PFAS هستند مزایای مصرف غذاهای دریایی برای افرادی که "در مورد رژیم غذایی تصمیم می گیرند، به ویژه برای جمعیت های آسیب پذیر مانند زنان باردار و کودکان مهم است.

  PFAS ها مواد میکروسکوپی هستند که هزاران سال طول می کشد تا در محیط و بدن انسان تجزیه شوند و نام "مواد شیمیایی برای همیشه" را برای آنها به ارمغان آوردند. آنها در منسوجات، فوم آتش نشانی، ظروف نچسب، لباس و بسته بندی مواد غذایی یافت می شوند و به منابع آب، خاک و هوا نفوذ می کنند.

از آنجایی که PFAS تقریباً در همه جای محیط زیست یافت می شود، محققان گفتند که دانستن چگونگی رسیدن این مواد شیمیایی به ماهی در زنجیره غذایی دریایی دشوار است.

در مطالعه‌ای که در مجله Exposure and Health منتشر شد، محققان حدس زدند که صدف‌ها می‌توانند بیشتر در معرض خطر آلودگی PFAS باشند، زیرا در کف دریا، نزدیک‌تر به منابع PFAS در نزدیکی ساحل، تغذیه می‌کنند و زندگی می‌کنند. موجودات دریایی بزرگتر ممکن است PFAS را با خوردن گونه های کوچکتر آلوده به آنها بخورند.

هیچ سطح امنی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی وجود ندارد و چندین مطالعه آنها را با صدها نوع سرطان، مشکلات ناباروری، ناهنجاری های جنینی و مجموعه ای از بیماری های دیگر از جمله اوتیسم مرتبط می کند.

محققان گفتند این یافته ها بر نیاز به دستورالعمل های بهداشت عمومی سختگیرانه تر برای تعیین مقادیر ایمن مصرف غذاهای دریایی برای کاهش قرار گرفتن در معرض PFAS تاکید می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید