جی پلاس

خطرات جدیدی از مصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک ها

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در آینده می شود، یعنی در صورت ابتلا به عفونت با یک نوع باکتری در آینده، بدن به آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از الیوم السابع: دکتر امجد الحداد، مشاور آلرژی و ایمونولوژی در خصوص مصرف آنتی بیوتیک به صورت تصادفی و بدون مشورت پزشک هشدار داد و تاکید کرد که استفاده بی مورد از آنتی بیوتیک ها منجر به مرگ باکتری های مفید در بدن و در نتیجه کاهش ایمنی می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرد  به عفونت ترکیبی باکتریایی و ویروسی مشکوک نباشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز نکند، اما عفونت های ویروسی از طریق سیستم ایمنی و بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شوند.

وی با بیان اینکه سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل ویروسی بودن نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند، تصریح کرد: عفونت های ویروسی با استراحت کامل، مصرف مایعات و در صورت بروز تب با کاهش تب درمان می شوند.

وی بر تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت چند نکته مهم از جمله تغذیه خوب و متعادل که شامل تمام مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است و شستن خوب دست ها با آب و صابون، دوری از افراد بیمار و رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد.

شایان ذکر است که مقاومت آنتی بیوتیکی جهشی است که در برخی از انواع باکتری ها رخ می دهد که به آنها اجازه می دهد تحت درمان مداوم با آنتی بیوتیک ها رشد کرده و زنده بمانند! مقاومت آنتی بیوتیکی در نتیجه استفاده نادرست از داروهای آنتی بیوتیکی به صورت غیر ضروری و بدون مشورت با پزشک است.

دیدگاه تان را بنویسید