جی پلاس

در هوای آلوده چه بخوریم؟ / میوه ای که از پیری ریه جلوگیری می‌کند!

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، به سطح شدید می‌رسد و حتی مناطق مجاور هم تحت تأثیر قرار گرفته و مردم شاهد لایه ضخیم مه در هوا هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی‌پلاس به نقل از هندوستان تایمز: هوایی که تنفس می کنیم به سطوح خطرناک آلودگی رسیده است. در پاییز، این شرایط خطرناک تر می شود. کارشناسان به مردم توصیه می کنند که از هر گونه فعالیت بدنی سریع حتی در داخل خانه خودداری کنند. برای مبارزه با آلودگی هوا، می توانید این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، به سطح شدید می‌رسد و حتی مناطق مجاور هم تحت تأثیر قرار گرفته و مردم شاهد لایه ضخیم مه در هوا هستند. این هوا، نه تنها برای افرادی که برای کار، ورزش یا انجام فعالیت های روزانه به خارج از خانه می روند، بلکه برای افرادی که در خانه می مانند نیز خطرناک است. بسیار پیش می‌آید که کارشناسان پیش بینی کنند که دوره‌های مه دود تا چند روز ادامه داشته باشد. در پاییز، هوایی که تنفس می کنیم به سطوح خطرناکی از آلودگی می‌رسد. حتی افرادی که هیچ مشکل تنفسی ندارند نیز راهی اورژانس بیمارستان می‌شوند.

به گفته مشاور تغذیه دکتر روپالی داتا، «ریه‌ها اولین اندامی هستند که تحت تأثیر مه دود فتوشیمیایی قرار می‌گیرند و قوی‌ترین ویتامین برای مقابله با بیماری‌های مرتبط با ریه ویتامین C است. غذاهایی مانند اسفناج، آووکادو، گوجه‌فرنگی و سبزیجات با برگ سبز غنی ترین منابع ویتامین‌ C هستند.»

غذاهایی که به ادعای برخی متخصصان، احتمالا می توانند در مبارزه با آلودگی هوا کمک کنند:

زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است. کورکومین، موجود در آن، به محافظت از ریه ها در برابر اثرات سمی آلاینده ها کمک می کند. برای تسکین سرفه و تحریک ریه ناشی از آلودگی هوا، مخلوطی از زردچوبه و قیسی مصرف کنید. زردچوبه را با کره مخلوط کرده و از آن خمیر درست کنید. بهتر است زردچوبه را در شیر گرم مخلوط کنید و آن را به طور منظم در شب بنوشید.

بذر کتان

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و فیتواستروژن است. اسیدهای چرب امگا 3 از سیستم قلبی عروقی شما محافظت و به کاهش اثرات مه دود کمک می کند. فیتواستروژن‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک در ریه ها موثر هستند. شما می توانید روزانه دانه کتان را در سالادها و اسموتی های خود مصرف کنید، یا به سادگی آنها را برشته کرده و به عنوان یک میان وعده سالم میل کنید. سایر غذاهایی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری دارند گردو، تخم مرغ، ماهی و سویا هستند.

اسفناج

اسفناج حاوی بتاکاروتن، زآگزانتین، لوتئین و کلروفیل است که همگی مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن شما هستند. به گفته دکتر «روپالی داتا»، متخصص تغذیه در دهلی، «رنگ سبز اسفناج به دلیل کلروفیلی است که یک آنتی اکسیدان قوی با خواص ضد جهش زایی به شمار می رود و مشخص شده که خواص ضد سرطانی قوی به ویژه برای ریه ها دارد. علاوه بر اینها، اسفناج سرشار از منیزیم است که ایمنی بدن را برای مبارزه با مه دود بالا می‌برد. آنها شرایط را برای ریه ها آسان می کنند و فشار ناشی از مه دود را از بین می برند.

کلم بروکلی

بسیاری از کارشناسان سلامت و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای مبارزه با اثرات نامطلوب آلاینده ها، کلم بروکلی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. طبق مطالعه ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی «بلومبرگ» در دانشگاه «جان هاپکینز» انجام شد، افرادی که کلم بروکلی مصرف می کردند، سموم مرتبط با آلودگی هوا را دفع کردند. این به این دلیل است که کلم بروکلی از سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان تشکیل شده است و به دفع سطوح بالاتری از یک ماده سرطان زا به نام بنزن از طریق روده ما کمک می کند. علاوه بر این، مقادیر غنی ویتامین C موجود در بروکلی به تقویت سطح ایمنی بدن ما نیز کمک می کند. یک وعده 100 گرمی بروکلی دارای 89 گرم ویتامین C است که بیشتر از مقدار زیادی از مرکبات است. این سبزی همچنین سرشار از بتاکاروتن و مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و لیکوپن است، آنتی اکسیدان هایی که به کاهش التهاب راه های هوایی کمک می کنند و شانس ایجاد آسم و سایر مشکلات تنفسی را کاهش می دهند. اعتقاد بر این است که لیکوپن یکی از ترکیباتی است که مسئول حفظ سلامتی شماست. علاوه بر این، سطوح رادیکالهای آزاد را در تعادل نگه می دارد و از بدن در برابر بیماریهای تنفسی و سایر مسائل مربوط به بهداشتی بدن محافظت می کند. بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی به کاهش دهنده پیری ریه معروف است. بر اساس مطالعه ای که در مجله «تنفس» اروپا منتشر شده است، بزرگسالانی که بیش از دو گوجه فرنگی در روز می خورند، کمتر با کاهش عملکرد طبیعی ریه مواجه می شوند.

دیدگاه تان را بنویسید