جی پلاس؛

چطور بفهمیم خستگی ذهنی و عاطفی داریم؟ + راه های درمان

خستگی عاطفی، حالتی از احساس فرسودگی عاطفی و تخلیه به دلیل استرس ناشی از زندگی شخصی، شغلی یا ترکیبی از آنها است. در واقع، فرسودگی عاطفی به عنوان یکی از نشانه های فرسودگی شغلی در نظر گرفته می شود، افرادی که فرسودگی عاطفی را تجربه می کنند اغلب احساس می کنند که هیچ قدرت یا کنترلی بر آنچه در زندگی اتفاق می افتد ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی‌پلاس به نقل از safety4seaخستگی عاطفی به نوعی مانند خستگی جسمانی است، با این تفاوت که به جای ماهیچه ها، ذهن در حال رنج بردن است. زمانی که ما برای مدتی روی یک کار سخت ذهنی تمرکز می کنیم این حالت ظاهر می شود.

در این مدت، اگر همیشه در حالت هوشیاری یا استرس قرار داشته باشیم، ممکن است این نوع احساس خستگی و بی‌قراری در مغز ایجاد شود. شغل هایی مانند مراقبت از کودکان یا والدین سالخورده و موارد دیگر می تواند منجر به فرسودگی ذهنی شود. در این شرایط، کمبود انرژی، کم خوابی و کاهش انگیزه می تواند رسیدگی به خستگی عاطفی ایجاد شده را دشوار کند. با گذشت زمان، این حالت می تواند آسیب دائمی به سلامت هر کسی وارد کند.

نشانه خستگی عاطفی

نشانه های عاطفی: یکی از نشانه های اصلی فرسودگی ذهنی این است که احساس می کنید بسیار کمتر از حد معمول هوشیار هستید و تمرکز کردن را دشوار می بیند، حتی در مورد کارهای روزمره یا معمول.

سایر علائم رایج عبارتند از:

احساس افسردگی، از جمله حالت غمگینی مداوم، ضعیف یا ناامیدی

احساس طولانی مدت اضطراب

مشکل اهمیت دادن زیاد به هر چیزی

احساس جدایی یا بدبینی و منفی نگری

عصبانیت یا تحریک پذیری

مشکل در پردازش و مدیریت احساسات

حس ترس

کاهش انگیزه یا بهره وری

احساس بی حالی یا کند شدن در حرکات یا پاسخ ها

مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن اطلاعات، کنار هم قرار دادن افکار یا انجام صحیح کار

 

نشانه خستگی ذهنی

 

نشانه های جسمانی: خستگی ذهنی می تواند به سلامت جسمی ما نیز گسترش یابد و به علائمی کمک کند که دلیل مشخصی ندارند. ممکن است متوجه این حالت ها شویم:

درد سر و بدن

ناراحتی معده

مشکلات خواب، از جمله خستگی مزمن، خواب آلودگی و بی خوابی

تغییر در اشتها و وزن

بیماری های مکرر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

احساس کلی ناخوشی

 

نشانه رفتاری خستگی ذهنی و عاطفی

 

نشانه های رفتاری: خستگی ذهنی می تواند بر فعالیت ها و رفتار روزمره شما تأثیر بگذارد. شما ممکن است متوجه شوید که دائماً وظایف خود را در مدرسه، محل کار یا اطراف خانه به تعویق می اندازید.

به کاهش عملکرد خود در محل کار یا مدرسه توجه کنید

از افرادی که معمولاً از گذراندن وقت با آنها لذت می برید دوری کنید

در اطراف دیگران احساس تحریک پذیری یا حواس پرتی داشته باشید و در حین تعامل با مشکل توجه کنید

در مدیریت مسئولیت ها یا حفظ تعهدات شخصی یا کاری مشکل دارید

بیشتر اوقات از محل کار یا مدرسه خارج می شوید

فرسودگی ذهنی در مقابل عاطفی

به طور کلی، فرسودگی ذهنی، به مهارت های شناختی مانند تفکر، حافظه، تصمیم گیری و حل مسئله اشاره دارد. از سوی دیگر، فرسودگی احساسی، با احساسات، از جمله توانایی شما در شناسایی، پردازش و بیان آنها مرتبط می‌شود.

ممکن است شخصی هنگام تجربه احساسات دشوار، دردناک یا ناخواسته متوجه خستگی عاطفی شود، مانند: غم و اندوه، غمگینی، خشم، تنهایی و اضطراب

خستگی ذهنی و احساسی، هر دو، می توانند باعث شوند ما احساس تنهایی، بی انگیزگی، بی تفاوتی و گرفتاری کنیم. غلبه بر چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم ممکن است غیرممکن به نظر برسند. ممکن است احساس کنیم آنقدر خسته‌ایم که نمی‌توانیم به تلاش ادامه دهیم. فرسودگی شغلی نیز می‌تواند ناشی از خستگی عاطفی و ذهنی باشد.

فرسودگی روانی

تکنیک هایی وجود دارد که می توانیم برای کمک به کاهش خستگی ذهنی انجام دهیم. ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و ایجاد راهبردهایی برای مقابله می‌توانند به برداشتن گام‌هایی برای احساس آرامش و بازیابی بیشتر در هنگام مواجهه با چالش‌هایی که باعث استرس می‌شوند، کمک کنند.

عوامل استرس زا را حذف کنید: همیشه نمی توان محرک های استرس و خستگی را از بین برد، اما این معمولاً یکی از بهترین راه ها برای کاهش استرس است. در محل کار احساس خستگی می کنید؟ آیا در انجام مسئولیت های خانگی یا مراقبت مشکل دارید؟ اگر عامل استرس زا را پیدا کنیم، از بین بردن آن بسیار آسان تر می شود.

ورزش: فعالیت بدنی منظم می تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو، سطح انرژی و عملکرد مغز شما داشته باشد. برای بهره‌مندی از مزایای آن نیز لازم نیست در یک فعالیت پیچیده یا شدید شرکت کنید. اگر بتوانید، ورزش متوسط، مانند یک پیاده روی سریع نیم ساعته، همچنان می تواند در خلق و خوی شما تفاوت ایجاد کند و به احساس آرامش و آرامش بیشتر کمک کند.

حمایت حرفه ای دریافت کنید: فرسودگی ذهنی می تواند عواقب جدی برای سلامت جسمی و عاطفی داشته باشد. خستگی مداوم می تواند زمان واکنش ما را کاهش دهد و به اشتباهات خطرناک در مشاغل پرخطر کمک کند. اگر متوجه هر یک از علائم و نشانه ها شده اید، با یک درمانگر تماس بگیرید. متخصصان سلامت روان می توانند با شناسایی علل و محرک ها، بررسی گزینه های درمانی، یادگیری روش های مفید برای مقابله با استرس و مسئولیت های سخت به شما کمک کنند.

استراحت کنید: بدون شک، دنیای امروز همه را ملزم می کند که در دنیایی با سرعت بسیار زیاد زندگی کنند. بدتر از آن، وقتی نیاز داریم این شرایط را بشکنیم، احساس گناه می کنیم که همه مسئولیت های خود را برای چند روز معلق گذاشته‌ایم. با این حال، زمان استراحت و شارژ مجدد می تواند کمک زیادی به کاهش احساس خستگی ذهنی کند.

دیدگاه تان را بنویسید