تاثیر مصرف این مواد غذایی قبل از ورزش‌های تابستانی

کارشناسان تغذیه ورزشی بر این باورند که مصرف میوه‌های تازه و سرشار از قندهای طبیعی یا کربوهیدرات‌ها باعث افزایش سطح انرژی بدن و بهبود عملکرد ورزشی در روزهای گرم سال می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ورزشکاران مبتدی تا حرفه‌ای که میوه‌هایی مانند سیب یا موز را حدود یک ساعت قبل از ورزش مصرف می‌کنند، انرژی بیشتری برای فعالیت‌های ورزشی خواهند داشت زیرا این میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبر و ویتامین C هستند و می‌توانند به‌طور طبیعی سطح انرژی را افزایش دهند.

سلامت نیوز نوشت؛ در ادامه این مطلب با سایر خوراکی‌هایی که به بهبود عملکرد ورزشی در فصل تابستان کمک می‌کنند، آشنا می‌شویم. این مواد غذایی عبارتند از:

1. ماست یونانی 

ماست یونانی تقریبا 2 برابر بیشتر از ماست معمولی پروتئین دارد و می‌تواند کربوهیدرات قابل توجهی هم به بدن برساند. ترکیب شدن پروتئین باکیفیت و کربوهیدرات موجود در ماست یونانی به بازسازی و شکل‌گیری عضلات کمک می‌کند و بنابراین می‌تواند گزینه خوراکی بسیار مناسبی برای قبل یا بعد از تمرینات ورزشی در فصل تابستان باشد. علاوه بر این، مصرف ماست یونانی می‌تواند تا حدی به تامین آب و الکترولیت‌های بدن در تابستان هم کمک کند. 

2. غلات سبوس‌دار 

انواع غلات سبوس‌دار، علاوه بر داشتن فیبر فراوان، ترکیب شیمیایی خاصی به نام «بتائین» دارند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که بتائین در کنار فیبر باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن و افزایش سرعت متابولیسم شود. علاوه بر این، مصرف غلات سبوس‌دار در ساعات پیش از تمرینات ورزشی به پیشگیری از کم‌آب‌شدگی بدن در طول ورزش هم کمک می‌کند. متخصصان تغذیه ورزشی توصیه می‌کنند که حدود 1 تا 2 ساعت قبل از ورزش، یک تکه نان سبوس‌دار را همراه با ماست یونانی یا همراه با یک عدد موز و نصف قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی مصرف کنید.

3. گوشت مرغ 

به‌طور طبیعی، بدن بیشتر افراد ورزشکار تا یک ساعت پس از ورزش به دریافت مواد مغذی برای بازسازی و ساخت مجدد عضلات نیاز دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین باکیفیت در روزهایی که قرار است ورزش کنید، به بازسازی عضلات و قوی‌تر شدن آنها کمک می‌کند. پروتئین‌های حیوانی با تامین اسیدهای آمینه ضروری برای عضلات، به بهبود عملکرد آنها در حین فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کنند. از این‌رو، بهتر است که ورزشکاران حتما پروتئین‌های باکیفیتی مانند گوشت مرغ (مخصوصا سینه مرغ)، تخم‌مرغ و ماهی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. 

4. جو دوسر 

جو دوسر درواقع بهترین دوست برای عضلات ورزشکاران است. مصرف جو دوسر حدود 1-2 ساعت قبل از تمرینات ورزشی، گلوکز کافی برای سوخت‌رسانی به عضلات را فراهم می‌کند و باعث بهبود عملکرد ورزشی افراد می‌شود. از طرف دیگر، مصرف غذاهای حاوی جو دوسر، میزان چربی‌سوزی بدن را بیشتر می‌کند و جلوی مصرف بافت عضلانی به‌عنوان منبع انرژی را می‌گیرد. اگر می‌خواهید که عملکرد ورزشی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کنید، به شما توصیه می‌کنیم که مصرف شیر کم‌چرب همراه با جو دوسر پرک یا پنکیک حاوی جو دوسر را حدود 2-3 ساعت قبل از شروع فعالیت‌های ورزشی داشته باشید. 

 

دیدگاه تان را بنویسید