جی پلاس

چرا دو زبانه ها باهوش تر نیستند؟!

این روزها مد شده که پدر و مادرها کودکان خود را به کلاس‌های زبان می‌فرستند یا در مهدکودک‌های دوزبانه نام‌نویسی می‌کنند. آن ها تصور می‌کنند که دوزبانه بودن از سنین کودکی به عملکرد بهتر مغز فرزندان کمک می‌کند. اما جدیدترین مطالعات روانشناسان نشان می‌دهد که با وجود مزایایی که این موضوع در بزرگسالی دارد، صحبت کردن به بیش از یک زبان، توانایی ذهنی کلی افراد را بهبود نمی‌بخشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نسترن صائبی؛ براساس مطالعه جدیدی که توسط موسسه مغز و ذهن وسترن در آمریکا انجام شده است، با وجود مزایای بی‌شمار اجتماعی، اشتغال و شیوه زندگی، صحبت کردن بیش از یک زبان توانایی ذهنی کلی کودک را افزایش نمی‌دهد.

بیش از ۱۱ هزار داوطلب از سرتاسر جهان در ۱۲ آزمایش شناختی این پژوهش به صورت آنلاین شرکت کردند که شامل استدلال، حافظه، برنامه‌ریزی، مهارت‌های دیداری و میزان تمرکز و دقت می‌شد. این افراد همچنین گزارش دادند که آیا به یک زبان صحبت می‌کنند یا چندزبانه هستند و به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که نتایج این مطالعه هیچ مدرکی را به دست محققان نداد که بیانگر مزایای دوزبانه بودن روی مهارت‌های ذهنی افراد باشد.

این مطالعه تحت عنوان «دوزبانه بودن بدون هیچ مزیت عمومی شناختی: مطالعه جمعیتی عملکرد مغزی در ۱۱ هزار نفر» در مجله علوم روانشناسی، یکی از معتبرترین مجلات علوم، منتشر شده است.

امیلی نیکولز، استاد لابراتوار توسعه مغز و یکی از این پژوهشگران، می‌گوید: از ۱۱ هزار شرکت کننده، دو گروه کاملا با هم همخوانی داشتند؛ یکی تک‌زبانه‌ها و دیگری دوزبانه‌ها. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی که قبلا انجام شده بود، نشان از مزیت دوزبانه بودن را نشان می‌دادند، اما موضوع اینجاست که این مطالعات نمونه‌های کوچک و متمرکز بر آزمایش‌های خاص بودند که تعمیم دادن آن ها به جمعیت بیشتر ممکن نیست.

او گفت: ما روش‌های مختلفی را برای مقایسه این دو گروه در طیف گسترده‌ای از کارهای شناختی به کار گرفتیم. پیش‌بینی ما این بود که اگر دوزبانه بودن یک مزیت شناختی کلی به همراه دارد، می‌توانیم آن را در مطالعه روی ۱۱ هزار نفر ببینیم. در صورتی که این اتفاق نیفتاد.

این آزمایش‌های شناختی در واقع توسط آدرین اوون، عصب‌شناس وسترن و تیم تحقیقاتی‌اش توسعه یافته و برگرفته از صدها مطالعه علمی برای شناسایی نقص‌ها و یافتن تفاوت میان جمعیت‌های بالینی و سالم است.

اوون، پروفسور و استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی شولیک و یکی از محققان ارشد این مطالعه، می‌گوید: سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا تست‌های مورد استفاده به اندازه کافی حساس هستند تا اختلافات کوچک بین گروه‌های مختلف را تشخیص دهند. در این مورد، مطالعات قبلی به ما این اطمینان را داده است که می‌توانیم تفاوت بین تک‌زبانه‌ها و دوزبانه‌ها را تشخیص دهیم و فقط این یک مورد نیست و در موارد دیگر نیز به کار می‌آید.

با این حال، محققان می‌گویند که این مطالعه نباید خبرخوبی برای تک‌زبانه‌ها و خبر بدی برای دوزبانه‌هایی تلقی شود که مثلا در کشوری مثل کانادا ۲۰ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

آن ها می‌گویند: علیرغم اینکه هیچ مزیت شناختی‌ای برای دوزبانه‌ها وجود ندارد، مزایای گسترده اجتماعی، شرایط خوب اشتغال و شیوه زندگی که در دسترس این افراد وجود دارد، بی‌شمار است.

دیدگاه تان را بنویسید