به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی ظهر دوشنبه در برنامه تفسیر قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه قزوه بدر در ۱۷ ماه رمضان شکل گرفت، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که خداوند در بدر شما را یاری کرد و ملائکه را فرستاد و ترس در دل دشمن انداخت و شما پیروز شدید که در این جنگ ۳۱۳ نفر در برابر هزار نفر نیروی دشمن با توکل بر خدا پیروز شدند.

وی با بیان اینکه معراج پیامبر (ص) حرکت آسمانی بود، افزود: ایشان شب ۱۷ ماه مبارک رمضان از مکه به بیت المقدس سیر داشتند، معراج ایشان نیز از بیت المقدس به آسمان‌ها بود که با جسم پیامبر (ص) انجام شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: اصل اعتقاد به معراج جزو اعتقادات ماست و در قرآن نیز در سوره اسرا و نجم آمده است و خداوند در آن شب با پیامبر (ص) سخن گفته است.

وی با اشاره به بنای مسجد مقدس جمکران توسط امام زمان (عج) در روز ۱۷ ماه مبارک رمضان افزود: که در تاریخ قم و برخی از آثار کهن قرن چهارم و پنجم نوشته شده است که حضرت حجت (عج) دستور بنای آن را داده‌اند.

حجت الاسلام رفیعی به بیان زندگی حضرت مریم در آیه ۹۱ سوره انبیا پرداخت و تصریح کرد: حضرت زکریا و حضرت عمران با دو خواهر ازدواج کردند که همسر حضرت عمران پس از سال‌ها باردار شد بنابراین فرزندش را نذر بیت المقدس کرد اما زمانی که فرزندش بدنیا آمد و مشاهده کرد که دختر است اسمش را مریم گذاشتند و فرزند خود را به بیت المقدس آورد و گفت که فرزندم نذر این مکان است.

وی بیان کرد: حضرت مریم قبل از به دنیا آمدن، پدرش را از دست داد بنابراین بزرگان بنی اسرائیل برای گرفتن کفالت ایشان جلسه تشکیل دادند و قرعه انداختند و قرعه به حضرت ذکریا افتاد و ایشان کفالت حضرت مریم را بر عهده گرفتند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: حضرت مریم بزرگ شد و مرتب در حال عبادت در بیت المقدس بود و حتی در مکانی پرده زده بود که به راحتی بتواند به عبادت بپردازد که روزی مشاهده کرد که شخصی به طرف ایشان می‌آید که تعجب کرد و به آن آقا هشدار داد و گفت که من زنی پاکدامن هستم که ایشان جبرئیل بود که به شکل انسان در آمده بود تا بشارت فرزنددار شدن را به حضرت مریم بدهد و تنها پیام خداوند را رساند و رفت.

وی با تأکید بر لزوم مراقبت دختران و حساسیت بر روی عفاف خود، افزود: الگوی عفاف برای مردان باید حضرت یوسف و برای زنان باید حضرت مریم باشد.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند که حضرت مریم زنی پاکدامن و عفیف بود که از روح خود دمیدیم و ما این پسر و مادر را نشانه‌ای برای جهانیان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه نباید زود قضاوت کرد و زود سوظن ورزید، افزود: خداوند به حضرت مریم دستور داد که روزه سکوت بگیرد که به اذن خداوند حضرت عیسی (ع) در گهواره به سخن آمد و ۱۰ ویژگی برای خود گفت و تهمت‌ها از حضرت مریم رفع شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، نخستین ویژگی مطرح شده از سوی حضرت عیسی (ع) را عبد و بنده خدا بودن عنوان کرد، افزود: بالاترین ارزش بنده و عبد خداوند بودن است زیرا اگر انسان عبد خداوند شد دیگر از دشمن نمی ترسد و عبد آمریکا نمی‌شود.

وی ادامه داد: علت اینکه سردار سلیمانی این گونه مقابل دشمن بدون ترس می‌ایستاد این بود که ایشان بنده خداوند بود.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: دومین ویژگی مطرح شده از سوی حضرت عیسی این بود که خداوند قرار است به من کتاب دهد، سومین مورد اینکه من پیغمبر هستم، چهارمین مورد اینکه من هر کجا باشم مبارک هستم، پنجم مورد اینکه خداوند به من فرمان به نماز داده است، ششمین مورد سفارش به زکات، هفتمین مورد احترام به مادر، هشتمین مورد اینکه من ستمگر نیستم، نهمین مورد اینکه اهل شقاوت نیستم و دهمین مورد اینکه من در تولدم سالم هستم.

وی با بیا اینکه جوانان باید مادران خود را تکریم کرده و به آنها تندی نکنند، افزود: والدین نیز باید اولاد را تکریم کنند و آنها را تحقیر نکنند و با آداب با آنها سخن بگویند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.