به گزارش خبرنگار ایرنا خیابان های شهر لاهیجان در روز عاشورا شاهد حضور انبوه مردم عزادار و سوگوار سالار و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود؛ دسته های عزاداری در قالب سینه زنی و زنجیر زنی و نیز از برخی روستاها با علم ، کتل و بیرق از محله های معروف و قدیمی شهر گذر کرده و با تشکیل تجمع بزرگ در خیابان کاشف شرقی ، به عزاداری پرداختند.
مراسم سوگواری عاشورا از بامداد تا نیمروز دهمین روز محرم در فضای غم و اندوه و بصورت مرثیه خوانی ، نوحه خوانی و اجرای مراسم ویژه کرب زنی و کرنی ادامه یافت .
این شهر از آغاز محرم بویژه بقاع متبرکه آن و مساجد قدیمی ، به طرز بسیاز زیبایی با پارچه های مشکی سیاه پوش و با رنگ های قرمز و سبز آذین بندی شده است.
لاهیجان از معدود شهرهایی در کشور است که عزاداری و حرکت دسته جات مذهبی در آن، از ابتدای محرم تا شب هفتم شهادت امام حسین (ع) ادامه دارد و تمام شهر در این ایام، در رثای امام سوم شیعیان عزادار و سیاه پوش می شود.
خیران و مردم لاهیجان برای نهار و شام عزاداران غذا تدارک می بینند و برای روز عاشورا فقط در بقعه میرشمس الدین (اردو بازار) این شهر، برای 9 هزار نفر نهار پخت شده است .
مراسم سنتی شام غریبان نیز از بقعه امیرشهید لاهیجان به سمت هفت محل ( اردوبازار، خمیرکلایه ، کاروانسرابر ، گابنه ، چهارپادشاهان و شعربافان) برگزار می شود. این دسته جات با شمع در دست و سینه زنی ، مسیر هفت محل لاهیجان را طی کرده و سرانجام به امیرشهید باز می گردند.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و 220 مسجد، 120 هیات مذهبی و 250 مداح شناخته شده دارد .
خبرنگار: نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.