به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام محمد مهدی شریف‌تبار در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان چهارمحال و بختیاری گفت: اربعین بهترین فرصت آزمایش همدلی‌ها و همراهی‌هاست، همه در رفتار و گفتارمان دوست‌دار و خواهان حضرت اباعبدالله الحسین هستیم و اربعین فرصتی است تا عشق و ارادت خود را با خلق حماسه عظیم اربعین به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه همدلیها و همکاری بین خادمان اربعین ثمرات بسیاری را به دنبال دارد، افزود: همه برنامه‌های اربعین از ابتدا تا انتها چه در کشور ما ایران و چه در کشور عراق، مردمی هستند و هر کس قدم در این مسیر می‌گذارد، با عشق می‌آید، حقیقت و هویت اربعین در حوزه فعالیت‌ها، همین اجتماع قلوب است.
وی ادامه داد: اینکه گفته میشود همه فعالیت‌ها مردمی هستند، پس نهادها و دستگاههای فرهنگی چه نقشی در این زمینه ایفا میکنند و یا اینکه ادارات بخواهند جدا جدا تصمیمگیری کنند، کسی که این گونه تفکر را داشته باشد، به نظر در مباحث فرهنگی، عقب مانده فرهنگی است که هنوز مسائل اصلی و هویت اصلی اربعین را درک نکرده است و باید دانست که این موضوع اگر مطرح شود، یک انحراف است.
معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین کشور بیان کرد: نکته ای که باید همه فعالان در حوزه اربعین به آن توجه داشته باشند، شناخت تقویم زمانی پیاده روی اربعین است، به این معنا که نباید دست روی دست گذاشت و همه جلسات و نشستها و تصمیم گیری‌ها را موکول به همین چند روز مانده به اربعین کنیم، این چند روز مانده به اربعین، زمان توجیه و آموزش زائران است.
شریف تبار، با بیان اینکه مدیریت توقعات و انتظارات زائر مساله مهمی است و باید نسبت به ان توجه ویژه شود، گفت: آموزش‌های قبل از سفر اربعین را باید جدی گرفت، چونکه بسیاری از مشکلاتی که آن طرف مرز متوجه زائرین می‌شود نشأت گرفته از نداشتن آموزش و اطلاع کافی از نحوه برخورد با سختی‌ها، اتفاقات و حوادث در طول مسیر است.
وی با اشاره به اینکه سفر اربعین از سفرهای کم‌هزینه و از سفرهای حماسه‌آفرین تاریخ تشیع است، بیان کرد: تبلیغ سفر رایگان اربعین، ظلم نسبت به زائر است، چون که هر سفری هزینه‌ها، سختی‌ها، حوادث غیرمترقبه و اتفاقات مخصوص به خود را دارد و بدون هزینه کمتر سفری است که اتفاق بیفتد، باید دانست که خدمات‌دهی موکب‌ها زمان بندی شده است و قبل و بعد از زمان مشخص شده زائر دچار مشکل خواهد شد.
معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین کشور گفت: مدیریت فضای مجازی و رسانه‌ها در موضوع اربعین نیز  باید مورد توجه قرار گیرد، شبهات ایجاد شده از سوی دشمن در خصوص سفر اربعین باید به صورت علمی و دقیق پاسخ داده شود و نسبت به اطلاع رسانی ها، وحدت رویه بین همه تشکل‌های مردمی کشور وجود داشته باشد.
شریف تبار ، با بیان اینکه بعضی ندانم‌کاری ها و کم‌اطلاعی‌ها و انتشار اخبار و مطالب کم‌اهمیت و بی اساس، به
پیاده روی اربعین ضربه جدی می زند، افزود: مرجعیت اطلاع رسانی در فضای مجازی بر عهده کمیته ی فرهنگی آموزشی اربعین در استانها است و همه دستگاهها و تشکلها باید مستندترین اخبارها و آموزش‌ها را به اطلاع عموم و زائرین اربعین برسانند.
وی ایجاد بسترهای آموزشی برای زائرین اربعین، به دلیل مشخص نبودن تعداد مخاطبین را قبل از فرا رسیدن ایام اربعین، ضروری و لازم دانست و ادامه داد: تأکید بر ثبت‌نام در سامانه سماح برای ساماندهی، برنامه ریزی، مدیریت هر چه بهتر و ارائه خدمات بیشتر به زائرین و ارائه آموزش‌های لازم است.
شریف تبار، با بیان اینکه هر موکب در مسیر اربعین یک پایگاه فرهنگی است، گفت: پیوست فرهنگی موکب‌ها باید جدی گرفته شود و قسمتی از نذورات و حمایت‌های مالی خیرین را می‌شود به سوی فعالیت های فرهنگی سوق داد و فقط به فکر تغذیه و اسکان دادن زائرین ارزش معنوی سفر اربعین را تقویت نمی‌کند و این مهم با گفتن محقق نمی‌شود و نیاز دارد رفته رفته فرهنگسازی شود.

به گزارش ایرنا، همه ساله در آستانه سالروز اربعین سید و سالار شهیدان پیاده روی از نجف اشرف به سمت کربلا با حضور میلیون ها نفر انجام می شود که از چهارمحال و بختیاری نیز سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر راهی این سفر معنوی شدند.

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.