پرونده جی پلاس/ والیبال در راه بازی های آسیایی

سروقامتان ایرانی به دنبال دومین طلا در جاکارتا

تیم ملی والیبال ایران برای کسب دومین مدال طلای خود در بازی های آسیایی این بار با ایگور کولاکوویچ به مصاف رقبای خود می رود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس ، تیم ملی والیبال ایران یکی از شانس های کسب مدال طلای بازی های آسیایی در سال 2018 با مربی گری ایگور کولاکوویچ راهی بازی ها می شود.

براساس اعلام فدراسیون اسامی بازیکنان تیم ملی در هر پست به شرح زیر است:

پاسورها: سعید معروف، محمد طاهر وادی

 سرعتی زن ها: سید محمد موسوی، علی شفیعی، سامان فائزی، امیرحسین توخته

 قدرتی زن‌ها: میلاد عبادی پور، فرهاد قائمی، محمدجواد معنوی نژاد، مرتضی شریفی

 پشت خط زن‌ها: امیر غفور، صابر کاظمی

لیبروها:مهدی مرندی، محمدرضا حضرت پور

 کادرفنی: امیر خوشخبر (سرپرست)، ایگور کولاکویچ (سرمربی)، پیمان اکبری، دراگان کوبیلیسکی، سعید رضایی (مربیان)، نوید مشجری (آنالیزور)

همراهان:احمد ضیایی (رئیس فدراسیون)، ابراهیم فیروزی (داور اعزامی)

 

والیبال

 

ایران و دومین طلای بازی های آسیایی

تیم ملی والیبال ایران در مرحله گروهی بازی های آسیایی جاکارتا به مصاف پاکستان و مغولستان می رود. اولین بازی شاگردان کولاکوویچ 31 مرداد برابر پاکستان و دومین بازی هم دوم شهریور برابر مغولستان است. تیم ایران در دور اول کار سختی برابر حریفان ندارد. در دور دوم هم ایران باید با یکی از تیم های هندوستان، عربستان و قرقیزستان دیدار کند.

تاریخچه حضور والیبالیست های ایران در بازی های آسیایی

تیم ملی والیبال ایران در دوره بازی های آسیایی یعنی در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۶ که رقابت ها خیلی جدی برگزار نمی شد یک مقام چهارمی و یک مقام سومی را به دست آورد. در سال ۱۹۷۴ نیز که ایران میزبان بازی ها بود ملی پوشان والیبال در جایگاه چهارمی قرار گرفتند.

در سال ۱۹۹۴ تیم ایران در دور گروهی با تیم های قزاقستان، پاکستان و مغولستان هم گروه بود که با ۱۰ امتیاز بعد از قزاقستان ۱۲ امتیازی به عنوان تیم دوم صعود کرد. در دور دوم هم ایران با کسب دو امتیاز از دیدار برابر کره جنوبی و قزاقستان سوم شد و برای کسب عنوان پنجمی به مصاف پاکستان رفت. تیم ایران با شکست ۳ بر صفر پاکستان به مقام پنجم رقابت ها رسید.

در سال ۲۰۰۲ و در بازی های آسیایی بوسان کره جنوبی تیم ایران روند رو به رشد خود در بازی ها را آغاز کرد. در این دوره تیم ایران در گروهی که کره جنوبی، هند، قطر و ماکائو حاضر بودند با ۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت. ملی پوشان ایران با شکست ۳ بر ۲ چین به فینال رسیدند و حریف کره جنوبی شدند. در فینال اما ایران ناکام بود و ۳ بر صفر مغلوب کره جنوبی شد و اولین مدال نقره خود در بازی ها را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۶ اما ایران به نتیجه ای بهتر از ششمی نرسید. این تیم در بازی اول خود ۳ بر یک مغلوب کره جنوبی و راهی رقابت برای عناون پنجم تا هشتم شد‌. ایران با برتری ۳ بر یک برابر بحرین و شکست ۳ بر۲ برابر ژاپن به جایگاهی بهتر از ششمی نرسید.

 

والیبال

 

در سال ۲۰۱۰ و با مربی گری مرحوم حسین معدنی تیم ملی در آستانه قهرمانی در بازی ها قرار گرفت اما این بار ژاپنی ها مانع شدند. در این دوره ایران دور گروهی را با اقتدار آغاز کرد. ایران با ۸ امتیاز از بازی برابر عربستان، اندونزی، ترکمنستان و مغولستان به دور دوم رسید. در دوم چین، تایلند و عربستان هم گروه ایران شدند که ملی پوشان ایران با ۶ امتیاز و به عنوان سرگروه راهی یک چهارم نهایی شدند.

در یک چهارم نهایی ایران ۳ بر یک قطر را شکست داد و با برتری برابر تایلند راهی فینال شد. در فینال شاگردان معدنی ۳ بر یک به ژاپن باختند و نایب قهرمان شدند.

 

والیبال

 

بازی های آسیایی ۲۰۱۴ برای والیبال ایران خوشیمن بود. بعد از سال ها انتظار تیم ملی ایران در وضعیتی قرار گرفت که همه پیش از آغاز بازی ها تیم را قهرمان می دانستند. سرمربی گری تیم ملی را اسلوبودان کواچ در اختیار داشت و او توانست با بهره گیری از بازیکنانی چون معروف، موسوی، محمودی، ظریف اولین مدال طلای والیبال را در بازی ها کسب کند. در سال ۲۰۱۴ و در دور گروهی ایران با هند، هنگ کنگ و مالدیو هم گروه شد که این تیم ها برابر ایران حرفی برای گفتن نداشتند. در دور دوم نیز ایران با برتری برابر کره جنوبی، قطر و هند و کسب ۹ امتیاز به یک چهارم رسید. ایران در این مرحله رقیب آسان خود یعنی کویت را ۳ بر صفر برد و با تکرار این نتیجه برابر چین در نیمه نهایی راهی فینال شد. در فینال هم ژاپن ۳ بر یک مغلوب شاگردان کواچ شد تا والیبال هم در بازی های آسیایی طلایی شود.

 

والیبال

 

 

پرافتخارترین تیم های والیبال در بازی های آسیایی

رده تیم طلا نقره برنز مجموع
1 ژاپن 16 5 6 27
2 چین 10 6 3 19
3 کره جنوبی 5 17 7 29
4 ایران یک 3 2 6
5 هند  صفر یک 2 3

 

پرونده جی پلاس/ تیراندازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ شمشیربازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ تیروکمان در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ کبدی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ ووشو در راه بازی های آسیایی

دیدگاه تان را بنویسید