گزارش جی پلاس از توجهی که فدراسیون فوتبال نمی کند!

عکس یادگاری با جامِ دختران و پاداش های هزار دلاری برای مردان!

با وجود گذشت ماه ها از قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا اما هنوز پاداش این دختران پرداخت نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی فوتسال بانوان ایران بعد از سال 2015 برای دومین بار در سال 2018 قهرمانی جام ملت های آسیا را کسب کرد اما به نظر نمی رسد این قهرمانی ارزش خاصی برای مسئولان فدراسیون داشته باشد! تیم ملی اردیبهشت سال جاری قهرمان شد؛ در آن زمان از مسئولان فدراسیون گرفته تا مسئولان وزارت ورزش برای گرفتن عکس های یادگاری و نشان دادن در صحنه بودن خود همواره از دختران ملی پوش فوتسال تمجید می کردند اما حال چه رخ داده؟

این برخورد در ورزش بانوان اصلا عجیب نیست. در سال 2015 که دختران برای اولین بار قهرمان شدند خبری از پاداش نبود و وعده های آن زمان هم خیلی زود فراموش شد. بنابراین این یک اتفاق جدید نیست بلکه یک رویه در ورزش زنان است! اینکه قهرمانی های تیم های زنان چه در فوتسال و چه در رقابت های دیگر اهمیتی ندارد و تنها این پاداش فوتبالیست هاست که مهم است!

سوال مهم اینجا متوجه مسئولان وزارت ورزش و جوانان است که آیا نباید روی نحوه تخصیص پاداش ها نظارت داشته باشند؟! و اینکه معاون امور بانوان وقت در وزارتخانه که در زمان قهرمانی از کار ارزشمند این دختران صحبت می کرد چرا تا زمانی که در سمت خود بود روی گرفتن حق این دختران تاکید نکرد؟! مگر نه اینکه در آن زمان همه از ارزش بالای این قهرمانی توسط دختران با حجاب ایران صحبت می کردند؛ آیا این قهرمانی به مرور ارزشش را از دست می دهد؟!

انتقاد و سوال های بعدی نیز متوجه فدراسیون فوتبال و مهدی تاج - رییس فدراسیون است. او که در ماه های گذشته بیش از هرچیز درگیر ماندن در فدراسیون بود و به نوعی به دنبال خدمت کردن به فوتبال ایران، چرا به وظیفه اش در برابر دختران فوتسالیست عمل نکرد؟ تاج دائما از پرداخت این پاداش در آینده نزدیک صحبت می کرد؛ آینده ای که هنوز نیامده!

شاید اگر دختران فوتسالیست بایکوت خبری می کردند و مثلا در شبکه اجتماعیِ اینستاگرام پست های مشابه می گذاشتند در آن زمان همه به فکر رسیدگی به آن ها می افتادند! دخترانی که زحمت می کشند اما بازهم حق صحبت کردن ندارند و همه می دانند که اگر انتقادی از سوی آن ها صورت بگیرد چه جوابی خواهند گرفت! کاری که دیگر تیم های زیر نظر فدراسیون به راحتی انجام می دهند و حتی حق هم به آن ها داده می شود!

یکی دیگر از نکته های جالب میزان درآمد دختران فوتسالیست است که مطلقا قابل مقایسه با فوتبالیست های مرد نیست. این دختران در لیگ کمترین دستمزد را می گیرند و به قول خودشان گاهی هم خجالت می کشند از درآمدشان صحبت کنند. حال پرداخت حدودا نفری 22 میلیون تومان به این فوتسالیست ها در توان فدراسیونی نیست که برای یک برد در بازی دوستانه به بازیکنان تیم مردان و حتی اعضای تیم شامل مدیر رسانه ای و... پاداش های هزار دلاری می دهد؟!

هرچند این گزارش مربوط به کم توجهی ها نسبت به فوتسالیست های دختران ایران است اما فدراسیون، هنوز پاداش مردان فوتسالیست و فوتبال ساحلی را هم ظاهرا پرداخت نکرده و تمام تمرکزش همواره معطوف به تیم فوتبال مردان بزرگسال بود.

هر آنچه که هست، باز هم ثابت شد میزان توجه به ورزش بانوان و البته موفقیت های دختران ورزشکار صرفا یک شعار و البته یک نمایش است. به نظر می رسد مسئولان فدراسیون با جام قهرمانی دختران عکس یادگاری می گیرند اما پاداش هایشان را برای مردان خرج می کنند.

برخی از بازیکنان اعلام کردند که به جزء برخی پاداش ها نظیر یک سکه از سوی مجلس شورای اسلامی و یک سکه از طرف شهرداری تهران پاداش دیگری نگرفتند.

در همین رابطه لیلا صوفی زاده - نایب رییس فدراسیون فوتبال به خبرنگار جی پلاس گفت: پرداخت این پاداش از دو ماه پیش قطعی شده بود اما به خاطر شرایط ارز و جام ملت های آسیا یک سری پاداش های در اولویت به تاخیر افتاد. من با نسیمه غلامی کاپیتان تیم هم صحبت کردم  و آقای تاج هم قول داده است که این پاداش تا قبل از عید به بچه ها داده شود.

او ادامه داد: تکلیف همه این پاداش ها به زودی مشخص می شود. مبلغ پاداش نفری  22 میلیون و برابر با آقایان است. این پاداش را هم فدراسیون پرداخت می کند.

او درباره اینکه چرا این پاداش ها تاکنون پرداخت نشده، مدعی شد: نه دختران و نه مردان فوتسالیست پاداش قهرمانی را نگرفتند در حالی که مردان 4 ماه هم زودتر قهرمان شده بودند.

صوفی زاده درباره اینکه چرا پاداش های تیم ملی فوتبال سرموعد پرداخت می شود اما برای دیگر تیم های این اتفاق رخ نمی دهد به جی پلاس گفت: پرداخت پاداش بزرگسلان را من از رسانه ها و بقیه شنیده ام. امیدوارم اتفاقات بهتری در ادامه راه رخ بدهد اما باید قبول کنیم که شرایط بدی در جامعه وجود دارد و تحریم ها مشکل ساز شده است.

نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال درباره گلایه دختران در این باره، توضیح داد: من کاملا به بچه ها حق می دهم و تا جایی که در توانم بود تلاش کردم که حق شان را بگیرم. درباره برابری پاداش ها با مردان  پیگیری کردم و اجازه ندادم که این پاداش نصف شود اما اینکه با تاخیر داده می شود، دست من نیست.

او درباره اینکه آیا وزارت پاداش قهرمانی تیم را پرداخت کرده یا خیر گفت: وزارت ورزش پاداش قهرمانی دختران را که نفری 10 سکه بود پرداخت کرد اما هنوز پاداش بازی های ترکمنستان را هنوز نداده است. در حالی که وزارت پاداش سال 95 را در سال 96 پرداخت کرد اما پاداش دختران فوتسالیست را همان سال داد.

دیدگاه تان را بنویسید