گزارش جی پلاس؛

خودروهای مجهز به لیزر در ارتش آمریکا

محققان نوعی سلاح لیزری پرانرژی با قدرت 100 کیلووات ساخته‌اند که قرار است روی خودروهای جنگی و تاکتیکی ارتش آمریکا نصب شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، ارتش آمریکا با اعطای 10 میلیون دلار به شرکت‌های فناوری نظامی لاکهید مارتین و داینتیکس قصد دارد در جهت توسعه تولید وسایل نقلیه تاکتیکی و جنگی مجهز به لیزر پرانرژی 100 کیلووات حرکت کند و به زودی، خودروهای جنگی آن به نوعی سلاح لیزری جدید خواهد شد.

لیزر جدید و متحرک که برای مقابله با دشمن با هزینه پایین و قدرت بالا در میدان جنگ طراحی شده‌ است، آخرین تلاش ارتش آمریکا برای تولید سلاح‌های قدرتمند و دقیق با قدرت بالا برای مقابله با دشمن است. مقامات شرکت لاکهید عنوان کرده است که طبق این قرارداد، متعهد شده‌اند با تکمیل بازبینی نیازمندی‌های سیستمی و به روزرسانی فنی، راهی را برای بررسی اولیه طرح در ژانویه 2019 باز کنند.

طبق شرایط قرارداد، لاکهید طرح این سیستم لیزری را براساس تجربیات خود در برنامه «ابتکار لیزر الکتریکی قوی ارتش» ارائه خواهد داد. در این میان، شرکت داینتیکس وظیفه کار گذاشتن این سلاح لیزری را در مجموعه خودروهای تاکتیک متوسط به عهده دارد.

این لیزر جدید، نوعی لیزر حالت جامد فیبر نوری است که چند لیزر را در یک پرتوی واحد ادغام می‌کند و قدرت بسیار بالای خود را از طریق ادغام پرتوی طیفی به دست می‌آورد. این لیزر مجهز به نوعی سیستم نوری برای تمرکز روی این پرتو و جبران نوسان‌های جوی است که دارای سیستم خودکار خنک‌کننده و تأمین نیروست.

خودروی تاکتیکی لیزری پرانرژی (HEL TVD) ارتش آمریکا برای تجهیز با سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت ATHENA و سیستم‌های لیزری ALADIN، برنامه LANCE (پیشرفت‌های لیزری در زمینه ابعاد نسل آینده) نیروی هوایی آمریکا و سیستم‌های HEFL و HELIOS نیروی دریایی آمریکا طراحی شده است.

شرکت‌های لاکهید و داینتیکس و شرکای آنها تحت عنوان گروه «داینتیکس» مشغول فعالیت هستند و یکی از دو پیمانکاری هستند که تا سال 2022 در امر تولید تجهیزات لیزری مشارکت خواهند داشت. برنده این رقابت اجازه دارد سلاح لیزری خود را پیش از تست میدانی که قرار است در نیومکزیکو انجام شود، روی پلت‌فرم خودروی FMTV ارتش آمریکا نصب کند.

دیدگاه تان را بنویسید