گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انصاری: جریان‌های منتقد ظریف بارها ضربه های بزرگی به منافع ملی زده اند

اگر کسی آمد و درباره فساد حرف زد و گفت باید با فساد مقابله کرد، باید با او برخورد کنیم؟ به هر حال پولشویی یکی از مظاهر فساد اقتصادی در سیستم ماست، این روزها خوشبختانه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی عزمی شکل گرفته و قوه قضائیه نیز برخورد کرده است و مردم هم روی این موضوع حساس هستند.

پایگاه خبری جماران: وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در مصاحبه با «خبر آنلاین» گفته بود که علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی، «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد است». انتقادهای شدید از این گفته‌های اخیر محمدجواد ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران، از همان روز انتشار تاکنون ادامه داشته و روز یکشنبه نیز به صحن علنی مجلس کشیده شد.

در همین رابطه، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به هجمه‌های صورت گرفته به ظریف گفت: خود این افراد و جریان‌های افراطی بارها و بارها با اظهارات و اقدامات خودشان به منافع ملی ضربه‌های بزرگی وارد کرده اند و همچنان در مسئولیت هستند. از جمله اقدامات آنها حمله به سفارت عربستان بود که به موجب آن بهانه‌ای به دست بدخواهان ما دادند و به منافع ملی لطمه وارد کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره دلایل هجمه به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: علی‌القاعده باید کسانی که اقداماتشان قانونی و درست است، از هر اقدامی که در جهت مبارزه با فساد و در راستای شفافیت در کشور انجام می‌شود، استقبال کنند. مایه تعجب و تأسف است که یک عده در برابر این موضوع، موضعی به شدت منفی گرفتند. البته به نظر می‌رسد که برخی افراد موضوع پولشویی در اظهارات آقای ظریف را صرفاً به آن دلیل که مخالف او  هستند، بهانه‌ای برای حمله به وی قرار دادند.

جریان‌های منتقد ظریف خود بارها ضربه های بزرگی به منافع ملی زدند

وی افزود: چنین هجمه‌ای به آقای ظریف از قبل وجود داشت، به نحوی که در زمان مذاکرات برجام نیز شاهد بودیم با وجود تمام زحماتی که آقای دکتر ظریف می‌کشید و حتی زمانی که در اوج مذاکرات بود، مورد هجوم شدید و اهانت همین جریان قرار می‌گرفت. حتی اتفاق افتاده که در زمان بازگشت آقای وزیر از مذاکرات، در فرودگاه و مسیر آن با هجوم تندروها مواجه شود. در مجلس نهم نیز مورد هجمه و بی‌احترامی برخی از همین افراد قرار گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکتر ظریف به عنوان مدیری توانا و صادق که مورد تمجید رهبر معظم انقلاب هم بوده، این روزها مورد هجوم معارضانه عده‌ای قرار گرفته و این بهانه برای مخالفین ایجاد شده تا بگویند سخنان آقای ظریف با مطرح کردن موضوع پولشویی، بهانه‌ای به دست دشمنان داده است. در حالی که خود این افراد و جریان‌های افراطی بارها و بارها با اظهارات و اقدامات خودشان به منافع ملی ضربه های بزرگی وارد کردند و همچنان در مسئولیت هستند. از جمله اقدامات آنها حمله به سفارت عربستان بود که به موجب آن، بهانه‌ای به دست بدخواهان ما دادند و به منافع‌ملی لطمه وارد کردند.

پولشویی یکی از مظاهر فساد اقتصادی در سیستم ماست

وی بیان کرد: این روزها مردم رفتارهای جریانات سیاسی و اشخاص را به خوبی رصد می‌کنند و خوب تشخیص می‌دهند که آیا این انتقادات و حمله‌ها واقعاً از سر دلسوزی نسبت به منافع‌ملی است یا اینکه با هدف تخریب دولت و به ویژه شخص آقای دکتر ظریف دنبال می‌شود. مگر وزیر امور خارجه به چه چیزی جز این مطلب که پولشویی در کشور وجود دارد، اشاره کرد؟ این مسأله در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. اصلاً به دلیل وجود همین مسأله بود که مجلس شورای اسلامی قانون مبارزه با پولشویی را چندین سال قبل تصویب کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر ما مسأله‌ای به نام پولشویی در کشور نداشتیم، پس چرا درباره آن قانون تصویب کردیم؟ همچنان که ما امروز در کشور فساد هم داریم. پس اگر کسی آمد و درباره فساد حرف زد و گفت باید با فساد مقابله کرد، باید با او برخورد کنیم؟ به هر حال پولشویی یکی از مظاهر فساد اقتصادی در سیستم ماست، این روزها خوشبختانه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی عزمی شکل گرفته و قوه قضائیه نیز برخورد کرده است و مردم هم روی این موضوع حساس هستند.

یکی از اقدامات جریان‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و کالا و ارز، پولشویی است

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که همواره به اقتصاد ما لطمه وارد کرده، مسأله پولشویی است. یکی از اقدامات جریان‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و کالا و ارز، پولشویی است. برخی مراکزی هم که پنهان بوده و درصدد فرار از مالیات هستند یا در تلاشند بر اقدامات غیرقانونی اقتصادی خود سرپوش بگذارند، به پولشویی روی می آورند. اساساً موضوعی که آقای ظریف به آن اشاره کرد، موضوعی نبود که بخواهد در این مقیاس گسترده واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد.

من نمی‌دانم مگر این افراد در جامعه نیستند و فشارهای سنگینی را که این نوع رفتار و گفتار طی سالهای گذشته به خصوص در دولت‌های نهم و دهم بر کشور تحمیل کرد را ندیده‌اند؟

انصاری در ادامه گفت: حتی در مجلس شورای اسلامی نیز برخی نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه انتقاداتی را نسبت به این اظهارات مطرح کرده و تقاضای رسیدگی به این موضوع کردند. اتفاقاً آن نمایندگان جزو کسانی هستند که از ابتدای مذاکرات برجام میانه خوبی با آقای ظریف نداشتند و همیشه او را با ادبیات تند خطاب قرار می‌دادند.

شرط انصاف و جوانمردی نیست که فضای رسانه‌ای را علیه آقای ظریف تحریک کنند

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور در خط مقدم مقابله با دشمنان کشور قرار دارند و تلاش می‌کنند تا تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا را برای رفع موانع مراودات بانکی، اقتصادی و فروش نفت کم اثر کنند و در شرایطی که مقامات اتحادیه اروپا برای دیدار با ظریف به ایران می‌آیند و وی باید از موضع قدرت و با خیالی آسوده در این میدان سخت با مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان مقابله کند، این شرط انصاف و جوانمردی نیست که فضای رسانه‌ای را علیه آقای ظریف تحریک کنند و اعصاب او را برهم بریزند. این عده امروز دقیقاً همان کاری را می‌کنند که در جریان مذاکرات برجام می‌کردند.

انصاری گفت: آقای دکتر ظریف در جریان مذاکرات برجام بخش عمده ای از فکر و وقت خود را صرف پاسخگویی به فضاسازی‌های منفی و نادرستی می کرد که این افراد ایجاد می‌کردند. امروز نیز بخشی از وقت و توان آقای ظریف و همکارانش باید صرف پاسخگویی به شبهاتی شود که یک عده از روی کینه و حسادت یا بی‌اطلاعی مطرح می‌کنند و مسلماً این به هیچ وجه در راستای منافع ملی نیست.

هیچ‌گاه پیشنهادات مثبتی را از سوی مخالفین دولت ندیدم

وی با اشاره به جریان مخالف برجام و لوایح چهارگانه گفت: این جریانی خاص با دیدگاه‌های ویژه خود در مسائل بین‌الملل است که اگر ما می‌خواستیم به تشخیص آنها کشور را اداره کنیم، هر روز باید با یک نقطه از دنیا درگیر ستیز و جنگ می بودیم و منافع ملی را قربانی می‌کردیم. من نمی‌دانم مگر این افراد در جامعه نیستند و فشارهای سنگینی را که این نوع رفتار و گفتار طی سالهای گذشته به خصوص در دولت‌های نهم و دهم بر کشور تحمیل کرد را ندیده‌اند؟ آقای احمدی نژاد 8 سال با همین ادبیات با دنیا رفتار کرد و دستاوردش جز تحریم های پی در پی و وارد کردن فشار با مردم چه بود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امروز بخشی از مشکلات اقتصادی ما تاوان همان برخوردهاست. به هرحال من هیچ‌گاه پیشنهادات مثبتی را از سوی این جریان و اظهارات آنها ندیدم و تا به حال ندیدم آنها طرح یا پیشنهادی برای برون رفت از این وضعیت و رفع مشکلات مردم داشته باشند. متاسفانه آنها تنها به دنبال متشنج‌کردن فضای سیاسی کشور و ملتهب‌کردن فضای میان ایران و جامعه بین‌الملل و تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه مردم هستند.

جریان‌هایی به بهانه دورزدن تحریم‌ها بدترین سوءاستفاده‌های مالی را کردند

وی گفت: نمی‌توان گفت همه افرادی که مخالف برجام، لوایح چهارگانه FATF  یا اظهارات آقای ظریف هستند، منافع مالی و اقتصادی دارند، شاید هم با دلایل کارشناسی و حقوقی مخالف برخی مسائل باشند. ولی قطعاً جریان‌هایی دارای منافع اقتصادی و مالی در فضایی مبهم بوده‌اند. چنانچه ما در گذشته هم شاهد بودیم که جریان‌هایی به بهانه دورزدن تحریم‌ها بدترین سوءاستفاده‌های مالی را کردند و پرونده‌های هزاران میلیاردی مانند بابک زنجانی، گم شدن دکل‌های نفتی و کشتی‌هایی که معلوم نشد چه سرنوشتی پیدا کردند، از نمونه‌های بارز آن دوره بودند.

انصاری در پایان اظهار کرد: بی تردید عده ای در شرایط نامتعادل اقتصادی با دنیا منافعی به بهانه دور‌زدن تحریم و منافعی در تجارت غیرشفاف خواهند داشت که اگر شفافیت وجود داشته باشد، نمی‌توانند منافعی کسب کنند. این سخن به این معنا نیست که هر کس با لوایح چهارگانه یا پولشویی مخالفت می‌کند، منافع مالی دارد. اما تردیدی نیست که عده‌ای دارای منافعی هستند که چه بسا پشت پرده این فضاسازی ها نیز آنها باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.