ایران در حوزه تبلیغات گردشگری چه میزان هزینه می کند؟

«در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود دو دلار هزینه تبلیغات می‌شود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورهای ناشناخته‌تر ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج می‌کنند، اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت است.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «مرتضی رحمانی موحد» در مراسم تودیع و معارفه مدیر بازاریابی و تبلیغات این معاونت که ظهر روز شنبه (دهم تیرماه) برگزار شد، با اشاره به چالش‌های مادی بخش تبلیغات گردشگری اظهار کرد: بدون شک گردشگری، ورودی دروازه توسعه صنعت گردشگری است. همانطور که در برنامه ششم توسعه مقام معظم رهبری در سیاست ابلاغی با تأکید بر پنج برابر شدن تعداد گردشگران، بر این موضوع صحه‌ گذاشته‌اند.

وی افزود: طبق مطالعاتی که دفتر تبلیغات بازاریابی این معاونت انجام داده، در بازارهای اروپا برای جذب هر گردشگر خارجی حدود دو دلار هزینه تبلیغات می‌شود و کشورهایی مثل ترکیه و مالزی شش تا ۹ دلار و برخی کشورها نیز که ناشناخته‌تر هستند ۱۴ تا ۴۰ دلار خرج می‌کنند، اما سهم ایران حدود ۲۰ سنت (تقریبا ۷۰۰ تومان) است.

معاون گردشگری همچنین گفت: اگر خواهان توسعه گردشگری هستیم، باید سرمایه جذب گردشگران خارجی را افزایش دهیم و بازارداری کنیم، چرا که قبلا بازارهای هدف شناسایی شده‌اند و کار سخت ما از حالا شروع شده است. باید گرایش‌ها را حفظ کنیم و این کار به هزینه و مدیریت نیاز دارد. در این مسیر نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دولت نیز انکارناپذیر است.

وی همچنین بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در توسعه گردشگری تأکید کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه بخش خصوصی همسفر جاده توسعه گردشگری هستند. چنین مواقعی هزینه سفر معمولا شراکتی حساب می‌شود. علاوه‌بر این، وظیفه ما به عنوان دستگاه متولی حمایت و هدایت صرفا معنوی نیست. هرچند معتقدیم سیستم حمایتی باید با مشارکت بخش خصوصی تعریف شود.

وی اضافه کرد: وظیفه ما حمایت از آن‌هایی است که در تمام این سال‌ها برای جذب گردشگران خارجی هزینه کرده‌اند و در هر شرایطی ایستاده‌اند. هر چند که ما با گروهی مواجهیم که منفعت خود را ترجیح می‌دهند و راه آسان‌تر یعنی خروج گردشگر را پیش گرفته‌اند. در هر حال حمایت ما از بخش خصوصی است که پرقدرت و بانفوذ وارد بازار جذب گردشگران خارجی شده است.

او همچنین تأکید کرد: گردشگری در زمان کوتاه یا عاجل نتیجه نمی‌دهد. همچنان که حضور در نمایشگاه‌های خارجی یک ساله به جواب نمی‌رسد، شاید یک دهه نیاز باشد تا ما به آنچه هدف‌گذاری کرده‌ایم دست یابیم. گردشگری به افقی ۲۰ ساله با نگاه تخصصی، پایدار و حمایتی نیاز دارد.

رحمانی موحد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تودیع مدیر بازاریابی و تبلیغات پیشین اظهار کرد: آقای نعمتی به عنوان اولین همکار معاونت گردشگری خلف وعده کرد و به دستگاه اصلی خود (وزارت امور خارجه) برگشت. در سه سال و نیم گذشته اقدامات مثبتی در بخش بازاریابی صورت گرفته، هرچند هنوز کمبودهایی داریم و گردشگری در شاخه تئوری و عملی به تغییراتی نیاز دارد.

وی یادآور شد: شرایط اعتباری بویژه در بخش تبلیغات در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ آنچنان مطلوب نبود که ما بتوانیم نقش‌آفرینی بهتری داشته باشیم. زمانی که می‌خواستیم ظرفیت مثال‌زدنی ایران را معرفی و مدیریت کنیم با مشکلات نرم‌افزاری و جریان تبلیغات منفی علیه کشورمان روبرو شدیم که باید این شرایط را با اندک اعتبارات در اختیار مدیریت می‌کردیم. یعنی هم شأن و اعتبار گردشگری را با استفاده از فضای جدید دولت و کشور حفظ کنیم و از طرفی با تنگ‌دستی این مسیر را پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، «علی‌باقر نعمتی زرگران»، مدیر پیشین بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری که گفته می‌شود اسفندماه سال گذشته از سِمت خود استعفا کرده، در مراسم تودیع‌اش با اشاره به اقداماتی که در این مدت انجام شده اظهار کرد: بازاریابی مقاصد گردشگری از مأموریت‌های اصلی دولت است. در سه سال و نیم گذشته با توجه به محدودیت در اعتبارات و امکانات سعی شد بازارهای هدفی در چهار حوزه سنتی، نوظهور، همسایگان و گردشگری با علایق خاص شناسایی و امتیازبندی شود که برای هر یک نیز بسته بازاریابی و تبلیغات به شکل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری همایش و نشست‌های تخصصی، تبلیغات محیطی و تورهای آشناسازی تعریف شد.

به گفته او، رویدادهای گردشگری نیز از مهمترین فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات است که در گذشته ساماندهی شده نبود، اما در این مدت در چهار بخش استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف شد. هرچند این موضوع به توجه و کار بیشتری نیاز دارد.

او معتقد است، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، هدفمند توأم با نوآوری و مستمر شده است که این جریان را در بازارهای روسیه، چین و جمهوری آذربایجان می‌توان شاهد بود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در گذشته در نمایشگاه‌های حوزه آمریکای لاتین و آفریقا که اصلا بازار هدف ما نبودند حضور جدی داشتیم ولی دستاوردی نداشتیم. لازم بود در این باره بازنگری‌هایی صورت گیرد.

به گفته نعمتی، ورود گردشگران خارجی روند مثبت این اقدامات را تأیید می‌کند. افزایش شمار گردشگران کره جنوبی و کشورهای CIS تأییدی بر این ادعا نیز است.

مدیر پیشین بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری بازاریابی بدون محتوا را ناکام خواند و افزود: در حوزه چاپ و انتشارات اگرچه با محدودیت بودجه مواجه بودیم ولی سعی شد نیازهای بازاریابی و دستگاه‌های مختلف و همچنین بخش خصوصی تأمین شود. اما لازم است توجه بیشتری منظور شود و از آخرین دانش برای طراحی و تهیه محتوا استفاده کنیم.

نعمتی همچنین معتقد است: در چند سال گذشته حوزه گردشگری داخلی و خارجی با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در کشور و همچنین برپایی نشست‌های مشترک با سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای رشد کمی و کیفی داشته است.

«لیلا اژدری»، سرپرست جدید دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز در سخنانی گفت: در حال حاضر گردشگری راه توسعه را پیش گرفته و ارکان و نهادهایی از نظام از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی درگیر آن شده‌اند. بنابراین راه برگشت به عقب نداریم و باید با شتاب بیشتری پیش برویم.

او همچنین تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی باید حرکت‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی هوشمندانه و با برنامه‌ریزی کامل انجام شود.

در پایان حکم سرپرستی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با امضای زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به لیلا اژدری اهدا و از علی‌باقر نعمتی زرگران مدیر پیشین این دفتر تقدیر شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید