به گزارش ایرنا روز چهارشنبه 17 مرداد همزمان با روز خبرنگار بود که اهالی رسانه استان به رسم هر سال به دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند رفتند و نمایندگان مطبوعات، خبرنگاران و پایگاه های خبری در آن نشست، صریح و بی واسطه از دغدغه های کاری، صنفی و معیشتی خود گفتند.
پیرو این نشست مقرر شد مطالبات خبرنگاران از سطوح مختلف مدیریتی و تصمیم گیری در استان پیگیری شود و کمتر از یک هفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به همراه جمعی از مدیران و اصحاب رسانه استان امروز (سه شنبه) با اعضای مجمع نمایندگان استان دیدار و در فضای صمیمی گفت و گو کردند. پیگیری که قرار است تا حصول نتیجه ادامه یابد.

** کار زیربنایی در حوزه مطبوعات خراسان جنوبی نشده است
مدیر پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر خراسان جنوبی در این نشست گفت: وضعیت اهالی مطبوعات استان مناسب نیست و کار زیربنایی در حوزه مطبوعات خراسان جنوبی انجام نشده است.
ابوالفضل حسن پور افزود: در پایگاه های خبری، رسانه های برخط و خبرگزاری ها خط مقدم خبر خراسان جنوبی هستیم.
وی اظهار داشت: در این حوزه بیشتر افراد صدای یک جریان سیاسی هستند و روزنامه ها هم برای اینکه رپرتاژ آگهی آنها از اداره های مختلف قطع نشود، هرچه گفته شود می نویسند.
وی گفت: اخبار استان را بدون هیچ چشمداشتی پوشش می دهیم و دغدغه همه رسانه ها توسعه استان است با این وجود در حوزه مسکن همه خبرنگاران با مشکل مواجه اند و در دوره ای زمین واگذار شد که به درستی مدیریت و توزیع نشد.
مدیر پایگاه خبر و هنر افزود: وام هایی که به خبرنگاران تعلق می گیرد درصد سود آن بالاست و با یک کارخانه صنعتی این قشر را مقایسه می کنند.
وی اظهار داشت: مسکن هایی که آستان قدس رضوی ایجاد می کند می تواند مشکل مسکن خبرنگاران را رفع کند و از واحدهای در حال آماده سازی با قیمت معقول به خبرنگاران واگذار شود.
حسن پور گفت: خانه مطبوعات استان زمین خود را دارد اما پول ساخت آن را نداریم و با تبعیض هایی هم روبرو هستیم چون رسانه ها در ذهن مدیران خط بندی شده اند.
وی افزود: درخواست داریم نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به شکل عملیاتی مشکل خبرنگاران را پیگیری کنند.

** چالش اصلی در حوزه مطبوعات و پایگاه های خبری است
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خبرگزاری ها به دلیل اتکا به بودجه های دولتی وظایف معمول و ذاتی خود را انجام می دهند و اگرچه آنها هم با چالش هایی مواجه اند اما در خراسان جنوبی چالش اصلی در حوزه مطبوعات و پایگاه های خبری است.
رسول محمدحسنی اظهار داشت: مسائل این حوزه باید تفکیک شود و پیگیری آنها توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برگزاری چنین نشست هایی اقدامی مفید است که می تواند منجر به ارائه طرح و لایحه شود.
وی گفت: بعضی از مسائل داخلی است که به قانون ربطی ندارد و صرفا نیازمند اصلاح رویه هاست که اگر اگر ارتباط 2 سویه بین دستگاه های اجرایی که خدمات گیرنده اصلی از رسانه هستند با رسانه ارتقا یابد بسیاری از مشکلات اصحاب رسانه رفع می شود.
مدیر ایرنا خراسان جنوبی اظهار داشت: خبرنگاران که مشکلات جامعه را پیگیری می کنند امروز خود درگیر بسیاری از مشکلات از جمله بیمه، مسکن و حقوق هستند و اگر بخواهیم در بسیاری از بخش ها در کشور نتیجه گرفته و اطلاع رسانی ها موجب بهبود امور شود و اگر به دنبال هدایت صحیح افکار عمومی و جریان سازی خبری به شکل صحیح در جامعه هستیم مشکل معیشتی خبرنگار باید رفع شود.
وی گفت: حمایت حقوقی از اهالی رسانه باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال وقتی رویدادی رخ می دهد خبرنگار یک روزنامه یا پایگاه خبری ممکن است نتواند به منبع دسترسی پیدا کند و رویداد را منتشر کند لذا با شکایت دستگاه مربوط روبرو می شود.
محمدحسنی افزود: این موضوع زیبنده نیست و باید با دستگاه ها در این خصوص مذاکره شود که به خبرنگار به دید تسهیل گر امور و نه مزاحم یا مانع نگاه شود و در صورت لزوم قانون تدوین شود.

** مالیات دامن رسانه ها و فرهنگ را گرفته است
سردبیر روزنامه امروز خراسان جنوبی هم گفت: مالیات در خراسان جوبی دامن رسانه ها و فرهنگ را گرفته و همانطور که واحدهای تولیدی را تعطیل می کند، رسانه ها را هم با مشکل مواجه کرده است.
احمد حیدری افزود: قانون صراحت دارد که رسانه ها از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف هستند که متاسفانه در این استان به بهانه های مختلف مالیات دریافت می شود.
وی گفت: مطبوعات، کتاب و کاغذ از پرداخت مالیات معاف هستند اما هم اکنون در استان از رسانه ارزش افزوده دریافت می شود.

** رسانه های خراسان جنوبی سپر حفاظتی هستند
مدیرمسئول روزنامه زعفران هم در این جلسه گفت: رسانه های این استان در یکی از نقاط حساس و استراتژیک کشور فعالیت می کنند و سپر حفاظتی دروازه طلایی شرق کشور در برابر بیگانگان و دشمنان قسم خورده نظام و میهن هستند.
ابوالفضل زاهدی پور افزود: رسانه ها به عنوان نماینده مردم مطالبه گر هستند و همه با وحدت رویه در مسیر پیشرفت و دستیابی به توسعه خراسان جنوبی حرکت می کنند.
وی اظهار داشت: رسانه های استان باید حمایت شوند که متاسفانه فاصله رسانه های خراسان جنوبی از پایتخت زیاد بوده و از امکانات محروم هستند.
مدیرمسئول روزنامه زعفران بیان کرد: رسانه های استان وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند و گاه و بیگاه و در هر زمان و هر شرایطی اقدام به پوشش جلسات مسئولان می کنند.
وی گفت: همه ساله مشکل خبرنگاران تکرار می شود اما کمتر به رفع مشکلات توجه می شود، مشکل معیشتی خبرنگار امنیت روانی او را مخدوش می کند و سطح درآمد خبرنگار در خراسان جنوبی پایین است که باید بهبود یابد.
زاهدی پور اظهار داشت: رسانه باید بازوی عملیاتی قوای سه گانه باشد و در شرایطی حرکت کنیم که سیاست های کلی نظام عملیاتی شود، فضای کشور را یک فضای آرام نگه داریم و به مردم امید و نشاط دهیم.

** قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود
مدیر خبرگزاری فارس در خراسان ‌جنوبی هم گفت: دستگاه های اجرایی از ارائه آمار شفاف به رسانه ها خودداری می کنند و با وجود تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس شورای اسلامی بسیاری از دستگاه های استان این قانون را رعایت نمی کنند که باید ساز و کار نظارتی بر روند اجرای این قانون وجود داشته باشد.
سجاد جعفری افزود: در کمیت تعداد رسانه های استان مشکل وجود ندارد و بیشتر بحث کیفی و محتوای تولید شده در رسانه به دلیل اینکه گردش مالی در حوزه رسانه در بخش پرداخت حق الزحمه خبرنگار پایین بوده، مطرح است.
وی اظهار داشت: اخبار پوششی جنبه اطلاع رسانی داشته و اخبار تولیدی در قالب مصاحبه و گزارش است ولی در خراسان جنوبی تعداد اخبار پوششی رسانه ها در مقایسه با اخبار تولیدی وزنه سنگین تری دارد که نشان از کمرنگ بودن جریان سازی خبری در استان است.
مدیر خبرگزاری فارس خراسان جنوبی گفت: تولی گری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش رسانه باید کامل و در همه بخش ها باشد.
وی افزود: رفع مشکل معیشتی خبرنگاران نیاز به ورود مجلس شورای اسلامی دارد و اگر طرحی جامع از طرف محمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اقدامی مناسب است.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.