هاشم ولی پور مطلق چهارشنبه شب در هشتمین نشست کارگروه آب کشاورزی و شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: از سال 73 تا 93 تنها حدود سه هزار و 620 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم های نوین آبیاری شدند.
وی بیان کرد: در حال حاضر در حوزه مصرف آب مردم و کشاورزان توجیه شده اند، تنها راه نجات منابع آبی مدیریت درست آن است.
به گزارش ایرنا ولی پور مطلق در ادامه به دستورالعمل تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه برای کشاورزان، اظهار کرد: در این حوزه تاکنون با همکاری شرکت آب منطقه ای استان اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: 80 تا 90 حلقه چاه از سه هزار و 200 حلقه چاه استان متقاضی تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه هستند.
وی یادآور شد: 200 میلیون مترمکعب کاهش برداشت منابع آبی در سال 94 و 95 اتفاق بزرگی در این دولت بود که نتیجه آن 50 میلیون مترمکعب کسری مخزن بود که در هیچ زمانی محقق نشده است.

** تامین 50 درصد هزینه های تغییر الگوی کشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: تفاهم نامه مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، سازمان تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی استان منعقد شد تا از توان مردمی برای تغییر الگوی کشت و مدیریت آب استفاده شود.
ولی پور مطلق اضافه کرد: نظام صنفی در قبال خدماتی که ارائه خواهد داد از هر کشاورز 200 هزار ریال حق عضویت دریافت خواهد کرد، برآورد می شود این مبلغ 50 درصد هزینه تغییر الگوی کشت و برنامه های مدیریت آب، کنتورخوانی و ... تامین کند.

** شناسایی 51 رشته قنات در مراکز شهرستان های استان
وی در ادامه از شناسایی 51 رشته قنات در داخل و مراکز شهرستان های استان خبر داد و افزود: از این تعداد 14 رشته در بیرجند، 11 قنات در قاین، طبس 9، فردوس 6، نهبندان چهار، سربیشه سه، بشرویه 2 و درمیان و زیرکوه هر کدام یک قنات شناسایی شد.
وی ادامه داد: این قنوات بحرانی دایر و بایر در محدوده خدماتی شهرهای استان نیاز به مطالعه و بازسازی دارند.
رئیس جهاد کشاورزی استان بیان کرد: قنات های اطراف شهرها به ویژه بیرجند که دارای مشکلات فراوانی است شناسایی و مطالعات اولیه آن با وجود نبود اعتبارات صورت گرفته است.
ولی پور مطلق ادامه داد: در این زمینه هماهنگی لازم با شهرداری بیرجند صورت گرفت و اطلاعات برخی قنات ها شامل قنات امیرآباد ، حاجی آباد، عباس آباد، دهلکوه، نجات، بنیاد، نیستانک، سیوجان و معصومیه به صورت GIS ارسال شده است.
وی گفت: همچنین در خصوص طرح آبخیزداری و بازسازی قنوات طرحی کامل شامل عملیات آبخیزداری در بالادست قنوات، مرمت آنها و سایر پروژه ها برای 20 تا 25 رشته قنات از طریق سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و منابع طبیعی به استانداری ارسال شده است.
وی یادآور شد: تاکنون قنات های قصبه، عباس آباد، خیرآباد، سیوجان، معصوم آباد، امیرآباد شور، اکبریه، دهلکوه، کلاته ملا، نیستانک، رحیم آباد، محمدیه و دستگر در بیرجند و قنات ابوالخیری، قدی، زبر، فرخ آباد، فیروزآباد، حاجی آباد، جعفرآباد، علی آباد کهنه، خیرآباد، بغدادی و شهابی در قاین شناسایی شده است.
ولی پور مطلق اضافه کرد: همچنین در طبس قنات جوریز، دولت آباد، شیخ آباد، حسین آباد، هادی آباد، ده بی خیر، قدرت آباد، الله آباد، چشت آباد و در فردوس قنات های سعد آباد، نوغاب، خدابندی، علی آباد، نخ شور و محمد آباد از جمله قنات های شناسایی شده هستند.
وی ادامه داد: در شهرستان نهبندان قنات همری، خجل جزی، سوغات و خالق آباد، شهرستان سربیشه قنات نوده، اصلی سربیشه و دستگرد، شهرستان بشرویه قنات اصلی بشرویه و سلطان آباد، شهرستان درمیان قنات اسدیه و زیرکوه قنات حاجی آباد شهر از جمله قنات های بحرانی هستند که نیاز به مطالعه و بازسازی دارند.
*7557* 6054 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.