به گزارش روزدوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سید علی اکبر پرویزی بعد از بازدید از این پدیده و ارایه گزارش مسئولان ذی ربط در خصوص پیگیری و جلوگیری از پیشرفت این پدیده دستور لازم صادر کرد.
پدیده فرونشست زمین که به فروچاله ها معروف است جزو پدیده های زمین شناسی است که به دلیل برداشت های نامتعارف از سفره های آب زیرزمینی و تخریب آبخوان های موجود در این سفره ها ، ایجاد می شود.
این پدیده دارای مخاطراه زیست محیطی از جمله تخریب آبخوان ها، تخریب خاک، تخریب زمین های زراعی و مخاطره طبیعی از جمله تخریب زیرساخت های مربوط به خطوط انتقال برق، راه آهن، جاده هاست که می تواند دارای پیامدهای جبران ناپذیری باشد.
محدودکردن میزان برداشت از آب های زیرزمینی، استفاده از کنتورهای هوشمند برداشت آب و نیز نهادینه کردن مصرف بهینه آب و استفاده درست از منابع آبی ، از جمله مهمترین اموری است که می تواند جلوی پیشرفت این پدیده طبیعی و مخاطره آمیز را بگیرد.
خراسان جنوبی در مهر ماه سال 95، وارد هیجدهمین سال خشکسالی شد و در سال های اخیر مردم حوادث طبیعی مختلفی را تجربه کردند اما در این میان فرو نشست زمین از جمله خطرهایی است که کمتر آن را به یاد دارند.
پدیده فرو نشست زمین در اکثر دشت های استان مشاهد شده است طوری که در سرایان به عنوان یک از دشت های ممنوعه و بحرانی کشور، شکافی به طول 32 کیلومتر مربع و به عرض هشت متر ایجاد شده است.
این شکاف وسیع در مجاورت محور سرایان - فردوس رخ داده است.
چندی قبل سید هاشم حجتی، رئیس اداره امور منابع آب سرایان در مورد علت نشست زمین به ایرنا گفته بود: در برخی مناطق شهرستان به عمق چهار الی پنج متر شکاف ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه نشست زمین از پنج سال گذشته در جنوب دشت سرایان مشاهده شده است، کاهش میزان ورودی آب به سفره های زیرزمینی منطقه را علت ایجاد شکاف زمین ذکر کرد و ادامه داد: این فرو نشست تهدیدی جدی برای خراسان جنوبی است.
وی در ارتباط با چگونگی بروز این پدیده گفت: آب در لایه های زیرین زمین جمع می شود و در واقع فضای بین ذرات خاک را پر می کند، وقتی برداشت شود بین ذرات خالی می شود و زمین نشست می کند.
شهرستان سرایان در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است و از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد ، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات ، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان خوسف و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس محدود است.
شهر سرایان مرکز این شهرستان در 160 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در دشتی هموار در حاشیه کویر و در دامنه جنوب غربی رشته کوه زابری معروف به شتران قرار دارد.
دشت سرایان از مناطق مهم کشاورزی و تامین کننده منابع آب شهرستان های سرایان و فردوس است، 119 حلقه چاه در این دشت حفر شده است.
حجتی بیان کرد: سرایان بحرانی ترین نقطه به لحاظ خشکسالی در خراسان جنوبی است، طوریکه کمتر آبی به سفره های زیرزمینی آن وارد می شود.
وی افزود: در این شهرستان در مجموع 200 حلقه چاه ،193رشته قنات و 102 دهنه چشمه وجود دارد.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.