به گزارش ایرنا حمید ضیایی پرور پنجشنبه شب در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مطبوعات خراسان جنوبی در بیرجند افزود: اگر تکنیک ها و روش های مربوط به تولید محتوا برای بستر موبایل را فرا نگیریم دوره ما به سر می رسد.
وی بیان کرد: هر آنچه دوره دیده و آموزش هایی که فرا گرفته ایم مربوط به دوره قبل است اما اکنون به دلیل دسترسی مردم به اطلاع رسانی جدید به سمت تولید محتوای دیجیتالی باید پیش برویم.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 160 نمایندگی رسانه خارجی با 300 خبرنگار بومی و خارجی در ایران موجود است همچنین سالانه حدود یکهزار خبرنگار خارجی به کشور سفر می کنند.
وی اظهار داشت: در شرایطی کنونی که وضعیت اقتصادی بد است و بحران هایی که در حوزه کاغذ، توزیع، ارز، بیمه و مالیات وجود دارد کسی که همچنان به کار روزنامه نگاری ادامه می دهد «یا عاشق است یا دیوانه».
ضیایی پرور گفت: کار در حوزه روزنامه نگاری سختی ها و پیچیدگی های زیادی دارد که اگر حس مسئولیت اجتماعی و احساس مسئولیت فرد نسبت به حرفه اش نباشد دوام نمی آورد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که مطبوعات با آن سر و کله می زنند مربوط به تغییر در کار رسانه ای و اطلاع رسانی است یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا نسخه های چاپی حذف و دیجیتالی جایگزین می شود.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال حدود 700 نفر آموزش حرفه ای روزنامه نگاری در استان های مختلف ارایه شد و برای برگزاری آموزش های پیشرفته روزنامه نگاری در خراسان جنوبی نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
وی گفت: پروفسور کاظم معتمدنژاد (پدر علم ارتباطات نوین ایران) فقط متعلق به خراسان جنوبی نیست بلکه متعلق به همه مردم ایران حتی دنیاست و همه افرادی که در حوزه های خبری کار کرده و اطلاع رسانی کرده اند به نوعی وامدار اندیشه ها، پژوهش ها، تحقیق ها و نوشته های پروفسور معتمدنژاد هستند چون جایی در علوم ارتباطات وجود ندارد که ردپایی از او نباشد.
ضیایی پرور افزود: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال گذشته بخش عمده ای از کتاب های پروفسور معتمدنژاد را چاپ و منتشر کرده و این افتخار بسیار بزرگی برای خراسان جنوبی است.
وی اظهار داشت: خراسان همواره سرزمین نویسندگان و روزنامه نگاران بزرگ بوده و بخش زیادی از روزنامه نگاران برجسته قدیمی و حال حاضر کشور از این خطه برخاسته اند.
وی گفت: البته خراسان دیار و زادگاه بزرگان ارتباطات و استادان روزنامه نگاری و رسانه نگاری کشور بوده و خراسان جنوبی به عنوان بخش مهمی از خراسان بزرگ در این افتخار ملی همیشه سهم چشمگیری داشته است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خراسان در تاریخ بر قله شعر و ادب فارسی نشسته و بزرگانی چون بیهقی و فردوسی، خواجه نصیر و رودکی، ملک الشعرای بهار و ادیب نیشابوری از این زاد بوم برخاسته اند.
وی گفت: بر این اساس چندان دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم روزنامه ها و رسانه های خراسان و از جمله خراسان جنوبی دارای سطح کیفی مناسبی نسبت به سایر رسانه ها کشور باشند.

** قوی ترین آثار در بخش گزارش و ضعیف ترین در خبر
وی با بیان اینکه 407 اثر از خراسان جنوبی به پنجمین جشنواره استانی مطبوعات ارسال شد افزود: بررسی هیات داوران جشنواره نشان می دهد در این جشنواره آثار فاخری در رشته های متعدد تولید و منتشر شده است که همه قابل تقدیر و ستایش هستند.
ضیایی پرور اظهار داشت: بررسی آثار رسیده نشان می دهد قوی ترین آثار در رشته گزارش، تولید و منتشر شده است اما در عین حال لازم است تا آموزش حرفه ای در این حوزه جدی تر گرفته شود.
وی گفت: در گزینش آثار برتر این بخش نکاتی مانند انسجام متن در محدوده موضوع گزارش، پرهیز از حاشیه روی، تکرار و درازنویسی آزاردهنده، ورودی و پایان بندی مطلوب، گزینش سوژه ناب، جالب و خواندنی، پرداختن به سوژه های محلی، منطقه ای و بومی، حضور گزارشگر در صحنه موضوع، ادبیات و نگارش روان، زیبا و پرکشش، داشتن حس انسانی و مفید بودن برای مخاطب دیده شده است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این بررسی نشان می دهد که ضعیف ترین آثار در بخش خبر تولید شده است لذا هیات داوران پیشنهاد می کند به خبرنویسی مبتنی بر اصول و ارزش های خبری توجه ویژه ای صورت بگیرد.
پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های داخلی خراسان جنوبی با هدف «تولید آثار مطابق با شعار سال، کمک به افزایش کیفی آثار منتشر شده در رسانه های محلی، ایجاد فضای رقابتی در میان فعالان رسانه ای و تقدیر از روزنامه نگاران برتر استان، تمهید زمینه پویایی و نشاط مطبوعاتی و افزایش رقابت موثر و سازنده در تعالی و توسعه محتوایی مطبوعات استان» برگزار شد.
این جشنواره در دو بخش حرفه ای «سرمقاله و یادداشت، عکس، تیتر، خبر، گزارش» و بخش موضوعی «حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایثار و شهادت و توسعه و ظرفیت های استان» برگزار شد.
آخرین مهلت دریافت آثار ٢٤ آذرماه امسال تعیین شده بود و ٤٠٧ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.