به گزارش ایرنا محمد مهدی مروج الشریعه شنبه شب در نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان جنوبی افزود: اوضاع عجیب و غریبی بر اقتصاد و سیاست بین الملل حاکم است و در چنین شرایطی مدیران دستگاه های اجرایی باید بیش از گذشته هوشیار بوده و به بیان خدمات دولت بپردازند.
وی پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری را از افتخارات عظیم دولت دانست و گفت: در شرایطی که دولت در معرض انتقادات شدید است کمتر کسی به این بیلان کاری توجه و در رسانه ها از اقدامات دولت به حق یاد می کند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تیترهای روزنامه ها نشان می دهد برخی مدیران دستگاه های اجرایی ارتباط تنگاتنگی با رسانه ها برقرار کرده و خدمات خود، دولت و دستگاه را بیان می کنند که جای خوشحالی است و باید این روند با شدت و استحکام بیشتری ادامه یابد.
وی گفت: در این شرایط خاص که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی با دشمنان قسم خورده ای مواجه هستیم که راحت حرف های خود را می زنند و شفاف ستیزه خویی می کنند، سبب می شود جبهه داخلی را مستحکم تر و منسجم تر کنیم.
مروج الشریعه اظهار داشت: جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان مرهون زحمات جمعی همه اعضای کارگروه اشتغال، مدیران عامل بانک ها، مدیران دستگاه های اجرایی، ستاد استانداری و بخش خصوصی استان است.
وی گفت: به همه اعضای کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک ها برای جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری تبریک و خداقوت می گوییم که این مهم سبب شد در ادای دینی که از مردم بر دوش ماست کمتر احساس شرمندگی کنیم.
وی افزود: استان در رتبه قابل قبول و مطرحی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی قرار دارد و بیش از سهمیه ابلاغی پرداخت کرده که قابل ارزش است لذا از رسانه ها انتظار می رود این تلاش جمعی را به شایستگی به مردم اعلام کنند.
مروج الشریعه گفت: امروز فرصتی پیش آمد تا برای راه اندازی واحد شمش منیزیم در فردوس با حضور سرمایه گذار قراردادی منعقد شود که امید است به قراردادهای بین المللی ختم شود.
وی با بیان اینکه تنش قیمتی همیشه بد نیست و سبب شده صادرات رونق بگیرد ادامه داد: در گذشته به میزان نیاز دلار در دسترس بود اما اکنون صادارت جایگاه بالاتری پیدا کرده است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: در سیستم مدیریت کلان کشور به استانداران تفویض اختیار بیشتری داده شود و نترسند اگر اختیارات بیشتری به استانداران دادند چیزی از آنها کم شود بلکه ما آمادگی داریم هر روز برای پیگیری امور مردم درب وزارتخانه ها در انتظار بایستیم.
وی گفت: بعد از گذشت 40 سال خدمت و تجربه نظام و حکومت داری امروز وزیر و وزارتخانه ای موفق است که با تکیه بر مدیریت های منطقه ای حرکت کند و مطمئنا توفیقات بالاتر داشته و رو سفیدتر خواهد بود.
مروج الشریعه افزود: برخی نمایندگان به حق پشت تریبون ها قرار گرفته و پیگیر مطالبات مردمی هستند ولی وزرایی که بیشتر با استانداران کار کردند و دولتی که با استان ها و استانداران بیشتر همکاری کنند موفق خواهند بود.
وی گفت: فرصت هایی در اختیار برخی وزرا قرار گرفت که نتوانستند به درستی از آن استفاده کنند و اگر با محوریت استانداران حرکت می کردند بیلان کارشان 10 ها برابر بیشتر بود.
وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در معرض تهاجمات شدید مردم قرار می گیرند و طبیعی است مردم بیشتر به سمت آنها می روند بنابراین باید از ظرفیت های عظیم انرژی مدیریت استفاده کرد.
مروج الشریعه با تاکید بر اینکه باید وارد یکسری شاخص های دیگر در استان شویم گفت: بخشی از این شاخص ها به سازمان برنامه و بودجه بر می گردد تا در خصوص تسهیلات اشتغال ادای وظیفه کند.
وی اظهار داشت: در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری ما ادای وظیفه را انجام دادیم اکنون باید خود را برای پرش های جهشی تر، بالاتر و والاتر آماده کنیم و این فقط کمیت ارتفاع نیست بلکه کیفیت هم مهم است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید سهم بخش های اقتصادی در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی روشن کنیم اظهار داشت: بخش کشاورزی 62 درصد مبلغ پرداختی تسهیلات استان را به خود اختصاص داده است که فی نفسه عیب نیست اما فی البداهه استان کشاورزی نیستیم.
وی افزود: در خراسان جنوبی یکسری استعدادهای کشاورزی وجود دارد که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد اما در برخی موارد هنوز در قدم های ابتدایی قرار داریم.
مروج الشریعه بیان کرد: خراسان جنوبی و خراسان رضوی بیشترین و باکیفیت ترین زعفران جهان را تولید می کنند اما ارزش افزوده آن را کشورهای حوزه خلیج فارس و اسپانیا می برند.
وی گفت: اگر به بخش کشاورزی در استان افتخار می کنیم بیشتر به خاطر چند محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران است که هنوز ارزش افزوده آن در جاهای دیگر تنظیم می شود اما باید به آن پرداخته شود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اینکه 62 درصد سهم پرداختی تسهیلات اشتغال در استانی که زیاد کشاورزی نبوده و شرایط اقلیمی این توصیه را نمی کند یعنی 38 درصد باقیمانده تسهیلات در حوزه های صنعت، معدن و خدمات بوده و این سهم خیلی کم است.
وی بیان کرد: مسئولان اداره برنامه ریزی و بودجه استان باید در این زمینه بیشتر کار کرده و نقشه راه از تحلیل این مسایل را مشخص کنند.
مروج الشریعه با طرح این سئوال که آیا سهم سایر بخش های استان را به خوبی مشخص کرده ایم یا خیر افزود: 38 درصد باقیمانده تسهیلات اشتغال قابل تحلیل است که بایستی آنالیز داده های اولیه مشخص شود.
وی بر نگاه قوی برای توسعه سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و گفت: اینکه باید کم کم گام های بالاتری برداشت نیاز به تلاش ویژه، با وحدت، انسجام و مسئولانه دارد که در فاز بعدی باید بخش های بالقوه که بالفعل نشده را شناسایی و وارد کار کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید بخش های نشکفته استان توسط کارگروه اشتغال شناسایی شود عنوان کرد: کشورهای اطراف منطقه از سرمایه های سرگردان موج می زند که دنبال سرمایه گذاری هستند.
وی ادامه داد: سیستم حوزه سرمایه گذاری تا حدودی در استان خاموش است در حالیکه سرمایه گذارانی با ارزهای فراوان و سرریز به دنبال سرمایه گذاری هستند و جای سرمایه گذاران داخلی در استان خالی است.
مروج الشریعه با بیان اینکه اتصال به سرمایه گذاران بزرگ کشور در استان کمرنگ و خالی است گفت: سفرهای خارجی با سیستم های سنتی پاسخ نمی دهد بلکه باید از فرصت پیش آمده به صورت مذاکره رو در رو یا مکاتبه استفاده کرد.
وی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران عامل بانک های استان گفت: اینکه خراسان جنوبی را کریدور توسعه شرق، توسعه صنعت حمل و نقل و سایر می دانیم باید این مهم را راه بیاندازید.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه منتظر مائده آسمانی نباشید افزود: دیر یا زود بخواهیم یا نخواهیم در اقتصاد بین المللی که وارد شده ایم بیشتر آغشته می شویم منتها همه مبتنی بر توان های داخلی خودمان است و باید از همه ارزش افزوده ها در داخل استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: خراسان جنوبی را فقط در این نبینید که سهمیه ای از تسهیلات به آن ابلاغ شده و سهم را جذب کرده چون این فقط پنج درصد کار است.
مروج الشریعه با بیان اینکه بخواهیم یا نخواهیم این استان قطعه ای متصل و وابسته است گفت: چطور در خراسان رضوی 100 میلیارد تومان برای طرح زنجیره زعفران پیش بینی شده و سهمی برای مردم، خرید و شرکت گذاشته شده که به معنای آن است باید طرح های کوچک را کنار گذاشت.
وی با بیان اینکه باید طرح های کلان را در استان مدنظر قرار داد یادآور شد: زرشک و عناب در کشور رقیب ندارد لذا باید مانند طرح نوین زعفران برای این محصولات کار کرد.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به ظرفیت های نهفته و بالقوه توسعه سرمایه گذاری در استان توجه کنید افزود: در مرحله دوم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری معاون هماهنگی امور اقتصادی باید مذاکرت بین استانی را آغاز کند.
وی با بیان اینکه شرق کشور بلندگوی ویژه ای ندارد جز اینکه استانداران با هم باشند گفت: به عنوان مثال برای انتقال آب به استان های شرق کشور باید دفاع کرده و مستدل و مستند حرف بزنیم تا این کار به سرانجام برسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: 12 مورد مکاتبه توسط استانداری برای ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری انجام شده و نمایندگان نیز برای پیگیری قول مساعد داده اند.
مشیرالحق عابدی افزود: در ارزیابی های انجام شده فرمانداری های فردوس، نهبندان و درمیان در ارتباط با نظارت های انجام شده تلاش ویژه ای انجام داده اند.
وی بیان کرد: تا تعیین تکلیف طرح های معرفی شده به بانک های عامل، طرح جدید اشتغال روستایی و عشایری ثبت نام و به بانک های عامل معرفی نخواهد شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.