مسئولان اتاق ایران در گفت و گو با جی پلاس بررسی کردند؛

بزرگترین چالش استارت آپ‌ها در ایران؟/ مشکل شغل های سنتی با شرکت های دانش بنیان چیست؟

بدبینی کسب و کارهای سنتی نسبت به استارت آپ‌ها، بوروکراسی پیچیده ادارای، عدم رعایت حق کپی رایت و نگاه سنتی مسئولان را باید مهمترین چالش پیش روی کسب و کارهای نوین در کشور برشمرد؛ معضلی که سبب شده تا ما نظیر دیگر کشورها نتوانیم از مزایای استارت آپ ها در حل معضلات پیش رو برخوردار شویم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کارو درآمد جی پلاس؛ استارت آپ‌ها در دنیای کسب و کار، اصطلاح نویی به حساب می آیند. واژه ای که در کشور ما عمری کمتر از 10سال دارد اما توانسته در همین مدت زمان اندک موفقیت‌های اقتصادی بسیاری را به خود اختصاص دهد؛ با این همه آینده فعالیت استارت آپ ها در ایران با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. بی شک همین موفقیت ها سبب شده تا مجله اکونومیست نیز در گزارش سال 2016 میلادی برخی از شرکت های استارت آپ‌ایرانی مانند دیجی کالا و آپارات را در ردیف موفقترین  استارت آپ های جهانی قرار دهد.

نگاهی به ویژگی استارت آپ‌ها

به نظر می رسد، توفیق استارت آپهای ایرانی سبب شده تا این روزها کسب و کارهای اینگونه، از طرفداران بسیاری برخوردار باشند اما به راستی استارت آپ در ایران چگونه تعریف شده اند و از چه ویژگی هایی  برخوردارند؟

سوالی که در پاسخ به آن باید گفت: استارت‌ آپ‌ شرکت‌های نوپایی است که به‌ سرعت رشد می‌کند و رابطه نزدیکی با فناوری و به ویژه اینترنت دارند ولی در ابتدای کار با عدم قطعیت بسیار دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، به‌گونه‌ای که در آغاز حتی در مورد اینکه مشتری هایشان به صورت مشخص کیستند؟ دقیقا چه محصولی می‌خواهد تولید کند و چگونه پول در آورد سردرگم هستند؛ بنابراین استارت آپ قطعا یک کسب و کار ساده مانند خشکشویی یا تراشکاری نیست.

اما مهمترین ویژگی استارت آپ‌ها عجین شدن با فناوری اطلاعات است. البته این ادعا به این مفهوم نیست که حوزه فعالیت همه استارت آپ‌ها مختص فناوری است؛ با این همه برخی از آنان در زمینه‌های ژنتیک، نانوتک، بیوتک و مسایل مالی فعال هستند که اصطلاحا آنان را در ایران با عنوان  شرکت‌های دانش بنیان می شناسیم.

از دیگر ویژگیهای استارت آپ‌ها به اصطلاح تک شاخ بودن و توفنده بودنشان است، ویژگی که استارت‌آپ‌های ایرانی مثل دیجی کالا، بازار یا زنبیل معمولا فاقد آن هستند اما به این دلیل که نسبت به فضای سنتی موجود در کسب و کارهای ایران نوآوری از خود نشان داده اند در این جایگاه قرار می گیرند.

در دو سه سال اخیر در کنار فعالیت استارت آپ ها در ایران، موسسات شتاب دهنده و شرکت های دانش بنیان نیز شکل گرفتند و به تدریج همین امر منجر به ظهور و شکل گیری استارت آپ‌های موفق شده است؛ بازاری که متاثر از کانال‌های اجتماعی، شبکه های پیام رسان و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند هدایت می شود.

چالش استارت آپ‌ها در ایران

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر 70 استارت آپ  ایرانی با گذر از مرحله شتاب دهندگی به بازار رسیده‌اند، با این همه شرکت های نوپای استارتاپ با چالش های بسیاری در کشور مواجه اند.

 

رضا جمیلی

 

در همین رابطه رضا جمیلی  - عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس می گوید: اگرچه ما استارت آپ ها را به عنوان شیوه جدید اشتغالزایی پذیرفتیم اما زیرساخت های لازم برای کار و فعالیت آنان را فراهم نکرده ایم.

 

بدبینی کسب و کارهای سنتی نسبت به استارت آپ‌ها

او معتقد است بدبینی کسب و کارهای سنتی و نگرانی آنان نسبت به فعالیت شرکت‌های استارت آپ و دید منتقدانه این گروه که کسب و کار خود را درمعرض خطر از دست دادن مشتری می بینند سبب شده تا شرکت های نوپا با چالش های جدی مواجه شوند.

جمیلی می‌افزاید: از سوی دیگر احساس نگرانی کسب‌وکارهای سنتی هنوز حل نشده و همین احساس و اقدامات در پی آن در برخی موارد سبب شده تا مشکلات بزرگی برای استارت‌‌آپ‌ها به وجود آید.

این عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق به جی پلاس می گوید: القای نگرانی و امنیتی دیدن کسب و کارهای استارت آپ معضل دیگری است که گریبان پیشتازان این عرصه را گرفته و به نظر می رسد برای عبور از این برهه، کسب و کارهای جدید نیازمند حمایت هستند.

مشکلات قانونی و گاهی بروکراسی‌های دست‌ و پاگیر اداری و سنتی از دیگر مواردی است که این عضو اتاق ایران به آن اشاره کرده و می‌گوید: نبود دانش و آگاهی کافی و فیلترینگ‌ بعضی از استارت‌آپ‌ها هم ناشی ازاین چالش بزرگ است.

او معتقد است با راه اندازی تشکل های صنفی می توان بر این مشکل غلبه کرد .

به این ترتیب به نظر می‌رسد در بعضی از موارد دیگر مثل ورود سرمایه‌گذار خارجی، قوانین به‌روز نبوده یا به اندازه کافی شفاف نیستند. اینجاست که نقش نهادهای قانون‌گذار یا قضایی در رفع موانع و توسعه مناسب استارت‌آپ‌های داخلی بیشتر از پیش تاثیرگذار می‌شود.

 

بورکراسی پیچیده و مجوزگرایی آفت فعالیت استارت آپ‌ها

این مشکلات در حالی از سوی فعالان استارت آپ های ایرانی  مطرح می شود که این شرکت ها از ظرفیت زیادی برای حل معضل بیکاری و فرار مغزها برخوردارند.

 

هومن حاجی پور

 

همچنین "هومن حاجی پور" -  معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت و گو با خبرنگار کار و درآمد جی پلاس مهمترین چالش پییش روی  استارت آپ های ایرانی  را نگاه سنتی حاکم بر مسوولان کشور می داند و می گوید: علی رغم برخی اقدامات مفید صورت گرفته از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، مسئولان هنوز به یک نگاه مشترک و آینده نگر در ارتباط با فعالیت استارت آپ ها دست نیافته اند.

به اعتقاد او تا وقتی زیرساخت ها در کشور ما برای پذیرش استارت آپ فراهم نشود و بورکراسی پیچیده برای اخذ مجوزهای متعدد از دستگاهها و سازمانهای متعدد تصحیح نشود، نمی توان به آینده فعالیت استارت آپ ها در ایران مانند دیگر کشورها خوشبین بود.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تاکید می کند: شیوه کسب و کار در جهان به کلی تغیر یافته، بنابراین دیگر نمی توان با شیوه های قدیمی در دنیای کسب و کار سرمایه گذاری کرد.

حاجی پور بابیان اینکه اخذ مجوزهای متعدد و رویارویی با سازمان‌ها و دستگاهها متعدد و مجوزگرایی، تقابلی جدی با رویکرد کسب و کارهای نوین دارد، به جی پلاس توضیح می دهد: در حال حاضر ما وارد نسل چهارم کسب و کار شده ایم. بنابراین دیگر نمی توانیم با ممیزی جلوی فعالیت کسب و کارهای نوین را بگیریم.

 

عدم رعایت حق کپی رایت در ایران

رعایت نشدن حقوق ایده پردازان طرح های استارت آپ موضوع دیگری است که معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آن را نتیجه عدم رعایت حق مولف یا همون قانون کپی رایت می داند.

او در این باره به جی پلاس می گوید: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا مسئولان با طراحی پلت فرمهای شفاف، مواضع خود را در این باره عیان کنند چرا که تا زمانی مولفان و ایده پردازان از آینده طرح های خود و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بیمناک باشند نمی توان به صورت عمده از معجزه خلاقیت در شرکت های استارت آپ و مزایای آن در اقتصاد کشور بهره برد. بنابراین بدون هیچ شکی در این زمینه نیازمند تدوین قوانین جدید حمایتی از سوی حاکمیت هستیم.

دیدگاه تان را بنویسید