گزارش جی پلاس

بسکتبال ایران چگونه می تواند به المپیک 2020 صعود کند؟/ راه توکیو از چین می‌گذرد

تغییرات گسترده فدراسیون جهانی بسکتبال، رقابت های المپیک 2020 را هم شامل می شود و تیم ها مسیر متفاوتی را برای صعود به این رقابت ها تجربه خواهند کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی بسکتبال که به تازگی جواز صعود به جام جهانی بسکتبال را کسب کرده، شهریور سال آینده باید در این رقابت‌ها شرکت کند. رقابت‌هایی که با وجود 32 تیمی شدن راه صعود به آن بسیار ساده‌تر از گذشته شده بود و تیم ایران که در دو دوره گذشته با قهرمانی به تنها سهمیه آسیا در این رقابت‌ها دست پیدا کرده بود، در این دوره یکی از هفت سهمیه را گرفت و جهانی شد.

با این حال تغییرات گسترده فدراسیون جهانی بسکتبال در سیستم برگزاری مسابقات، رقابت های المپیک 2020 را هم شامل می شود و تیم ها مسیر متفاوتی را برای صعود به این بازی ها تجربه خواهند کرد. تغییری که کار را برای تیمی مانند ایران با شرایط کنونی خودش و البته رقبایی که در آسیا دارد، دشوارتر از گذشته کرده است.

طبق سیستم جدیدی که فدراسیون جهانی برای صعود تیم‌ها به المپیک ایجاد کرده، جام جهانی برای اولین بار 7 تیم را به طور مستقیم به المپیک می‌فرستد. به این ترتیب که در پایان جام جهانی 2019 چین، دو تیم برتر هرکدام از قاره‌های اروپا و آمریکا به طور مستقیم جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند . سه سهمیه دیگر هم به طور مجزا به بهترین تیم‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه خواهد رسید. یعنی در سیستم انتخابی المپیک، فدراسیون جهانی با توجه به قدرت استرالیا و فاصله زیادی که با تیم‌های آسیایی دارد، این تیم و نیوزلند را از آسیا جدا کرده و یک سهمیه جداگانه برای اقیانوسیه در نظر گرفته است.

به این ترتیب در پایان جام جهانی، تیم‌های برتر هر قاره( که البته اروپا و آمریکا دو سهمیه دارند) بر اساس رده‌بندی نهایی المپیکی می‌‌شوند. این یعنی تیم ایران برای المپیکی شدن باید در رده‌بندی نهایی بالاتر از تیم‌های چین، اردن، فیلیپین و کره جنوبی قرار بگیرد تا بتواند به طور مستقیم راهی المپیک شود. البته ژاپن هم به عنوان یکی از تیم‌های آسیایی در جام جهانی حضور دارد اما به دلیل میزبانی در المپیک 2020، از مراحل انتخابی کنار خواهد رفت و از همین حالا حضورش در این رقابت‌ها قطعی شده است.

در عین حال این آخرین شانس ایران برای انتخاب شدن نیست اما قطعا ساده‌ترین آن هاست و دومین شانسی که به تیم‌ها داده می‌شود حداقل برای ایران خیلی دشوارتر است.

پس از المپیکی شدن این تیم‌ها، شانزده تیم برتر جام جهانی (به جزء هفت تیم راه یافته به المپیک)، در گروه‌های چهار گانه قرار می‌گیرند تا به صورت مجزا تورنمنت‌های انتخابی را برگزار کنند. تورنمنت‌هایی که در نهایت از هرکدام‌شان یک تیم به طور مستقیم راهی المپیک می‌شود. به این ترتیب یازده تیم صعود کرده به علاوه ژاپن میزبان، 12 تیم حاضر در المپیک را تشکیل می‌دهند.

به گزارش جی پلاس؛ تیم ملی بسکتبال ایران در سال 2007 برای اولین و آخرین بار با قهرمانی در آسیا سهمیه صعود به المپیک 2008 پکن را گرفت. در دو دوره بعدی یکبار در ووهان و با باخت برابر اردن شانس صعود به المپیک از دست رفت و یک بار هم در سال 2015 با شکست برابر فیلیپین و چین. در این دوره اما به نظر می‌رسد کار قدری دشوارتر از قبل هم هست و این بار کسب سهمیه المپیک شاید به اندازه اولین بار، مزه و ارزش داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید