به گزارش ایرنا، هنوز مغازه های فروش آب تصفیه شده در قیامدشت رونق دارد و مردمی که با سختی دبه های 10 و 20 لیتری را در دست گرفته و به سمت خانه های خود می روند.
برخی از اهالی نیز ترجیح می دهند منتظر ماشین های حمل آب شرب شیرین مانده و زمانی که این ماشین ها به درب منزل آنان می رسند آب شرب مورد نیاز خود را بخرند.
به پیرمرد نگاه می کنم که دبه های خود را پر کرده و پول آن را با دستان لرزان خود پرداخت می کند و سپس با سختی به سمت ماشین خود می رود؛ به کنارش می روم و میپرسم پدرجان چرا آب میخری؟! نگاهی معنادار به من می کند و می گوید: آب قیام دشت بدمزه و شور است.
حاج امیر فکورصبور می گوید: آب لوله کشی قیام دشت نه برای شرب مزه و طعم مناسب دارد و نه برای مصارف چایی و غذا کیفیت مورد قبولی دارد.
وی ادامه می دهد: این آب سنگین بوده و حتی غذا با این آب مشکل طبخ دارد و حبوبات و گوشت دیرپز می شوند.
یکی دیگر از شهروندان شهرک قیامدشت که از رانندگان تاکسی این بخش است با اشاره به جرم گرفتن کتری ها و سماورهایشان گفت: وقتی از این آب برای تهیه چای استفاده می کنیم از سنگ کلیه و سایر بیماری های کلیوی می ترسیم و بجای مصرف این آب از آب های تصفیه شده در سطح شهر و یا آب معدنی استفاده می کنیم.
محمدی همچنین اذعان داشت که کیفیت آب شرب بخش قیام دشت از زمان وصل شدن به آب شرب تهران بهتر شده است و یادآور شد: کیفیت آب نسبت به چند سال پیش خیلی بهتر شده ولی هنوزم هم به نظر 40 درصد از کیفیت استاندارد فاصله دارد.
**آب شرب بخش قیام دشت سنگین است
یکی دیگر از شهروندان بخش قیام دشت در خصوص کیفیت آب شرب می گوید: بخش اعظمی از آب شرب قیام دشت از چاه های عمیق منطقه تامین می شود و به دلیل وجود نمک و مواد کانی موجود در آن سنگین است.
مهدی ایزدی ادامه می دهد: آب شرب قیام دشت از زمانی که با آب شرب تهران مخلوط گشته کمی بهتر شده ولی این کیفیت در روزهای مختلف متغیر است در بعضی از ایام آب شرب مزه خوبی دارد ولی بعد از چند روز شور و بد مزه می شود.
وی که از کسبه این بخش جنوب شرقی پایتخت است به غیر قابل شرب بودن آب قیام دشت اشاره می کند و می گوید: تقریبا تمام افراد ساکن در این بخش از آب تصفیه خانه های شهری و یا آب معدنی استفاده می کنند که این کار نیز با توجه به پایین بودن سرانه درآمد خانوارها در این منطقه هزینه زیادی بر دوش خانوارها می اندازد.
**آب لوله کشی قیام دشت فقط به درد شستشو و کارهای غیر شرب می خورد
شهروند دیگری که از معلمان بخش قیام دشت است به خبرنگار ایرنا می گویید: آب لوله کشی قیام دشت فقط به درد شستشو و کارهای غیر شرب می خورد و اصلا نمی توان از آن در مصارف آشپزی و مصرف شرب استفاده کرد.
مینا جعفری به توزیع آب شرب توسط تانکرها و فروش آب در گالن های 20 لیتری در سطح بخش قیام دشت اشاره کرد و گفت: ساکنان این بخش جنوب شرقی تهران نیازهای شرب خود از وانت های تانکر دار مخصوص حمل آب شرب تهیه می کنند که خرید و حمل گالن های 20 کیلویی مشکلات زیادی برای افراد آسیب پذیر مانند خانوم های باردار و سالمندان ایجاد می کند.
وی ادامه می دهد: قیمت هر 20 لیتر آب شرب در درب خانه ها هزار تومان است که اگر از درب مغازه های تصفیه موجود در سطح شهر خرید کنیم گالنی 800 تومان است.
جعفری به سطح پایین بودن درآمد خانواده ها در این بخش محروم اشاره می کند و می گوید: مصرف آب لوله کشی در مصارف شرب باعث انواع بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه می شود و خرید آب تصفیه نیز با توجه به میزان درآمد خانوارها فشار مالی بر آنان وارد می کند که در هر دو صورت خانواده های این بخش محروم از پرداخت هزینه ها عاجر هستند.
در ادامه یکی از کارگران مغازه تصفیه آب در قیام دشت به خبرنگار ایرنا می گویید: مغازه های تصفیه آب بخش قیام دشت سه باب بودند که با متصل شدن آب این منطقه به سیستم آب شرب تهران مشتری آب تصفیه شده کم شد و یکی از سه مغازه تعطیل شد.
رضا فاضلی ادامه می دهد: مردم مانند گذشته از آب این مغازه ها و همچنین وانت های آب شیرین استقبال نمی کنند و این به دلیل بهبود آب شرب منطقه است ولی برخی از آنها هنوز هم برای مصارف شرب و پخت و پز آب خریداری می کنند.
وی با بیان اینکه تعداد تانکرهای حمل آب شرب در منطقه کم شده است اظهار داشت: بسیاری از کسانی که در حرفه پخش آب شرب مشغول بودنند این کار را رها کرده اند و تعداد اندکی وانت تانکر دار در سطح منطقه باقی مانده است.
**مشکلات آب شرب شهرک قیامدشت تا دو ماه دیگر کاملا رفع می شود
بخشدار خاوران در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات آب شرب بخش قیام دشت تا دو ماه دیگر با راه اندازی مخزن 5 هزار مترمکعبی ذخیره آب رفع می شود.
حسن بابائی با بیان اینکه مخزن 5هزار متر مکعبی ذخیره آب شرب قیام دشت با اعتباری دو مرحله ای 25 میلیارد ریالی فرمانداری ری در مرحله آزمایش است گفت: مشکلات قطعی آب و تزریق آب چاه به سیستم آب شرب و در نتیجه سنگینی، املاح و شوری آب شرب این منطقه با راه اندازی این مخزن به طور کامل رفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه آب شرب سالم مطالبه 30 ساله مردم قیام دشت از همه دولت ها بوده است اظهار داشت: مردم این منطقه تا قبل از دولت یازدهم از آب چاه های اطراف آن که دارای املاح بالا، مزه شور و سنگین بود استفاده می کردند که باعث نارضایتی آنان بود ولی با پیگیری های فرمانداری ری قرار بر آن شد که آب قیام دشت از سال 93 توسط سد ماملو تامین شود.
بابائی ادامه داد: سهم آب شرب قیام دشت از سد ماملو 90 لیتر در ثانیه است که این مقدار در زمان های اوج مصرف مخصوصا ماه های اخر سال که مصارف خانگی به اوج خود می رسد جوابگوی نیاز این بخش نیست و به همین دلیل از آب چاه برای جبران کمبود به لوله های آب شرب تزریق می شود.
وی با بیان اینکه آب چاه تزریق شده در سیستم آب شرب قیام دشت 10 درصد از میزان کل آن است عنوان داشت: مخزن 5 هزار مترمکعبی قیام دشت در صورت بهره برداری با ذخیره سازی آب سد ماملو در شب می تواند بخوبی نیازهای مردم این منطقه را در طول روز و در اوج مصرف جوابگو باشد و به طور کامل مصرف آب چاه را در سیستم آب شرب متوقف کند.
بابائی در خصوص کیفیت آب چاه قیام دشت نیز گفت: آب چاه این منطقه دارای املاح، شوری و سنگینی است ولی از لحاظ بهداشتی به هیچ عنوان آلود نیست و شهروندان در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانند نمونه آب را به بخشداری جهت آزمایش ارسال کنند.
وی ادامه داد: شبکه بهداشت قیام دشت به طور متناوب آب شرب این بخش را آزمایش می کند.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.