سقوط مداوم و بی‌ سابقه ارزش پول ملی ترکیه این کشور را بجران تازه ای مواجه کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد لیر ترکیه برای چهارمین روز پیاپی با کاهش قیمت مواجه بود؛ پس از اینکه رئیس جمهور این کشور در تنش با آمریکا از موضع خود کوتاه نیامد.

امروز در بازار آسیا لیر ترکیه با 11 درصد کاهش دیگر در مقابل دلار  مواجه شد.

روزنامه حریت گزارش داد در همین راستا، دولت ترکیه بسته‌ ای ارزی را به موسسات مالی این کشور ارائه کرده که قرار است روند سقوط واحد پول ملی این کشور را متوقف کند.

«برات آلبایرات» وزیر اقتصاد ترکیه روز یکشنبه با اعلام این مطلب اظهار داشت: «ما این بسته را به بانک‌ ها و موسسات مالی ارائه کردیم و آنها از امروز دوشنبه برای تقویت لیر به کار خواهند بست تا نگرانی‌ های بازارهای مالی برطرف شود.»

این بسته در پی سقوط مداوم و بی‌ سابقه ارزش پول ملی ترکیه در هفته‌ های اخیر ارائه شده است.

آلبایرات همچنین گفت: «از روز دوشنبه موسسات ما اقدامات لازم را در زمینه کاهش نگرانی‌ ها درباره آینده نرخ ارز انجام خواهند داد و گام‌ های ضروری را در این خصوص بر خواهند داشت تا بازار اطمینان حاصل کند که ما برنامه‌ های کاملی برای بهبود اوضاع در دستور کار داریم.»

وزیر اقتصاد ترکیه البته بدون اینکه توضیحی در خصوص جزئیات این طرح‌ ها ارائه دهد، تنها به بیان این جمله بسنده کرد: «تمام برنامه‌ ها و اقدامات ما آماده است، اما فعلا نمی‌ توانم جزئیات بیشتری در این رابطه بیان کنم.» وی گفت شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ارز ملی ترکیه حمله کرده است.

«تاکاشی کودو» رئیس بخش پژوهش بازارهای مالی در شرکت «فوجیتومی» در توکیو گفت: «سنگینی تنش میان ترکیه و آمریکا بر دوش لیر افتاده و بعید است وضعیت به این زودی بهبود یابد. نگرانی ها همچنین در مورد موسسات مای اروپایی که در تماس با ترکیه هستند، افزایش یافته است. به طور کلی، ارزهای بازار در حال ظهور به دلیل تمامی این مشکلات در سراشیبی قرار دارد.»

ارز ترکیه در بحران عمیقی گرفتار شده که دستور کار دولت برای اجرای طرح موسوم به «رشد اقتصادی به هر قیمتی» و همچنین تنش این کشور با آمریکا عامل بروز این بحران بوده است. امروز دوشنبه ارزش لیر در بازارهای جهانی به کمترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید. لیر در ساعت 13:07 به وقت توکیو به 6.8250 در برابر هر دلار سقوط کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در یک سخنرانی با تاکید بر اینکه این کشور در وضعیت «جنگ اقتصادی» قرار دارد، اظهار داشت: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند آن را به بانک ها آورده و به لیر تبدیل کنند. این یک مبارزه ملی و بومی است. این پاسخی دندان شکن به افرادی خواهد بود که به اقتصاد کشور حمله کرده اند.

سالیان متمادی اجرای سیاست «رشد اقتصادی به هر قیمتی»، شرکت های ترکیه ای را با صدها میلیارد دلار بدهی های خارجی، تورم و یکی از بزرگترین کسری حساب جاری ها در جهان مواجه کرده است.

«ری اتریل» رئیس بخش استراتژی ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: «هنوز نشانه ای در مورد اینکه دولت یا بانک مرکزی ترکیه قرار است اقدامات سیاست مالی یا پولی را اعلام کند که بتواند به سرعت اعتماد را به ترکیه بازگرداند، دیده نمی شود.»

لیر ترکیه که در یک بحران کامل قرار دارد، روز جمعه 10 اوت به پایین‌ ترین سطح خود از سال 2001 رسید و 18 درصد کاهش ارزش را تجربه کرد. بعد از تنش‌ ها میان ترکیه و آمریکا و همچنین وضع تعرفه‌ های بالاتر برای آلومینیوم و فولاد از سوی دونالد ترامپ برای اجناس وارداتی از ترکیه به آمریکا، اوضاع اقتصادی ترکیه بیش از گذشته به هم ریخت.

حال دولت این کشور تلاش دارد با انجام اقدامات تازه، از سقوط هرچه بیشتر ارزش پول ملی (لیر) بکاهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.