پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در سایه نارضایتی آمریکا و تلاش آنکارا برای کسب رضایت ترامپ؛

ترکیه سامانه موشکی اس400 را ماه ژوئن از روسیه تحویل می گیرد

ترکیه تلاش می کند که رضایت دولت آمریکا را برای خرید سامانه اس400 از روسیه کسب کند.

 

به گزارش جماران به نقل خبرگزاری آناتولی،وزیر دفاع  ترکیه اعلام کرد روس‌ها زمان تحویل سیستم دفاع موشکی اس-400 به کشورمان را ماه ژوئن آینده اعلام کرده‌اند.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه که برای شرکت در سی و هفتمین کنفرانس سالانه مشترک شورای همکاری ترکیه-آمریکا (TAİK) و شورای آمریکایی-ترک (ATC) به واشنگتن رفته است، خطاب به خبر‌نگاران گفت: در آخرین دیدارم با مقامات روسی، آنان زمان تحویل سیستم دفاع موشکی اس-400 را ماه ژوئن اعلام کردند.

آکار فعالیت‌های ترکیه برای خرید سیستم‌های دفاع موشکی را حق طبیعی آنکارا دانسته و تاکید کرد که این یک مساله امنیتی و دفاعی است.

وی افزود: «این سیستم‌ها(اس 400) اکنون در سوریه مستقر هستند و در نزدیکی آنها در سرزمین های اشغالی نیز اف-35 ها مستقرند. در کشورهای حوزه بالتیک چنین وضعیت مشابهی برقرار است. ما از کشورهایی عضو ناتو می‌خواهیم اقدام لازم را از لحاظ فنی انجام دهیم. احتمالا اس-400ها مسئولیت دفاع از استانبول و آنکارا را برعهده خواهند داشت و اف-35 ها هم در مالاتیا مستقر می‌شوند. در مورد این موضوعات گفتگو و در صورت نیاز تدابیر لازم را اتخاذ کنیم».

آکار تصریح کرد که برای کنترل حریم هوایی ترکیه نیازمند تعداد زیادی سیستم دفاعی هوایی و موشکی هستیم.

وزیر دفاع ترکیه همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تدابیر آنکارا در مقابل تحریم احتمالی جنگنده‌های اف-35 از طرف آمریکا گفت: نمی‌خواهیم با پیش فرض‌ها باعث سؤ تفاهم و سخت تر شدن شرایط شویم. به همکاری ادامه می‌دهیم اما می‌توانم بگویم که همه تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی اس-400 روسیه با جنگنده‌های اف-35 و دیدار با مقامات آمریکایی در این خصوص گفت: ما پیشنهاد دیدار و گفتگو در خصوص مسائل فنی این موضوع را به آمریکایی‌ها ارائه کرده‌ایم.

آکار همچنین درباره سوریه و شمال آن نیز گفت: ما به تمامیت ارضی سوریه احترام قائلیم و به هیچ عنوان چشمداشتی در آن نداریم. مسئله ما تهدیدهای تروریستی علیه کشورمان است. به همین دلیل پیشنهاد بازپس گیری سلاح‌های تروریست‌ها و انتقال آن‌ها به 40-30 کیلومتری به سوی مرز را داده‌ایم.

در همین حال ترکیه تلاش می کند که رضایت دولت آمریکا را برای خرید سامانه اس400 از روسیه کسب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین زمینه برات البیراک وزیر دارایی ترکیه روز دوشنبه به آمریکا سفر کرده و با«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این زمینه دیدار کرد. 

وی پس از این دیدار گفت که ترامپ دیدگاه منطقی درباره خرید احتمالی سامانه اس400 در پیش گرفته است.

قصد ترکیه برای سامانه موشکی اس 400 روسی باعث تنش میان آمریکا و ترکیه دو عضو ائتلاف ناتو شد و واشنگتن اعلام کرد که به دلیل این قرارداد تحریم هایی را علیه آنکارا اعمال می کند.

آلبایراک در حساب توئیتر خود ضمن ارزیابی دیدارهایش در واشنگتن نوشت: در جریان نشستی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و جارد کوشنر مشاور ارشد کاخ سفید که در راستای برداشتن گام‌هایی برای افزایش همکاری‌های فی مابین صورت گرفت٬ با رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار و گفتگو کردیم».

دونالد ترامپ...دیدار با وزیر دارایی ترکیه

برات آلبایراک، وزیر مالی ترکیه همچنین طی سخنانی در ضیافت شام سی و هفتمین کنفرانس مشترک سالانه که با هماهنگی شوراهای ترکیه-آمریکا و آمریکایی-ترک در واشنگتن برگزار شد، تاکید کرد که عمق تاریخی و قدرت نهادینه اتحاد ترکیه و آمریکا در زمینه امنیت در چارچوب ناتو سنگ بنای روابط دوجانبه مان است.

او شرکت گسترده مقامات بلند رتبه ترکیه در این کنفرانس را نشان دهنده قائل بودن اهمیت زیاد برای آن برشمرد و افزود: دوره ای را پشت سر می گذاریم که تغییرات مشابهی در سطح جهانی در تمام زمینه ها صورت می گیرد. سیستم جهانی از هر طرف توسط نیروهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تهدید می شود. نیروهای جهانی و بازیگران منطقه ای در معرض تهدیدهایی هستند که گزینه دیگری غیر از سازش با شرایط جدید ندارد. هیچ کشوری در دنیا به تنهایی قادر نیست این آزمون ها را کنترل و رهبری کند.

آلبایراک با اشاره به اینکه دو کشور قادر به حل مسائل مربوط به روابط دوجانبه هستند ادامه داد: طی سالهای اخیر اتحاد ترکیه-آمریکا با چندین آزمون مواجه شد. آمریکا نقش جهانی خود و موقعیت منطقه ای خود را دوباره تعیین و ترکیه نیز تلاش می کند منافع ملی خود را در منطقه که شرایطش رفته رفته دشوارتر می شود حفظ کند. تهدیدهای امنیتی و ریسک های ژئوپلتیک و ژئواکونومیک تنوع سازی در همکاری های دوطرفه را اجتناب ناپذیر می سازد.

وی با بیان اینکه طی ده سال اخیر در تنش های پیش آمده، رهبران ترک و آمریکایی برای حل بحران به صورت فعال دخالت کرده اند، تصریح کرد: پیام مشترک پس از هر نشست همکاری بیشتر، ادامه شراکت استراتژیک و مذاکره بوده است. اما در چند سال اخیر تحولات منطقه باعث شده روابط دوجانبه به نحو مورد خواست رهبران، باثبات نباشد. از زمان آغاز بحران سوریه درباره حل آن برای همکاری با آمریکا اعلام آمادگی کردیم. مذاکرات میان ترکیه و آمریکا در زمینه منطقه امن در شمال سوریه اگر باعث برقراری ارتباط عملکردی شود نخستین همکاری عملی دو کشور در میدان به وقوع خواهد پیوست.

آلبایراک در پایان تاکید کرد: اگرچه دو کشور در بسیاری زمینه ها اختلاف نظر دارند اما این اختلافات با مذاکرات سازنده قابل حل خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.