نفوذ ژنرال خلیفه حفتر در لیبی - کشوری که سال ها است درگیر جنگ داخلی و خشونت است - دائما بیشتر می‌ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد نیروهای ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» می‌ خواهند کنترل طرابلس را دست بگیرند. این ژنرال 75 ساله فردی خشن و قدرت‌ طلب به شمار می‌ رود. هدف او از حمله به پایتخت چیست؟ 

نفوذ ژنرال خلیفه حفتر در لیبی - کشوری که سال ها است درگیر جنگ داخلی و خشونت است - دائما بیشتر می‌ شود. اما مخالفان این ژنرال 75 ساله به او اتهام می‌ زنند که در ‌پی برقراری یک دیکتاتوری نظامی جدید است.

خلیفه حفتر در تاریخ سیاسی لیبی در نقش‌ های مختلفی ظاهر شده است؛ همراه و فرد مورد اعتماد «معمر قذافی»، عضو جنبش اپوزیسیون لیبی، جاسوس احتمالی سازمان سیا و بالاخره فعال در قیام علیه قذافی. او در اتحاد جماهیر شوروی سابق آموزش نظامی دید و در سال 1969 همراه با قذافی علیه شاه ادریس کودتا کرد و در دوران قذافی از نردبان قدرت بالا رفت.

حفتر در جریان درگیری‌ های نظامی میان لیبی و چاد (1978 تا 1987) به اسارت گرفته شد. اما رهبر لیبی به جای تلاش برای آزادی او مدعی شد که حفتر به ارتش او تعلق نداشته است. به دلایلی که روشن نیست، این سازمان سیا بود که موجبات آزادی او را فراهم کرد. حفتر پس از آن دو دهه در آمریکا زندگی کرد. منتقدانش می‌ گویند او در آن مدت برای این سازمان کار کرده است.

خلیفه حفتر در سال 2011 به لیبی بازگشت تا به جنبش علیه قذافی بپیوندد. شورای ملی موقت که بازوی سیاسی شورشیان بود، او را به ریاست نیروهای زمینی برگزید. اما حفتر از همان ابتدا مورد اعتماد کامل این شورا نبود. اعضای شورای ملی موقت لیبی او را تشنه قدرت و بسیار جاه‌ طلب می‌ دانستند و نگران این بودند که او به دنبال ایجاد یک دیکتاتوری جدید باشد.

نیروهای تحت رهبری او موفق شدند نیروهای اسلام‌ گرا را در سال 2017 از بنغازی بیرون کنند. زمانی که ژنرال حفتر در سال 2018 برای بستری شدن در یک بیمارستان به پاریس پرواز کرد، شایعات زیادی درباره ابتلای او به بیماری‌ ای شدید یا حتی مرگ او پخش شد. اما او دوباره بازگشت و با ارتش ملی لیبی توانست شهر «درنه» را نیز از اسلام‌ گرایان پس بگیرد.

در ماه ژانویه نیروهای حفتر توانستند مناطقی از جنوب لیبی را که حوزه‌ های نفتی این کشور بودند به تصرف خود درآورند. از روز چهارشنبه گذشته (3 آوریل) او و نیروهایش قصد تصرف پایتخت را کرده‌ اند؛ جایی که دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در آن مستقر است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌ شود.

منتقدان می‌ گویند ژنرال خلیفه حفتر قدرتش را مدیون کمک‌ های کشورهای مختلفی است از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، امارات، مصر و فرانسه. در سال 2016 یک بالگرد در لیبی سقوط کرد و سه سرباز فرانسوی سرنشین آن کشته شدند. گفته شد که آنها اطلاعات مخفی برای حفتر جمع می‌ کردند. دولت وفاق ملی از آن حادثه به عنوان نقض حاکمیت ملی لیبی یاد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.