با توجه به تنش‌های هفته های اخیر بین رم و پاریس و همچنین سخنان وزیر حمل و نقل ایتالیا پروژه ساخت قطار پاریس-لیون-تورینن متوقف می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، به نظر می رسد که تنش میان ایتالیا و فرانسه وارد عرصه های جدیدی شده است و از سیاست به اقتصاد کشیده شده است.

برخلاف روند پیشرفت پروژه قطارهای سریع السیر بین «پاریس_لیون_ تورین» وزیر حمل و نقل ایتالیا در آخرین صحبت‌هایش گفته است که به دلیل هزینه‌های بالا و سنگین، این پروژه هدر دادن سرمایه کشور است.

در واقع پیمانکار این پروژه برای اجرای آن نیاز به ساخت یک تونل ۵۸ کیلومتری در رشته کوه های «آلپ» در مرز بین ایتالیا و فرانسه دارد.

در حالی که بخشی از پروژه ساخت این تونل آغاز شده است اما با توجه به تنش‌های هفته های اخیر بین رم و پاریس و همچنین سخنان وزیر حمل و نقل ایتالیا، می توان گفت این پروژه دست کم موقتا متوقف خواهد شد.

هزنیه ساخت این تونل ۸.۶ میلیارد یورو برآورد شده است.

به جز وزیر حمل و نقل ایتالیا، از سال ۲۰۱۲ بسیاری از هوادران محیط زیست از ساخت تونل و ویرانی کوه اظهار نگرانی و اعتراضاتی را ترتیب داده اند.

برای نهایی شدن این پروژه نیاز به ۲۰ میلیارد یورو است و «دانیلو تونینلی» وزیر حمل و نقل ایتالیا می گوید آمار و ارقام نشان می دهند که اثرات منفی ساخت تونل ییشتر از اثرات مثبت آن است.

وزیر حمل و نقل از حزب موسوم به «جنبش پنج ستاره» می آید. این حزب با «لیگ» یا لیگ شمال، حزب راستگرای افراطی ایتالیا تشکیل دولت ائتلافی ایتالیا را می دهند. حزب لیگ شمال پیشتر در یک بیانیه از ایجاد خط قطار سریع السیر بین تورین و پاریس حمایت و منافع آن برای اقتصاد ایتالیا را پرشمار معرفی کرده است.

در تحولی دیگر، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که ایتالیا به طور رسمی از فرانسه خواسته است تا یک شورشی چپگرای افراطی را به این کشور مسترد کند. به گفته دولت فرانسه این چپگرای ایتالیایی در سال های موسوم به «سالهای سرب» فعال بوده است.

«ماتئو سالوینی» وزیر کشور و معاون نخست وزیر ایتالیا پیشتر در ماه گذشته از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، رسما درخواست کرده بود تا این «مجرم چپ گرا» را به همراه چند تن دیگر از همراهانش برای محاکمه به ایتالیا بفرستد.

«سال های سرب» دوره ای بین دهه شصت میلادی تا دهه هشتاد است که چپ گرایان افراطی عضو گروه «بریگاد سرخ» و «پرولتاریای مسلح برای کمونیسم مسلح» ثروتمندان و سیاستمداران ایتالیایی را به گروگان گرفته و یا به قتل می رساندند. هم چنین به گفته دادگاه های ایتالیا این گروه در چند حمله مسلحانه و بمب گذاری نیز دست داشته است.

سخنگوی وزارت دادگستری فرانسه می گوید بیشتر از یک هفته است دو کشور ایتالیا و فرانسه بر سر استرداد نه تنها این ستیزه جو بلکه هشت تن دیگر از این فعالان چپ افراطی ایتالیا که در فرانسه مستقر هستند وارد گفتگو شده است.

در میان این ۹ نفر، سه نفر در دهه هفتاد میلادی به اتهام گروگان گیری «آلدو مورو» نخست وزیر پیشین ایتالیا محکوم شده اند.

درخواست استرداد این فعالان شورشی از سوی ماتئو سالوینی، پس از استرداد مشهورترین عضو این گروه «چزاره باتیستی» از آمریکای جنوبی به ایتالیا، صورت گرفت. باتیستی پس از آنکه موفق شد در سال ۱۹۸۱ از زندانی در ایتالیا فرارکند ابتدا ۱۵ سال به فرانسه مهاجرت کرد و پس از تهدیدها راهی آمریکای جنوبی شد. وی در سال ۱۹۹۳ به طور غیابی در دادگاهی در ایتالیا به اتهام چهار فقره «ترور» در فاصله سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ به حبس ابد محکوم شد.

چزاره باتیستی متهم به قتل «پیر تورجیانی» جواهر فروش معروف در میلان نیز هست.

 

اوج تنش میان فرانسه و ایتالیا و منشأ آن

 هفته پیش روابط فرانسه و ایتالیا شاهد تنشی بی سابقه شد و در پی آن وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد در اعتراض به آنچه اظهارات «خشم برانگیزانه» و «حملات بی سابقه» مقامات ایتالیا توصیف شده سفیر خود را برای پاره ای مشورت ها از رم فراخواند.

در بیانیه ای که از سوی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه منتشر شد، آمده است: «فرانسه از چند ماه پیش تاکنون هدف اتهام های تکراری، حملات بی اساس و اظهارات خشم بر انگیزانه ای قرار گرفته که برای هر کس شناخته شده و قابل یادآوری است.»

«آنیس فان در موهل» سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در این بیانیه تاکید کرده است: «این حملات از زمان پایان جنگ (...) تاکنون بی سابقه است و دخالت های اخیر نوعی تحریک مضاعف و غیرقابل قبول محسوب می شود.»

این بیانیه در حالی منتشر شد که روز سه شنبه هفته گفته«لوئیجی دی مایو» معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جنبش پنج ستاره با نمایندگانی از جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» در فرانسه دیدار و گفت و گو کرد. جلیقه زردها از سه ماه پیش منشا بزرگترین حرکت اعتراضی به سیاست های «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه بوده اند.

وزارت خارجه فرانسه از دیدار لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا با رهبران جنبش موسوم به جلیقه زردهای فرانسه انتقاد کرده و آن را تضعیف کننده روابط بین دو کشور خوانده بود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این خصوص گفته بود: «این عمل تحریک آمیز جدید بین کشورهای همسایه و شرکای عضو در اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست.»

آقای دی مایو پس از این ملاقات با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی ضمن تایید دیدار با «جلیقه زردها» تاکید کرد : «باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است، تکرار می کنم باد تغییر در آلپ وزیدن گرفته است.»

این ملاقات جنجال برانگیز پس از آن صورت گرفت که لوئیجی دی مایو، رهبر شاخه راست افراطی ایتالیا پیشتر در اقدامی بی سابقه بارها سخنانی بر ضد دستگاه اجرایی فرانسه به زبان آورده بود.

«ماتئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا پس از آنکه سفیر فرانسه از کشورش فراخوانده شده اعلام کرد که حاضر است برای حل اختلافات فی مابین جهت گفتگو با رئیس جمهور فرانسه بر سر میز مذاکره بنشیند.

سالوینی برغم طرح این نکته یاد آور شد که فرانسه باید از پس زدن مهاجران در مرزهای خود دست بردارد و پایگاهی امن برای مجرمان ایتالیایی قلمداد نشود.

وزیر کشور ایتالیا همچنین از دولت فرانسه خواست برای نشان دادن حسن نیت و حرکت در مسیر درست پانزده فعال چپ ایتالیا را که از سالهای دور به این کشور پناه برده اند به ایتالیا تحویل دهد.

رهبر «لیگ»، دیگر حزب راست افراطی ایتالیا که به همراه جنبش پنج ستاره دولت ائتلافی در این کشور به نخست وزیری جوزپه کونته را تشکیل داده، پیشتر بارها نشان داده بود با دولت فرانسه بر سر بسیاری از مسائل سر ناسازگاری دارد.

وزیر کشور ایتالیا که از وی به عنوان مرد قدرتمند دولت در رم نام می برند پیش از این در سخنانی که میان مسئولان کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا بی سابقه توصیف شده، ابراز امیدواری کرده بود که مردم فرانسه به زودی از شر «یک رئیس جمهوری خیلی بد» رها شوند.

تنش میان مقامات فرانسوی و ایتالیایی بر سر پناهجویان پیشتر سبب شده بود تا امانوئل ماکرون نیز در واکنش به رویکرد مقامات رم سخنانی به شدت انتقاد آمیز به زبان آورد.

رئیس جمهور فرانسه در این خصوص تصمیم دولتمردان ایتالیا برای امتناع از پذیرش مهاجر سرگردان بر روی عرشه کشتی «آکواریوس» در آب های مدیترانه را تاسف بار و غیر مسئولانه توصیف کرده بود.

«گابریل آتل» سخنگوی حزب تحت رهبری رئیس جمهور فرانسه نیز در ادامه واکنش های مقام های فرانسوی این رویکرد دولت ایتالیا را «تهوع آور» قلمداد کرده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.