رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد امروز برای رای گیری مصوبه ای در سنا تلاش می کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقجی معرفی می کند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی هیل گزارش داد «باب کورکر» عضو جمهوری خواه سنای آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی اعلام کرد امروز برای رای گیری مصوبه ای در سنا تلاش می کنیم که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را به عنوان مسئول قتل «جمال خاشقجی» معرفی می کند.

کورکر گفت: «این مصوبه محمد بن سلمان را مسئول قتل خواهد دانست. این یک بیانیه محکم از سوی جمهوری خواهان است. این یک بیانیه شدیداللحن از سوی سنای آمریکا است که به آن رای داده خواهد شد.»

چنین قطعنامه ای همچنین دونالد ترامپ را آشفته خاطر خواهد کرد زیرا وی اصرار دارد شواهد مبنی بر مقصر دانستن بن سلمان کافی نیست.

کورکر امیدوار است این مصوبه فرآیند کمیته را طی کند و در تقویم سنا مستقیما به عنوان قطعنامه جا بگیرد. با این حال تضمینی وجود ندارد که این لایحه در صحن سنا رای بیاورد.

کورکر گفت: «امیدوارم این لایحه در سنا به شکل چشمگیری مورد حمایت قرار گیرد. نمی توانم تصور کنم که کسی از آن حمایت نکند.»

این در حالی است که دو هفته دیگر تا پایان کار کنگره جاری باقی مانده است.

گروهی از سناتورها به رهبری «لیندسی گراهام» هفته پیش قطعنامه ای را معرفی کردند که نشان می دهد محمد بن سلمان در قتل خاشقجی دست دارد. اما کورکر هفته پیش اعلام کرد شخصا در این زمینه اقدام می کند.

اقدام کورکر در حالی صورت می گیرد که سنا به دنبال راهی است که بدون آسیب زدن به روابط آمریکا و عربستان به قتل خاشقجی واکنش نشان دهد.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد پیش نویس این مصوبه از ولیعهد سعودی می خواهد دیگر سیاست های خصمانه خود را هم در منطقه خلیج فارس متوقف کند.

این روزنامه تاکید کرد سنا ممکن است پیش از پایان سال 2018، به طور رسمی محمد بن سلمان را در جنایت قتل خاشقجی محکوم کند.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات، «مایک لی» سناتور دموکرات و «برنی سندرز» سناتور مستقل هم قطعنامه مشترکی ارائه کرده اند که هدف آن پایان دادن به حمایت آمریکا از تجاوز سعودی ها و ائتلاف عربی تحت سرکردگی ریاض به یمن است. انتظار می رود سنا روز چهارشنبه این قطعنامه را بررسی کند.

در حالی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی اعلام کرد که بن سلمان مستقیما مسئول قتل خاشقچی است، دونالد ترامپ این گزارش را رد کرده است.

خاشقچی 2 اکتبر (10 مهر) در حالی که برای دریافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، توسط عوامل سعودی کشته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.