ترامپ از سلاح های استراتژیک بسیار پیشرفته روسیه که بر همتاهای آمریکایی برتری یافته اند احساس نگرانی می کند. ترامپ همچنین نگرانی دیگری دارد که شدید تر است و آن از چین به عنوان رقیب استراتژیک جدید است که فقط به دنبال به دست گرفتن سکان هدایت در آسیا نیست بلکه به دنبال سیطره بر جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: خروج «دونالد ترامپ» از معاهده سلاح های هسته ای میان برد که در سال 1987 میان روسیه و آمریکا امضا شده اقدام تنش زای جدیدی است که فقط روسیه که این توافقنامه را امضا کرده هدف قرار نمی دهد بلکه چین را نیز هدف قرار می دهد که آن را امضا نکرده است.

این اقدام ناگهانی ترامپ که ممکن است به مسابقه تسلیحات هسته ای بالستیک منجر شود بنابر چند دلیل صورت گرفت:

اول: ترامپ احساس کرد که روسیه این معاهده را نقض می کند و کلاهک های هسته ای و موشک های بالستیکی را ساخته است که برد آنها از 500 تا 2500 کیلومتر می رسد؛ اتهامی که روسیه آن را رد کرد.

دوم: راحت شدن از بار این معاهده و ساخت موشک های بالستیک جدید با دور برد بیشتر.

سوم:مذاکره دوباره برای رسیدن به معاهده جدیدی که چین نیز آن را امضا کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به مسکو پرواز کرد و این نیت های کشورش را به اطلاع مسئولان روسی رساند امری که آنها را خشمگین کرد و باعث شد درخواست برگزاری نشست سران دو کشور آمریکایی و روسی در پاریس در روز 11 نوامبر آینده کنند.

ترامپ از سلاح های استراتژیک بسیار پیشرفته روسیه که بر همتاهای آمریکایی برتری یافته اند احساس نگرانی می کند. ترامپ همچنین نگرانی دیگری دارد که شدید تر است و آن از چین به عنوان رقیب استراتژیک جدید است که فقط به دنبال به دست گرفتن سکان هدایت در آسیا نیست بلکه به دنبال سیطره بر جهان است.

نزاع آمریکا و چین این روزها به شکل آشکار و علنی در حال تشدید است و جرقه این نزاع زمانی زده شد که «آکسای جین پنگ» یکی از رهبران چینی «رؤیای چین» برای تبدیل شدن کشورش به یک کشور بزرگ به لحاظ اقتصادی،نظامی و سیاسی را اعلام کرد.

چینی ها به آمریکا که کشورشان را متهم به نقض حقوق بشر می کند می گویند که کشوری «منافق» است و در حالی که خودش همه اشتباه ها و گناهان را مرتکب می شود اما کشورشان را به این گناه ها متهم می کند و این را در اشاره به حمله به عراق و دخالت نظامی در لیبی و حمایت از رژیم های دیکتاتور در سراسر جهان می گویند.

آمریکا از این می ترسد که زمان به نفعش نباشد بلکه به نفع چین است به همین دلیل همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از صعود چین اتخاذ می کند زیرا میزان رشد اقتصادی چین دو برابر همتای آمریکایی اش است و میلیاردها دلار در پروژه های« هوش مصنوعی» و فناوری های جدید تزریق می کند.

رئیس جمهور آمریکا به «هوس» خود در  لغو توافقنامه ها و معاهدات و تهدید و به خطر انداختن امنیت و ثبات جهان و نیز بازگرداندن جهان به جنگ سرد ولی این بار به شکل خطرناک تر ادامه می دهد. ترامپ توافقنامه هسته ای با ایران را لغو کرد و کوبیدن بر طبل های جنگ علیه این کشور آغاز کرد و اکنون نیز از معاهده سلاح های هسته ای میان برد خارج می شود.

این مرد (ترامپ) جهان را به لبه پرتگاه می کشاند و کنفرانس امنیتی مونیخ که اوایل سال جاری برگزار شد نسبت به این ماجراجویی های متهورانه اش هشدار داد و به همین دلیل باید وی را متوقف کرد و از مقامش پیش از آن که «فاجعه قرن» رخ دهد کنارش زد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.