شکست مرد مورد اعتماد آنگلا مرکل در انتخابات درون حزبی، انقلابی در کاخ صدراعظم به شمار می‌ رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه‌ وله در سرمقاله خود نوشت: «فولکر کاودر» نماینده پرنفوذ حزب دموکرات مسیحی در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌ تاگ) 13 سال رئیس فراکسیون مشترک حزب آنگلا مرکل و حزب خواهر آن، حزب سوسیال مسیحی بود. کاودر یکی از مهم ترین مردان مورد اعتماد صدراعظم آلمان به شمار می‌‌ رود.

این در حالی است که فولکر کاودر علی‌ رغم حمایت قاطع صدراعظم از انتخاب مجدد او برای ریاست فراکسیون در انتخابات درون حزبی که سه‌ شنبه برگزار شد، از رقیب ناشناس خود شکست خورد؛ شکستی که زلزله‌ ای در دولت آلمان به شمار می‌ رود و نشان می دهد دولت مرکل به پایان خط نزدیک شده است. 

روسای فراکسیون‌ های مجلس زمانی بسیار موفق به شمار می‌ روند که کمتر کسی متوجه فعالیت سیاسی آنها در پشت‌ پرده شود. در سیستم پارلمانی آلمان، آنها مسئول جلب نظر نمایندگان فراکسیون برای حمایت از سیاست‌ های رهبر حزب هستند. اگر رهبر حزب صدراعظم کشور باشد، رئیس‌ فراکسیون همزمان مسئول آن است که سیاست‌ های رئیس‌ دولت را بی‌ سر وصدا در پارلمان فدرال به کرسی نشاند. البته در عمل همیشه چنین نیست.

دولت کنونی آلمان از مدت‌ ها پیش پرحاشیه بوده است. مذاکرات طولانی‌ مدت‌ میان احزاب مختلف آلمان برای تشکیل دولت با مجموعه‌ ای از دسیسه‌ ها، استعفاها و خطر دائم شکست همه تلاش‌ ها و در نهایت احتمال برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی همراه بود. 

حال درست یک سال پس از انتخابات، سوال این‌ است که ائتلاف احزاب دولتی آلمان چه زمانی از هم‌ می‌ پاشد و آلمان چه وقت مجبور خواهد بود در پی انتخاب دولتی جدید باشد.

انقلاب در کاخ صدراعظم 

حال بحث تنها بر سر این نیست که احزاب ائتلاف دولتی آلمان به شدت اختلاف نظر دارند و بر سر هر موضوعی بحث و جدل می‌ کنند و با به بازی گرفتن باقی‌ مانده اعتبار خود میان مردم، آن را از دست داده‌ اند. 

آنگلا مرکل حال حتی از حمایت اکثریت نمایندگان حزب خود هم برخوردار نیست. شکست مرد مورد اعتماد مرکل در انتخابات درون حزبی، انقلابی در کاخ صدراعظم به شمار می‌ رود که تنها یک سناریو برای آن قابل تصور است: برگزاری انتخابات زودهنگام بدون آنگلا مرکل، بدون شخصیتی که روی هم رفته 13 سال تاثیری ماندگار بر سرنوشت آلمان و اروپا داشته است.

انتخاب «رالف برینک‌ هاوس» یک سیاستمدار امور مالی به جای فولکر کاودر از سوی نمایندگان حزب مرکل، آن هم درست زمانی که آلمان زیر حملات لفظی رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه او در اجلاس سازمان ملل بود، وضعیت غریب و ناخوشایندی برای بزرگ ترین اقتصاد اروپا ایجاد کرد.

به نظر ‌می‌ رسد بسیاری از نمایندگان پارلمان فدرال آلمان هنوز متوجه جدی بودن اوضاع نشد‌ه‌ اند. آنها توسط شهروندان آلمان انتخاب شدند تا برای رفاه این کشور خدمت کنند؛ نه اینکه دولت را به حال خود رها کنند و هفته‌ ها بر سر پست ‌و مقام به چانه‌ زنی بپردازند. از این شرایط تنها و تنها حزب راست‌ گرای پوپولیستی «جایگزین برای آلمان» سود می‌ برد. 

دولت آلمان با چه سرعتی به پایان خط می‌ رسد

از نخستین روز تشکیل دولت کنونی آلمان، احزاب تشکیل‌ دهنده ائتلاف آن فاقد یک پروژه سیاسی مشترک و از آن مهم تر فاقد شخصیت‌ های توانایی بودند که قادر باشند در شرایط سخت کنونی آلمان را با مسئولیت هدایت کند.

تنها شخصیت بزرگ این مجموعه تا سه شنبه تاریخی این هفته، آنگلا مرکل بود که شکاف عمیق میان احزاب ائتلاف دولت آلمان و حتی اختلافات حزب خود را نادیده می‌ گرفت.  

حال دوران مرکل ‌هم به پایان رسیده است. نمایندگان دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که فراکسیونی مشترک در پارلمان فدرال آلمان دارند، فقط فولکر کاودر را برکنار نکردند، بلکه در شرایط بی‌ ثبات کنونی صدراعظم آلمان را در افکار عمومی این کشور بی‌ اعتبار کردند.

حال دیگر پرسش این نیست که دوران زمامداری آنگلا مرکل به پایان رسیده یا خیر بلکه پرسش این است که دولت آلمان با چه سرعتی به پایان خط می‌ رسد. تحولات پیش‌ روی آلمان بسیار قابل توجه است؛ آن‌ هم نه فقط به دلیل اینکه حزب راست گرای پوپولیستی «جایگزین برای آلمان» و دونالد ترامپ بسیار خوشنود هستند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.