روابط میان دو کشور اخیرا و پس از اعمال تحریم بر بخش آموزش و پشتیبانی وابسته به شورای نظامی مرکزی چین و «لی شانفو» رئیس آن شاهد تنش روزافزون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی شدت گرفتن تنش میان چین و آمریکا کنسولگری ایالات متحده آمریکا در هنگ کنگ اعلام کرد که پکن درخواست واشنگتن برای اجازه دادن به یک ناو جنگی آمریکا برای ورود به بندر هنگ کنگ را رد کرد.

برخی منابع دیپلماتیک در کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ گفتند که قرار بود که ناو آمریکایی به این مستعمره سابق انگلیس در ماه اکتبر آینده وارد شود اما چین درخواست آمریکا را رد کرد.

«کنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موضوع گفت که پکن همیشه  هر گونه درخواست آمریکا درباره اجازه دادن به کشتی های نظامی برای ورود به بندر هنگ کنگ را  بر اساس اصل حاکمیت و با توجه به شرایط حاکم  بررسی می کند. وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

پکن از سال 2016 تا کنون چنین اقدامی را اتخاذ نکرده است. در آن سال  از ورود مجموعه ای از کشتی های جنگی آمریکا به فرماندهی ناو هواپیمابر«جان استینیس» به آب های هنگ کنگ جلوگیری کرد.

روابط میان دو کشور اخیرا  و پس از اعمال تحریم بر بخش آموزش و پشتیبانی وابسته به شورای نظامی مرکزی چین و «لی شانفو» رئیس آن شاهد تنش روزافزون است. دلیل این تحریم ها نیز خرید جنگنده های «سوخو» و سامانه موشکی «اس400»روسیه اعمال بوده است؛ امری که باعث شد چین مذاکرات نظامی با واشنگتن را لغو کند.

علاوه بر آن از روز گذشته اعمال تعرفه های جدید آمریکا بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار به جریان افتاد و همزمان با آن نیز اعمال تعرفه های متقابل چین بر تولیدات آمریکا به ارزش 60 میلیارد دلار عملی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.