شادی سنت دیرینه را تبدیل به میدان نبرد کردن بجز خسارت و زیان برای مردم به ویژه کودکان و نوجوانان ارمغان دیگری ندارد بیایید به احترام شهدای پلاسکو که از جان خود برای نجات جان انسانهای گرفتار در آتش گذشتند چهارشنبه سوری را تبدیل به چهارشنبه سوزی نکنیم.

به گزارش جماران، مردم ایران با تمدنی کهن و چندین هزار ساله دارای آداب و رسوم و سنت های خاصی از جمله مراسم چهارشنبه سوری در آخرین سه شنبه شب هر سال هستند که حفظ و حرمت این قبیل سنت ها آن هم با اهداف خاص خود می تواند محبت و نزدیکی را بیشتر کند و شادی و نشاط را برای مردم به همراه داشته باشد.
جشن چهارشنبه سوری از منظر ایرانیان باستان نوعی جشن تطهیر «زدوده شدن بدی ها از تن و دریافت انرژی مثبت از آتش» محسوب می شود که از سالیان دور در شب آخرین چهارشنبه سال (سه شنبه شب) به منظور پیش درآمد و پیشواز نوروز برگزار می شده است.
این سنت دیرینه چندی سالی است که به نوعی به صحنه آتش بازی و انفجار ترقه و نارنجک برای جوانان و نوجوانان تبدیل شده که گاه شعله و آتش و صدای آن موجب آزار شهروندان می شود و دامن برخی افراد بی گناه را می گیرد.
چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می شد و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت های بین اقوام بوده تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت آغاز سال جدید را جشن بگیرند. 
متأسفانه در سال های اخیر این رسم، جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه خطرناک داده است که می طلبد مسئولان با برنامه ریزی درست و فرهنگ سازی جوانان را با معنای واقعی این آیین سنتی و دیرینه آگاه کنند تا شاهد کاهش تلفات انسانی در روزهای پایانی سال باشیم.
سازمان ها و نهادهای مختلف سیستان و بلوچستان همانند سال های گذشته، امسال نیز برای جلوگیری از تلفات احتمالی ناشی از مراسم چهارشنبه سوری در آماده باش کامل هستند.

** نیروی انتظامی با افراد خاطی در چهارشنبه سوری به شدت برخورد می کند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای پلیس به منظور جلوگیری از ناهنجاری های رفتاری و حرکاتی که سبب مزاحمت در شب چهارشنبه سوری می شود از ظهر سه شنبه تا نیمه شب آن در حالت آماده باش هستند و با افراد خاطی نیز به طور جدی برخورد می کنند.
سردار حسین رحیمی اظهار داشت: نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان پیش بینی های کامل در رابطه با جلوگیری از انجام اقداماتی که ممکن است در چهارشنبه سوری آسیبی به شهروندان وارد کند را انجام داده است.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی هیچ مخالفت و ممانعتی در رابطه با شادی مردم نداشته و نخواهد داشت و همیشه همراه مردم است.
وی ادامه داد: ممکن است افرادی خارج از ضوابط قانونی دست به اقداماتی در این شب بزنند که موجب بروز خسارت به خود و افراد دیگری شود که نیروی انتظامی با هماهنگی دستگاه قضایی استان قاطعانه با این افراد برخورد می کند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: سوابق در این استان نشان می دهد که مردم در چهارشنبه سوری قوانین و ضوابط را رعایت می کنند.
سردار رحیمی اظهار داشت: ماموران انتظامی در شهرستان های زاهدان و سراوان امسال بیش از 10 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز که بیشتر آنها خارجی بودند را کشف کردند. 
وی افزود: 2 محموله و یک انبار از انواع مواد محترقه در سیستان و بلوچستان کشف شده و این روند همچنان ادامه دارد.

**چهارشنبه سوری زاهدان سال گذشته سه مصدوم برجای گذاشت
رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: برنامه های آموزشی در سطح مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان به دانش آموزان در رابطه با آسیب ها و خطرات استفاده از مواد محترقه و آتش زا ارائه شده است.
فریبرز راشدی اظهار داشت: تمام پایگاه ها و اورژانس های بیمارستان های سطح شهرستان زاهدان امشب در آماده باش کامل قرار دارند.
وی تصریح کرد: همچنین 10 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در سطح شهر زاهدان و بوستان ملت مستقر است.
وی با بیان اینکه سال گذشته سه نفر در مراسم چهارشنبه سوری دچار مصدومیت شدند افزود: سوختگی و پارگی دست مهمترین جراحات این افراد بوده است.
وی ادامه داد: تمام مصدومان حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته مرد و در سنین 20 تا 25 سال بودند.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: اطلاع رسانی به موقع رسانه ها سبب فرهنگ سازی در جامعه و در نتیجه کاهش حوادث این شب می شود.

**برگزاری مراسم محوری چهارشنبه سوری در موزه مردم شناسی سیستان
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل نیز گفت: با توجه به اهمیت چهارشنبه سوری در ایران باستان، این مراسم زیبا و نمادین در موزه مردم شناسی سیستان برگزار می شود.
رضا کیخواه آریا با بیان اینکه چهارشنبه سوری یکی از آیین های ایرانیان باستان در آستانه عید نوروز است اظهار داشت: مردم در این شب در خانه، خیابان یا محوطه های روستایی آتش روشن می کنند و از روی آن میپرند تا اهریمن را از وجود خود پاک کنند.
وی تصریح کرد: آیین چهارشنبه سوری در زابل امسال در موزه مردم شناسی سیستان با اجرای موسیقی محلی و آیین سنتی پریدن از روی آتش برگزار می شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت آثار باستانی و بناهای تاریخی سیستان برای جذب گردشگر امکانات لازم به منظور میزبانی از گردشگران نوروزی فراهم شده است.

**فرهنگ سازی آیین چهارشنبه سوری زمینه ساز کاهش خطرات
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان نیز گفت: فرهنگ سازی آیین چهارشنبه سوری گامی موثر در کاهش خطرات است بر این اساس پنج هزار بروشور در آستانه این آیین در استان توزیع شده است.
محمدعلی حمیدیان اظهار داشت: با هدف آگاه سازی و شناساندن آسیب های اجتماعی و پیامدهای ناگوار چهارشنبه سوری می توان از ابزارهای فرهنگی از جمله رسانه بهره برد. 
وی بیان کرد: آیین چهارشنبه سوری به عنوان سنتی دیرینه در ایران از پیشینه بالایی برخوردار است اما متاسفانه این آیین در سال های اخیر همواره با وقوع برخی حوادث ناگوار جانی و مالی همراه بوده است.

** 140نیروی عملیاتی آتش نشانی زاهدان در شب چهارشنبه سوری آماده باش هستند
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: 9 پایگاه آتش نشانی این شهر با 140 نیروی عملیاتی به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال و جلوگیری از بروز برخی حوادث احتمالی در آماده باش کامل بسر می برند.
حسین زیرکی اظهار داشت: علاوه بر پایگاه های آتش نشانی در سطح شهر زاهدان، 2 پایگاه دیگر نیز در بوستان ملت و ورودی جاده خاش - زاهدان برای مقابله با حوادث احتمالی شب (چهارشنبه سوری) در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: برگزاری کلاس های آموزش ایمنی به صورت رایگان در سطح مدارس، نصب بنرهای هشدار دهنده برای آگاهی دادن به شهروندان، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق جراید و رسانه ها، آماده باش کامل نیروها در روزهای پایانی سال و استقرار خودروهای آتش نشانی در مراکز تجمع جمعیت و پرخطر از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای آیین چهارشنبه سوری است.
وی با اشاره به برخی حوادث سال های گذشته خاطر نشان کرد: سال 1393 در شب چهارشنبه پایان سال 11 مورد تماس با فوریت های پزشکی ثبت شده که در سال 94 این تماس ها به 2 مورد تقلیل یافت.
وی افزود: با توجه به اینکه در بوستان ملت مکانی برای اجرای مراسم در نظر گرفته شده است از عموم مردم زاهدان در خواست می شود در صورت تمایل در این مکان حضور یابند و از مواد محترقه در سطح خیابان و معابر استفاده نکنند.
زیرکی اظهار داشت: شهروندان زاهدانی می توانند در صورت مشاهده هر گونه حادثه مراتب را به سامانه 125 و تلفن 33228888 این سازمان اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن به مشکل رسیدگی شود.
به گزارش ایرنا مراسمی که رسم شادی آفرین چهارشنبه آخرسال ایرانیان برای طلب آرامش بود، از دگرگونی های نوین دور نماند و امروز این رسم ملی جای خود را به ترقه بازی های پر سر و صدا و خطر آفرین داده است، به باور کارشناسان با ابزارهای فرهنگی و هنری و برنامه ریزی در زیرساخت ها می توان زمینه های لازم برای پیشگیری از این حوادث را فراهم کرد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.