طبق گفته رییس ستاد انتخابات کشور، احتمالا هفت هزار نفر در انتخابات ثبت نام خواهند کرد که از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح طلب،۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقل خواهند بود.

به گزارش جماران؛ فردا یکشنبه دهم‌ آذرماه ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز می‌شود که به گفته رییس ستاد انتخابات کشور برآوردها حاکی از مشارکت و ثبت‌نام حدود هفت هزار نامزد در این دوره است.

فردا یکشنبه دهم آذر ۹۸، انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی با آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات کلید می‌خورد. امسال قرار است ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه راهی بهارستان شوند.   ۵ حوزه انتخابیه هم ۸ نماینده خبرگان رهبری به صورت میان دوره‌ای انتخاب و روانه مجلس خبرگان می‌شوند. آنطور که جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور و معاون وزیر کشور گفته است احتمالا هفت هزار نفر در انتخابات ثبت نام خواهند کرد که از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح طلب،۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقل خواهند بود.

 نکته مهم دیگری که امروز عرف مطرح کرد این بود که برآورد میزان مشارکت تا پایان‌ آبان ماه حدود ۵۰ درصد بوده است هرچند در ده دوره اخیر انتخابات میزان کشارکت حداقل ۶۰ درصد بوده است. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به تقویم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

۱۰ آذر آغاز ثبت‌نام داوطلبان

فردا یکشنبه دهم آذر شروع انتخابات و شروع ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که این ثبت نام به مدت هفت روز یعنی تا روز شنبه ۱۶ آذر ادامه دارد. داوطلبان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و دفاتر وزارت امور خارجه در دیگر کشورها برای نامزدی در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند.

 هیات‌های اجرایی هم فردا به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات به مدت ۶ روز تشکیل می‌شود.

از ۱۰ آذر  ۹۸ به استناد ماده ۴۸ قانون انتخابات به مدت ۱۲ روز یعنی تا ۲۱ آذر سوابق داوطلبان در مرجع چهارگانه بررسی خواهد شد.

۱۷ آذر؛ آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی

صلاحیت داوطلبان در هیات اجرایی براساس استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات از ۱۷ آذر آغاز می‌شود و  این بررسی به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت.

در تاریخ ۲۷ آذر به استناد ماده ۵۱ قانون انتخابات، مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ می‌شود. داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند از ۲۸ آذر به مدت سه روز به هیات نظارت استان شکایت کنند.  رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات نظارت استان هم از ۲ دی شروع می‌شود و به مدت ۲۰ روز یعنی تا ۲۱ دی این بررسی زمان می‌برد.

از ۲۲ دی تا ۱۱ بهمن یعنی ۲۰ روز ابلاغ وضعیت صلاحیت، دریافت شکایت و اظهار نظر نهایی شورای نگهبان را به استناد ماده ۵۲ قانون انتخابات خواهیم داشت و ۱۲ بهمن هم شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به استناد ماده واحده مجمع به مدت سه روز دریافت می‌شود.

۱۵ بهمن؛ رسیدگی به شکایت داوطلبان

به استناد ماده واحده مجمع، رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان و اعلام به وزارت کشور از ۱۵ بهمن آغاز می‌شود و به مدت ۷ روز یعنی تا ۲۱ بهمن ادامه دارد. اسامی نامزدها به استناد مواد ۳۶ و ۴۰ آیین‌نامه در تاریخ ۲۲ بهمن اعلام قطعی و منتشر می‌شود. طبق برنامه ستاد انتخابات کشور در تاریخ ۲۳ بهمن شاهد انتشار آگهی انتخابات توسط هیات اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه به استناد ماده ۲۰۹ آیین نامه خواهیم بود.

۲۴ بهمن؛ آغاز تبلیغات داوطلبان به مدت یک هفته

براساس این گزارش، نامزدها به استناد ماده ۵۶ قانون انتخابات از ۲۴ بهمن می توانند به صورت رسمی فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کنند. این داوطلبان باید به یاد داشته باشند که تا یکم اسفند یعنی یک روز به انتخابات برای فعالیت انتخاباتی خود زمان دارند و دقیقا ۲۴ ساعت مانده به ساعت رای گیری، تبلیغات انتخاباتی به استناد همان ماده ۵۶ قانون انتخابات ممنوع است.

اما ۲ اسفند روز سرنوشت ساز برای کشور در این برهه از زمان خواهد بود. روزی که مردم مانند گذشته در انتخابات به صورت پرشور شرکت خواهند کرد و با حضور در پای صندوق های اخذ رای، نماینده و وکیل خود را در خانه ملت انتخاب خواهند کرد.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری از نامزدهایی که خود را واجد شرایط برای نمایندگی می‌دانند و درقبال مردم احساس مسئولیت می‌کنند خواست تا از فردا در حوزه‌های اعلام شده ثبت نام کنند و از مردم هم دعوت کرد تا با حضوری پرشور در نهایت امنیت و رعایت قانون رای خود را در صندوق های اخذ رای انداخته و نماینده اصلح را برگزینند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.