در ماده 5 این طرح که به کمیسیون ارجاع شده، آمده با هدف تنوع بخشی و تسهیل ابزارها و روش ها در پرداختی کشور، بانک مرکزی موظف است زمینه لازم برای راه اندازی انواع ارزهای دیجیتال با پشتوانه دولتی و غیر دولتی را فراهم کند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از رد طرح راه اندازی پیام رسان مالی و ارز دیجیتال در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

محمدمهدی مفتح درباره جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: به عنوان کمیسیون فرعی، موضوع طرح راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی با حضور مسوولان ذیربط بررسی شد.

وی ادامه داد: در ماده 5 این طرح که به کمیسیون ارجاع شده، آمده با هدف تنوع بخشی و تسهیل ابزارها و روش ها در پرداختی کشور، بانک مرکزی موظف است زمینه لازم برای راه اندازی انواع ارزهای دیجیتال با پشتوانه دولتی و غیر دولتی را فراهم کند.

به گفته وی، پس از توضیح نمایندگان بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس، کلیات طرح رد شد.

**چهار میلیون تن قیر ملاک تخصیص رایگان قرار گرفت

مفتح درباره بررسی طرح یک فوریتی استفساریه بند(هـ) تبصره(1) قانون بودجه سال 1397 کل کشور عنوان کرد: در این بند گفته شده شرکت نفت مکلف است مواد اولیه قیر را با حجم چهار میلیون تن و با قیمت 30 هزار میلیارد ریال برای آسفالت پروژه های وزارت راه، آموزش و پرورش و دستگاه های از این قبیل به صورت رایگان تامین کند.

به گفته وی، نمایندگان سوال داشتند با توجه به افزایش قیمت قیر آیا ملاک تخصیص، چهار میلیون تن است یا 30 هزار میلیارد ریال؟ 

«اعضای کمیسیون اعلام کردند که ملاک تخصیص، عبارت چهار میلیون تن قیر است؛ یعنی وزارت نفت مکلف است چهار میلیون تن را در اختیار دستگاه ها قرار دهد».

مفتح گفت: متن استفساریه و پاسخ کمیسیون برای بررسی و رای گیری در صحن علنی تدوین و به هیات رییسه مجلس ارسال می شود.

بیستم مردادماه رییس سازمان بورس اوراق بهادار به ایرنا گفت: زیرساخت های لازم برای ورود ارزهای دیجیتال به بورس فراهم شده است و مانعی در این باره وجود ندارد.

شاپور محمدی افزود: اصل موضوع معاملات ارز دیجیتال مربوط به بانک مرکزی و زیر نظر این بانک است اما سازمان بورس برای هرگونه همکاری آمادگی دارد. 

ارز دیجیتال با «بیت کوین» در سال 2008 میلادی متولد شد اما به سرعت گسترش یافت؛ مزیت این ارز این است که تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است. 

به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی کند؛ از آنجا که حساب ها شفاف و تراکنش ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امکان تقلب ندارد اما معامله گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می مانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1003857
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.