به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز " :
-ممنوعیت ارائه اینترنت پرسرعت بی‌سیم در اماکن عمومی
-ممنوعیت ارائه اینترنت پرسرعت ابلاغ شد
-بخشنامه مربوط به دستورالعمل محدودیت ارایه پهنای باند اینترنت از صبح امروز(21 آبان 85) به شرکت‌های پورت پرسرعت ابلاغ شد.
-مراکز ارائه اینترنت، ضمن اعمال فیلترینگ باید سرعت دسترسی به اینترنت را حداکثر در حد 128 بیت در ثانیه حفظ کنند
-ارائه اینترنت پرسرعت بی‌سیم در اماکن عمومی شهر تهران ممنوع اعلام شد
-ممنوعیت ارائه اینترنت پرسرعت بیسیم برایPAP ها
-ممنوعیت ارائه اینترنت پرسرعت دولتی در 10 شهر(تهران و کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، همدان، شیراز، اهواز، ساری و بابل )
-رگولاتوری اینترنت پرسرعت را بی‌سرعت کرد
موارد فوق فقط بخشی از اخبار و تیترهای مربوط به کنترل شدید اینترنت و نگاه تهدیدگونه به آن در فاصله سال‌های 84 تا 92 بود، درست زمانی که این فناوری با رشدی شگفت انگیز در جهان داشت فرصتی برابر را برای همه انسان‌ها در دسترسی به اطلاعات، ایجاد کسب و کارهای نوین، سرگرمی و هزاران مورد استفاده دیگر فراهم می‌کرد.
کنترل و اعمال نظارت نادرست و نگاه امنیتی به این شبکه جهانی در فاصله سال‌های 84 تا 92 کاربران ایرانی را از خیلی چیزها محروم کرد.
ذکر این موارد لازم بود تا به یاد آوریم دولت‌های قبل به اینترنت و گسترش فناوری اطلاعات چه نگاهی داشتند و دولت یازدهم در قبال این پدیده شگفت انگیز رو به گسترش چه موضعی گرفت و ما را از کدام فضا به فضای کنونی وارد کرد.
اگرچه تغییر نگاه به فضای مجازی و فناوری اطلاعات امروز برای هر ایرانی کاملا محسوس است اما خوب است از دریچه آمار نیز به این تغییرات محسوس نگریسته شود تا نسبت به آن به قطعیت و یقین برسیم و تردیدی در خود راه ندهیم.
یکی از مهمترین اقدامات ارتباطی دولت تدبیر و امید در سطح ملی، توسعه شبکه فیبر نوری به عنوان زیرساخت ایجاد تحول در فضای فناوری اطلاعات کشور است.
بر همین اساس در حالی که سال 92 کل شبکه فیبرنوری کشور 51 هزار 479 کیلومتر بود در پایان سال 95 این رقم با 19 درصد رشد به 61 هزار و 355 کیلومتر افزایش یافت.
توسعه شبکه انتقال داده و تغییرات این حوزه در فاصله بین سال‌های 92 تا 95 نیز شگفت انگیز است، سال 92 و درست زمانی که دولت یازدهم سکان امور اجرایی کشور را در دست گرفت این شاخص 900 گیگابیت بر ثانیه بود اما پس از سه سال این رقم با بیش از 350 درصد رشد به چهار هزارو196 گیگابیت بر ثانیه رسید.
همچنین نگاه ویژه دولت به روستاییان کشور باعث شد تا در این مدت و در حوزه فناوری اطلاعات نیز به روستاییان توجه ویژه‌ای شود، این در حالی بود که تا پیش از سال 92 هیچ روستایی در کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشت اما هم اکنون بیش از 26 هزار روستا به اینترنت پر سرعت متصل شده‌اند.
نگاه کلی دولت و تاکید آن بر لزوم توسعه همه جانبه فناوری اطلاعات جای جای کشور را در این حوزه متحول کرد و تمام مناطق کشور را بهره‌مند ساخت در این میان استان البرز به عنوان استانی پرجمعیت، متراکم، صنعتی، پرظرفیت و یکی از کانون‌های جمعیتی کشور، از استان‌هایی بود که در سیاست‌های ارتباطی دولت یازدهم جایگاه ویژه‌ای داشت.
شاهد این مدعا افزایش پهنای باند استان در این مدت است به طوری که ظرفیت پهنای باند استان البرز در سال 92 ، شش گیگابیت بر ثانیه بود اما با اقدمات دولت این ظرفیت در پایان سال 95 با رشد 10.5 برابری به 64 گیگابیت بر ثانیه رسید.
این نگاه ویژه افزایش حدود 380 درصدی تعداد کاربران البرز را به همراه داشت و باعث شد استفاده کنندگان اینترنت در استان البرز از 422 هزار 780 نفر به یک میلیون 617 هزار و 610 نفر برسد، افزایشی چشمگیر و تغییری محسوس.
همچنین روستاهایی که تا سال 92 در البرز به اینترنت معمولی متصل شده بود به 144 روستا می‌رسید اما از سال 92 تا پایان سال 95 این تعداد به 354 روستا افزایش یافت.
استفاده از خدمات دولت الکترونیک نیز یکی از شاخصه‌های توسعه فناوری اطلاعات به شمار می‌رود، در این حوزه و در حالی که سال 92 حدود 299 خدمت دولت به صورت الکترونیکی انجام می‌شد، این رقم در پایان سال 92 به 575 خدمت رسید.
دسترسی به اطلاعات، سرگرمی، استفاده از خدمات دولت الکترونیک و مواردی از این دست مهمترین دستاوردهای دولت در زمینه فناوری اطلاعات است اما یکی از اهداف مهمی که دولت یازدهم از همه اقدمات فوق دنبال می‌کند ایجاد کسب و کارهای نوین است، کسب و کارهایی که با این اقدمات در حال پا گرفتن است و چند سال دیگر تحول بزرگی در بازار اشتغال ایران ایجاد خواهد کرد تحولی که مدیون دولت یازدهم و نگاه مبتنی بر فرصت به فناوری اطلاعات است.
ایجاد 24 کسب و کار نوین و مبتنی بر فناوری اطلاعات در سال 95 در استان البرز تاییدی بر این مدعاست، این 24 کسب و کار قرار است در پایان سال 96 به 60 کسب و کار افزایش یابد و در صورت تحقق، زمینه برای اشتغال هزار نفر ایجاد خواهد شد.
علاوه بر این برنامه‌هایی نظیر هوشمندسازی مدارس، راه اندازی مرکز شتابدهی و تولید محتوای دیجیتال، ایجاد مرکز شتابدهی در دانشگاه آزاد کرج، توسعه زیرساخت های شهرک صنعتی ، سلامت الکترونیک، توسعه گردشگری هوشمند، چتر وای فای، توسعه دولت الکترونیک، تامین، راه اندازی و نگهداری زیرساخت‌های شهر هوشمند، ایجاد مرکز شتابدهی در دانشگاه پیام نور و خوارزمی، ایجاد آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده و انرژی هوشمند از دیگر برنامه‌هایی است که برای استان در دست اجراست و در صورت تحقق زمینه برای اشتغال چهار هزار نفر فراهم خواهد شد.
در پایان بد نیست مجددا نگاه تهدیدگونه، کنترل شدید و اعمال محدودیت بر این فضا در فاصله سال‌های 84 تا 92 را یادآور شویم و آن را با فضای مبتنی بر فرصت و ایجاد زمینه برای توسعه، تحول و ایجاد کسب و کارهای نوین مقایسه کنیم تا تغییرات محسوس در این حوزه را بهتر و بیشتر درک کنیم، تغییراتی که اگر دولت یازدهم نبود شاید رخ نمی‎داد، تغییراتی که چند سال دیگر شاهد به ثمر نشستن کاملش خواهیم بود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 642881
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.