سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست مهرماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، سیدحمیدرضا صادقی در جلسه هماهنگی سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اهداف انجمن آبخیزداری ایران، گفت: این انجمن در شناساندن و تبیین ضرورت حفاظت خاک و آب و آبخیزداری به عموم و رفع موانع و مشکلات موجود در مدیریت این ودیعه‌های الهی تلاش می‌کند تا با تغییر نگرش های حاکم بر مدیریت این منابع، امکان بهره برداری از آنها با توجه به اصل پایداری فراهم شود.

وی با بیان اینکه سیاست ما در انجمن از چند سال گذشته این است که همایش های تخصصی با محورهای خاص و غیرتکراری و در خارج از مرکز کشور برگزار کنیم، افزود: دوازده دوره همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری در استان های مختلف کشور برگزار شده و امسال نیز شاهد برگزاری سیزدهمین دوره این همایش در استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی هستیم.

صادقی با بیان اینکه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها همیشه همراه ما در انجمن بوده اند، تصریح کرد: دانشگاه های خوب و موجه مثل دانشگاه محقق اردبیلی نیز بستر مناسب و مطلوبی برای ما فراهم کرده اند تا بتوانیم چنین همایش هایی را برگزار کنیم.

وی با اشاره به طرح کلان ملی مدیریت آبخیزداری کشور، افزود: این طرح نیز یکی از طرح های خوب ملی است که توسط شورای عالی عتف مورد تائید قرار گرفته است.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به اقدام ارزشمند دانشگاه محقق اردبیلی در تاسیس موزه تاریخ علوم، خاطرنشان کرد: در این همایش شرکت کنندگان علاوه بر حضور در نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی، از موزه تاریخ علوم دانشگاه نیز بازدید خواهند کرد.

اردوان قربانی رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه عزم دانشگاه محقق اردبیلی در جهت ارتقای رتبه و جایگاه دانشگاه است، گفت: در همین راستا یکی از شاخص های ارتقای این رتبه، برگزاری همایش های ملی و بین المللی است.

وی افزود: در راستای برگزاری همایش های ملی و بین المللی در دانشگاه، سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست برای سالجاری و ششمین دوره کنفرانس کشاورزی ارگانیک و مرسوم و چهارمین دوره همایش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست برای سال آینده توسط دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برنامه ریزی شده است.

قربانی با بیان اینکه این دانشکده در حال حاضر دارای یک هزار و 700 دانشجوی فعال و هشت گروه آموزشی فعال رسمی است، تصریح کرد: با توجه به کاهش تعداد دانشجویان، امید می رود بحث اشتغال دانشجویان در این همایش مورد استقبال قرار گیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کاهش سطح علمی ورودی دانشجویان آینده نگران کننده ای برای منابع طبیعی ترسیم می کند، خاطرنشان کرد: انتظار می رود این همایش کمک کند وضعیت بهبود یابد و شاهد ارتقای سطح علمی دانشجویان باشیم.

محمود عربخدری معاون پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و حاصلخیزی با بیان اینکه گرد و غبار، کم آبی و تبعات ناشی از بحران کم آبی از مشکلات مهم هستند، افزود: باید به دنبال رفع این مشکلات در کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این مشکلات باید به طور قطع به مسیر آبخیزداری توجه ویژه شود، گفت: همچنین باید منابع و مصارف را مورد توجه قرار دهیم تا بحران کم آبی مرتفع شود.

عربخدری تصریح کرد: این همایش که به همت دانشگاه محقق اردبیلی و انجمن آبخیزداری ایران برگزار می شود، فرصت مناسبی است تا نتایج پژوهش ها جمع بندی شده و مورد توجه کل کشور قرار گیرد.

شهامت هدایت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل به ضرورت یافتن حلقه گمشده بین دستگاه های اجرایی و مراکز علمی تاکید کرد و گفت: در دستگاه های اجرایی خلائی وجود دارد و آن عدم مشارکت مراکز علمی با بخش اجرایی است.

وی با بیان اینکه در منابع طبیعی مرز سیاسی معنا ندارد، افزود: هر قدمی که در این زمینه برداشته شود، در راستای نجات حیات بشری خواهد بود.

هدایت تاکید کرد: مقالات و ایده های رسیده به این همایش برای نحوه مدیریت آبخیزداری، آینده نگری و تسهیل گری این بخش و همچنین جلوگیری از فرسایش بسیار ارزشمند بوده و این ایده ها قطعا به دستگاه های اجرایی تزریق خواهد شد.

رئوف مصطفی زاده دبیر علمی سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری با بیان اینکه در این همایش در 12 محور پذیرش مقاله داشتیم، گفت: خدمات بوم سازگان آبخیزها، سلامت و پایداری آبخیز، مدیریت حوزه های آبخیز رودخانه های مرزی، ابزارها و رویکردهای مدیریت منابع مشترک حوزه های آبخیز، مقیاس های ملی و فراملی مدیریت جامع منابع آبخیز، تجارب ملی و منطقه ای ارتقای اقتصادی-اجتماعی و معیشت های جایگزین، پویایی-اصلاح و احیای بوم سازگان جنگلی و مرتعی، الگوهای ارزیابی و کاهش آلودگی منابع آب-خاک-هوا، مدیریت و کاربرد منابع لیگنوسلولزی، فناوری های نوین مکانی در منابع طبیعی و محیط زیست، قوانین و مسائل حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست در امر حفاظت و پایش-پیش بینی و مدلسازی چالش های منابع طبیعی و محیط زیست این دوازده محور هستند.

وی با بیان اینکه تا به امروز 230 مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده است، افزود: تاکنون با رای هیات داوری مقالات 48 مقاله در بخش شفاهی و 170 مقاله در بخش پوستر مورد پذیرش واقع شده اند.

مصطفی زاده با بیان اینکه این دو همایش روزهای سه شنبه و چهارشنبه 10 و 11 مهرماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همزمان با برگزاری این همایش، سه کارگاه آموزشی مرتبط و نشست ارائه گزارشی از مدیریت کلان حوزه آبخیز برگزار خواهد شد. همچنین جلسه هم اندیشی در خصوص تقویت بخش آموزش، تحقیقات و اجرا در حاشیه این همایش در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.