روشن است که همه اسمارت فون های اندرویدی در زمینه سیستم هامل و رابط کاربری یکی نیستند و گاهی تفاوت های زیادی هم دارند. به گزارش جی پلاس، تنها تفاوت گوشی های اندرویدی که معمولا رقبای هم هستند در شکل ظاهری و سخت افزارها نیستند بلکه نرم افزار آنها هم با صلاح دید تولید کننده تغییراتی میباید و ممکن است حتی در مواردی به سیستم عامل iOS اپل هم شبیه شود ولی باز هم در اصل اندروید است! دلیل این موضوع اوپن سورس بودن اندروید است و شاید دلیل اصلی محبوبیتش هم همین باشد که مثل iOS مختصی یک برند و شرکت نیست بلکه هر کسی می تواند به صلاح دید خود یک رابط کاربری به ان افزوده و تغییراتی ایجاد کند. بسیاری از تولید کننده ها ترجیح میدهند در بین اندوه یا بهتر بگوییم دنیایی از برندهای گوشی های اندرویدی، یک رابط کاربری خاص و انحصاری برای خود طراحی کرده و جدا از بقیه باشند. برخی تغییرات کمی انجام می دهند و برخی کلا ظاهر و باطن آن را تغییر می دهند. البته باید گفت که اندروید خام گوگل بدون تردید عملکرد بسیار بهتری نسبت به همه رابط کاربری ای متنوع دیگر کمپانی ها دارد زیرا به اضای تغییراتی که در اندروید خام صورت می گیرد، باری بر سخت افزار گوشی تحمیل می شود. از سنگین شدن حافظه داخلی گرفته تا انیمیشن های بیشتر و غیره. همه این کارها در مدتی کوتاه روی اندروید اعمال می شوند پس اندروید های دستکاری شده به ندتر تجربه خوب کار با اندروید خام و اصیل را به کاربر القا می کنند. برای مثال هرچند رابط کاربری تاچویز سامسونگ زیبا و قوی است اما باز هم به اندروید خام نمی رسد و به همین دلیل هم هست که گوشی ها این کمپانی زیاد هنگ می کنند (البته به استثنای پرچمدارها.) این در حالی است که اندروید خام گوگل که ماه ها یا سال ها روی آن کار می شود بسیار روان و زیبا است. البته سادگی این نسخه خام ممکن است برای برخی اذیت کننده باشد اما در عین حال برای دیگران بهتر و جذاب تر! برای مثال دلیل عملکرد بسیار روان و خوب گوشی های میان رده موتو جی از موتورولا این است که از اندروید خام بهره می گیرند. اگر از دست کاری های کمپانی ها در اندروید خسته شده اید و می خواهید یک اندروید اصیل و خام را تست کنید با جی پلاس همراه باشید تا بهترین گوشی ها با اندروید خام را که در سال جاری میلادی عرضه شده اند، معرفی کنیم.

  • گوشی های پیکسل و پیکسل XL گوگل
گوگل تا چندی پیش برای تولید اسمارت فون هایش با دیگر کمپانی های مطرح در این زمینه همکاری می کرد اما دیگر وضعیت تغییر کرده است. با معرفی گوشی های جدید پیکسل، گوگل نشان داد که خود هم می توان یک پرچمدار واقعی بسازد و اینکه می خواهد در این زمینه قدم های جدی بردارد. اندروید موجود روی این دو گوشی بسیار قدرتمند که قیمت فضایی هم در ایران دارند اندروید تقریبا خام است اما نه به اصیلی اندرویدی که در نکسوس های قدیمی شاهد بودیم زیرا در این گوشی های یک پیکسل لانچر و گوگل اسیستانت هم به عنوان رابط کاربری گنجانده شده است! با این حال این دو گوشی تقریبا اصلی ترین نسخه از اندروید را در خئد دارند که کار با آن تجربه زیبایی است. دلیل هم مشخص است؛ هم سخت افزار کار گوگل است و هم نرم افزار!
  • خانواده موتورولا Moto Z
درست که که اکنون موترولا از آن لنوو است اما هنوز هم کیفیت بالای خود را حفظ کرده و آن ویژگی مهمی که طرفدارانش دوست دارند را دارد؛ اندروید تقریبا خام. البته چند ویژگی محدود و کاربری به رابط کاربری خام افزوده می شود همچون چرخاندن گوشی برای وارد شدن به نرم افزار دوربین و یا اسیستانت موتورولا اما کلیت رابط همان اندروید خام است. موترولا وعده داده که بروزرسانی هایی را به صورت دائم برای این گوشی ها عرضه کند. این خانواده سه گوشی موتور زد، موتو زد فورس و موتو زد پلی را شامل می شود.
  • خانواده موتورولا Moto G4
گوشی های رده موتو جی موتورولا ارزش بودن در این لیست را دارند. جدای از اندروید خام موجود روی این گوشی ها یکی از ویژگی ها مهم شان قیمت مناسب به نسبت توانایی های بالا است. نرم افزار قوی، دوربین ها خوب و عملکرد روان این گوشی ها ره بهترین های بازار در رده خود تبدیل کرده است. سه گوشی موتو جی۴، موتو جی ۴ پلاس و موتو جی۴ پلی در این رده عرضه شده که همگی اندروید خام گوگل را دارند.
  • ZTE Axon 7
زد تی ای برای دومین سال پیاپی یک گوشی بسیار قوی روانه بازار کرده است. این گوشی چینی یک رابط کاربری موسوم به MiFlavor دارد که تقریبا همان اندروید خام به شمار می رود. هرچند کلیت این رابط اندروید اصل است اما ظاهری دانشین و زیبا دارد. البته این خام بودن ممکن است برای برخی خوب نباشد زیرا قابلیت های کمی دارد در عوض عملکرد گوشی بسیار روان است. سه گوشی اکسون ۷، اکسون ۷ مینی و اکسون ۷ مکس در این رده روانه بازار شده اند. قیمت پایین این گوشی ها به نسبت رقبا هم از نکات مهم است. گوشی های اکسون در عین حال ظاهر زیبایی هم دارند و نسبت نمایشگر به بدنه در آنها بسیار بالا است؛ چیزی که در گوشی های پرچمدار معروف کمتر به چشم می خورد.
  • HTC 10
پرچمدار ۲۰۱۶ اچ تی سی نشان داد که این کمپانی می تواند بدون تقلی از دیگران خود هم قدم های بزرگی بردارد و پس از سال ها انتقاد از گوشی هایش همه را بهت زده کرد. از تغییر در اسپیکرهای بومساند گرفته تا کم کردن نسبت بدنه و نمایشگر و کاهش نقش رابط کاربری سنس و نزدیک شدن به اندروید خام گوگل. اچ تی سی هیچ اپ ثانویه ای در کنار اپ هایی که از گوگل وجود دارد قرار نداده است و این خود نکته مهمی است برای مثال به جای گالری همیشگی باید از گالری گوگل استفاده کنید. این گالری که گوگل فوتوز است در همه گوشی های اندرویدی وجود دارد پس دلیلی نیست که یک اپ گالری هم گنجانده شود. اچ تی سی یک مدل جدید به نام Bolt هم در دست کار دارد که در کنار طراحی بدنه فلزی، تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ و ۳ گیگابایت رم هم دارد. در این گوشی میان رده هم شاهد اندروید تقریبا خام گوگل خواهیم بود. One Plus 3T وان پلاس وقتی چند سال پیش به ساخت گوشی روی آورد، با سیانوژن کار می رکد تا نسخه اندروید آنها را در گوشی هایش بگنجاند اما این دو با هم به مشکل خوردن و اکنون وان پلاس در پرچمدار جدیدش رابط کاربری انحصاری خوب به نام اکسیژن را قرار داده است. این رابط شباهت زیادی به اندروید گوگل دارد. در واقع، عملکرد این گوشی که به زودی روانه بازار هم می شود بسیار روان و لذت بخش است. این گوشی در کنار پرچمدار بودن و سخت افزار بسیار قوی، قیمت بسیار پایینی هم به نسبت رقبا دارد به ویژه اینکه ظاهر محصولاتش هم بسیار زیبا است. برگرفته از phonearena

دیدگاه تان را بنویسید