فاطمه صدوقی:

طراحی و دوخت لباس به سمت تکنیک‌های جدید می‌رود

فاطمه صدوقی عقیده دارد آموزش و پرورش باید برای به روز شدن اطلاعات معلمان هزینه کند تا آنچه به هنرجویان آموزش داده می‌شود مفید باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، او کارشناس طراحی لباس است و از سال ۷۴ به تدریس این رشته در هنرستان‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و کلاس‌های کنکور می‌پردازد. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به دروس رشته طراحی لباس در هنرستان‌های کاردانش گفت: سعی می‌کنیم دروس هنرستان با آنچه در دانشگاه تدریس می‌شود مطابقت داشته باشد. بر همین اساس توجهی به کمیت کار هنرجویان نداریم و با آموزش اصولی آنها شرایطی فراهم می‌کنیم تا کارهایی با کیفیت ارائه دهند. صدوقی ادامه داد: قبلا کدهای درسی بسیار وسیعی در هنرستان وجود داشت و در مبحث دوخت و طراحی لباس سرفصل‌های مختلف تدریس می‌شد اما در سال‌های اخیر درس‌ها ساماندهی شده و به جمع بندی رسیده‌اند تا مباحث کلی‌تری آموزش داده شود. آنچه در هنرستان کارودانش به هنرجویان آموزش داده می‌شود در حدی است که اگر هنرجویان تحصیلات دانشگاهی هم نداشته باشند می‌توانند از همین اطلاعات خود استفاده کرده و با نکات لازم برای ورود به بازار کار آشنا شوند. علاوه بر این به کارورزی هنرجویان و کارآفرینی هم اهمیت زیادی می‌دهیم. او در مورد اینکه چند درصد از نوجوانان با شناخت و علاقه وارد این رشته می‌شوند گفت: متاسفانه عده‌ای از هنرجویان به دلیل معدل پایین یا بی‌علاقگی به تحصیل وارد هنرستان فنی و حرفه‌ای یا کارودانش می‌شوند. اما عده‌ای از آنها با وجود معدل بالا به دلیل علاقه‌ای که به طراحی لباس دارند وارد این رشته شده و با موفقیت وارد بازار کار می‌شوند. نداشتن انگیزه میان نوجوانان شایع است ولی آنها پس از ورود به این رشته و زمانی که با طراحی و دوخت آشنا شوند و بتوانند نتیجه تلاش خود را بر تن کنند به کار خود علاقه‌مند شده و زمان زیادی را صرف آن می‌کنند. صدوقی ادامه داد: در هنرستان متد متریک به هنرجویان آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند اصول کار را از ابتدا و با جزییات کامل یاد بگیرند. خوشبختانه به دلیل وجود کتاب‌های کاملی که در این زمینه برای هنرستان کارودانش تالیف شده است مشکلی در زمینه آموزش متد نداریم و آموزش‌ها کاملا به روز است. اما در دنیایی به سر می‌بریم که طراحی و دوخت لباس در آن به سمت تکنیک‌های جدید می‌رود. به عنوان مثال دوخت لباس‌های بدون الگو، استفاده از گرافیک در طراحی لباس و یا لباس‌هایی که تغییر کاربری می‌دهند دارای اصول جدیدی هستند که در کتاب‌ها موجود نیست. او با اشاره به ضرورت به روز شدن اطلاعات معلم‌ها افزود: متاسفانه بودجه آموزش و پرورش خیلی کم است و به همین دلیل کلاس‌های ضمن خدمت برای معلم‌ها برگزار نمی‌شود. با وجود این خودمان تلاش می‌کنیم به روز شویم و با شرکت در ورکشاپ‌ها و دوره‌های مختلف اطلاعات جدیدی کسب کنیم. امروزه شبکه‌های مجازی اطلاعات مردم را بسیار بالا می‌برند و اگر آموزش و پرورش بخواهد ساکن باشد نمی‌تواند پیشرفتی داشته باشد. آموزش و پرورش باید برای معلم‌ها کلاس آموزشی بگذارد و هزینه کند تا آنها با علم روز آشنا شوند وگرنه چیزهایی که به هنرجویان آموزش داده می‌شود ثمری ندارد. صدوقی در مورد میزان دانش ضروری برای ورود به بازار کار گفت: واقعیت این است که هنرجو با آنچه در هنرستان و آموزشگاه و... آموزش می‌بیند فقط با اصول ابتدایی آشنا می‌شود که برای فعالیت حرفه‌ای اصلا کافی نیست. شاید یک هنرجو برای رسم الگو و دوخت لباس به ده روز زمان نیاز داشته باشد اما همین کار در تولیدی یا مزون با زمان بسیار کمتری انجام می‌شود. همه افرادی که در رشته طراحی لباس تحصیل می‌کنند باید به تحقیق و آموختن در بازار بپردازند تا بتوانند در این کار پیشرفت کنند. منبع: هنرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید