فتاح کبیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این همایش همانند سال های گذشته در خوی برگزار می شود، افزود: نقش اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان در پرورش شخصیت شمس، تحصیلات شمس تبریزی و زمینه های آموزشی عصر او، مشایخ شمس تبریزی و خلق و خوی شمس نیز از محورهای این همایش بین المللی است.
وی اضافه کرد: شمس و مولوی؛ عشق الهی، شمس و یاران مولوی، شمس در کتاب ها و مناقب نامه های بعد از مولوی، شمس در هنر و ادبیات معاصر ایران و جهان، تحقیقات معاصران و مستشرقان درباره شمس و ارتباط او با مولوی نیز از دیگر محورهای همایش بین المللی شمس و مولاناست.
وی بیان کرد: به دلیل تقارن هفتم مهرماه / روز شمس/ با ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) این همایش بین المللی در روزهای 15 و 16 مهرماه برگزار می شود.
وی گفت: ارائه مقالات برتر، سخنرانی های اساتید برجسته داخلی و خارجی و برگزاری های کارگاه های آموزشی با موضوع شمس و مولانا از اهم برنامه های این همایش است.
کبیری اعلام کرد: این همایش توسط موسسه تولیت شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری موسسه آموزش عالی شمس تبریزی، فرمانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و سازمان های مردم نهاد بنیاد قلم فارابی و خانه دانش و فرهنگ زریاب خوی برگزار می شود.
وی افزود: برنامه های جنبی این همایش از قبیل نمایشگاه های مختلف و برنامه های موسیقی در فاصله عید قربان و عید غدیر برای عموم مردم برگزار می شود.
وی گفت: آخرین مهلت ارسال مقالات 15 مرداد بوده و زمان اعلام نتایج مقالات برگزیده 20 شهریور است.
به گفته مدیرعامل تولیت بارگاه شمس تبریزی خوی ایرج شهبازی، حسینعلی قبادی، محمد علی موحد، توفیق سبحانی، شهرام پازوکی، داوود استرهم، فاطمه مدرسی، یوسف محمدنژاد، تقی پورنامداریان، محمد رضا موحدی، زهرا حیاتی، محبوب مهدویان و حجت الاسلام قادر فاضلی اعضای کمیته علمی این همایش هستند.
به گزارش ایرنا، محققان می توانند مقالات خود را به سایت های ویژه همایش، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه تولیت شمس تبریزی به آدرس های www.conf-shams.com، www.ihcs.ac.ir و www.shamstabrizi.ir ارسال کنند.
بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است .
به گزارش ایرنا، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.
روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.
همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در این خوی برگزار می شود.
شهرستان خوی در 134 کیلومتری شمال ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی واقع است.
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.